הרב אריאל על יוזמת צהר להפיכת הרבנות לרגולטור בכשרות: "רעיון עִוועים"

הרב אריאל, שהיה נשיא רבני 'צהר' בעבר תוקף את הארגון ואת הקריאות לרגולציה והפרטה של מערכת הכשרות ברבנות הראשית לישראל: "אדם דתי, ובפרט מי שקורא לעצמו רב, לא יכול להיות שיהרוס את המסגרת הזו שהיא הטובה ביותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/17 16:44 ח באדר התשעז

הרב אריאל על יוזמת צהר להפיכת הרבנות לרגולטור בכשרות: "רעיון עִוועים"
גילי צרפתי, צילום: גילי צרפתי

על רקע הפרסומים אודות כוונת איגוד המלונות לנסות ולקבל השגחה מארגון רבני 'צהר', והתבטאויות של בכירים ב'צהר' בעד הפרטת מערך הכשרות והפיכת הרבנות הראשית לרגולטור, יוצא הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ונשיא ארגון "חותם", כנגד אלו המנסים לפגוע ברבנות, גם אם הם חובשי כיפה ואף נושאי תואר "רב".

"תמהתי על עצם ההווא אמינא ש'צהר' תחליף את הרבנות הראשית בענייני כשרות", אומר הרב אריאל. "אבל עוד לפני 'צהר' יש כאן אנשים דתיים חובשי כיפות שכל הזמן מושכים להגיד שיש מונופול של הרבנות. מונופול זו מילה חמורה, זו מילה מסחרית תעשייתית. מה זה קשור לנושא הלכתי טהור? הרבנות הראשית הוקמה כדי להיות הגוף העליון שיקבע בנושאי כשרות במדינה, ועל זה סומכים בתי החולים והצבא ומוסדות ציבור ואנשים פרטיים. 90 אחוז מהציבור סומכים על הרבנות".

בנוגע לקריאת צהר להפרטת הרבנות והפיכתה לרגולטור, אומר הרב אריאל כי "הרעיון שהרבנות תהיה רגולטור הוא רעיון עִוועים".

"זה יעלה פי עשרה מאשר היום כיון שהרבנות תצטרך לקחת אלפי משגיחים שיעברו מנקודה לנקודה ויבדקו את המשגיחים אם הם עומדים בנורמות של הרבנות או לא", מסביר הרב אריאל. "היום הרבנות עושה את זה ועושה את זה טוב. למה להוציא את המערכת הזאת מהרבנות? יש פערים בין רב אחד לשני? אז צריך לסדר את זה ולדרוש אחידות".

לגבי טענות בעלי המלונות אומר הרב אריאל כי על אף שחלק מטענותיהם בדבר חוסר אחידות נכונות, יש לזכור שמדובר בבעלי אינטרס כלכלי. "כיון שיש רשת עם מלונות בכמה ערים, אז הם מנצלים את ההבדלים בין הנחיות הרבנים ולעיתים סוחטים הקלה בנהלי הכשרות, לא פעם על בסיס שקרים".

הרב אריאל אינו מתעלם מהבעיות הקיימות אך אומר כי דווקא אלו המטילים דופי ברבנות מונעים את תיקונן: "נכון, יש בעיות ויש תקלות, חלקן נובעות מזה שעוד לא מצאו פתרון הולם ליחסי המשגיח והמעביד, ובהקשר זה הרעיון שהוצע שתקום רשות ממלכתית שתעסיק את המשגיחים. 20 שנה דיברנו על זה ואכן צריכים לעשות את זה, אבל הבעיה היא שכשמגיעים לכנסת ורוצים לתת לרבנות סמכות וכח לעשות את זה ולשפר ולייעל, אותם אנשים מתנגדים, ואחר כך טוענים שהרבנות לא בסדר. הרצחת וגם ירשת?".

"יש כאן בעיה חמורה מאוד של ציבור שרואה את עצמו דתי כביכול, ובא והורס את הכשרות, שהיא הדבר הבסיסי הנורמטיבי של כל עם ישראל ביחד", אומר הרב אריאל. "הדרך הנכונה היא לחזק את הרבנות הראשית. אדם דתי, ובפרט מי שקורא לעצמו רב, לא יכול להיות שיהרוס את המסגרת הזו שהיא הטובה ביותר, היעילה ביותר והמוכשרת ביותר. נכון צריך לשפר, צריך לייעל, צריך לשכלל, אז בשביל זה תנו כלים לרבנות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן