הרב בזק על המהומות בפונביז': צריך טיפול שורש

הרב אמנון בזק טוען כי חלק מהסיבה למהומות בישיבת פונביז' היא העובדה שחלק מבחורי הישיבה אינם צריכים להיות בה אלא בצבא

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/02/15 10:55 יג בשבט התשעה

הרב בזק על המהומות בפונביז': צריך טיפול שורש
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

הדי האירועים האלימים בימים האחרונים בישיבת פוניבז' בבני ברק מגיעים גם לציבור הדתי לאומי, הרב אמנון בזק מישיבת 'הר עציון' אמר הבוקר "הלב נחמץ אל מול גל ההתפרעויות האלימות בישיבת פוניבז', המהווה שיאו של סכסוך המתמשך על פני שנים רבות. במקום שבו נישאו שיעוריהם של גדולי תורה מתרחשים מדי ערב קרבות של ממש, תוך פגיעה פיזית ברבנים ובתלמידים וזניחת הערכים של כבוד התורה וכבוד האדם. ההנהגה החרדית נראית חסרת אונים אל מול השבר הגדול".

המקור לסכסוך ארוך השנים הוא מאבק שליטה בין נכדו של מייסד הישיבה הרב יוסף שלמה כהנמן, הרב אליעזר כהנמן לבין גיסו הרב שמואל מרקוביץ' על השליטה בישיבת העילית ובנכסיה הרבים. הרב יוסף שלמה כהנמן הקים את הישיבה לאחר השואה והאמין במודל של ישיבה שמחזיקה את עצמה. הוא רכש שטחי נדל"ן גדולים בבני ברק וברמת גן של לפני 70 שנה אותם הישיבה משכירה או מחכירה בדמי מפתח וערכם מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

לפלגים יש גם שמות מבלבלים למדי, שונאים - קבוצתו של הרב כהנמן ומחבלים - קבוצתו של הרב מרקוביץ'. במשך השנים נעשו ניסיונות רבים לסיים את הסכסוך המתוקשר מונה בורר ומשם הוא הגיע גם אל בית הדין ובית המשפט העליון אך לא בא לסיומו. הקרבות בין הצדדים הפכו עם השנים לחלק מהמאבק של הפלג הירושלמי של הציבור הליטאי התומך בחתן לבין הפלג הבני ברקי שתומך בבן.

המתיחות בין הצדדים החריפה בשנים האחרונות והישיבה מתנהלת כשני ישיבות נפרדות עם מערכת קבלת תלמידים נפרדת, חדרי שיעורים וחדרי אוכל, כשמפעם לפעם הסכסוך מתדרדר לפסים אלימים. השבוע זה התפרץ לאחר פעילות של משטרת ישראל שעצרה כמה בחורים מפלג ה'מחבלים' ואלו האשימו את הפלג השני בעניין.

הרב בזק מצביע על שלושה שורשים מרכזיים לבעיות, הזקוקים לדעתו לתיקון ולשינוי: האחד, לימוד בישיבה מול גיוס לצבא: כשההנחה היא שכל בחור מכל סוג שהוא אמור ללמוד במשך שנים בישיבה, בין אם הוא מתאים לכך או לא, ובלבד שלא למצוא לו פתרון במסגרת צבאית, הרי שבהכרח הישיבות יאכלסו תלמידים שלא יתחברו ללימוד ויחפשו אפיקים אחרים לגלות בהם עניין.

בנוסף, הוא מצביע על היחס לדעות שונות של רבנים: השלילה והזלזול גם מפי רבנים חשובים כלפי כל עמדה תורנית אחרת (וזאת מבלי להזכיר את היחס לעולם התורה הציוני) יוצרים אצל תלמידיהם לגיטימציה לתוקפנות ולעתים אף לאלימות.

והשלישי, ייתכן, שהשורש האמתי הוא חוסר העיסוק המספיק בישיבות החרדיות בבניית עולם מחשבתי ומוסרי, בהשקעה בהתמודדות מחודשת עם אתגרי הזמן והמקום, תוך הבנה שסדרי הלימוד של פעם אינם מספקים תשתית רוחנית ראויה, כפי שעינינו רואות.

"יש לקוות, שעל אף הקרע והפיצולים, תשכיל ההנהגה החרדית להתאחד סביב הצורך לתקן את חילול השם הנגרם מאירועי פוניבז' ולנסות לפעול לטיפול שורש בבעיות שהם משקפים", אומר הרב בזק.