הרב אריאל נגד רות קלדרון: מי שאינו מוסמך לעסוק בהלכה, אינו יכול לעסוק בדיני שמיטה!

הרב אריאל תוקף את הצעת החוק של קלדרון לשינוי הרכב ועדת השמיטה. "ישנם גורמים המבקשים להוציא תקציבים מכבשת הרש"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/06/14 16:20 כא בסיון התשעד

הרב אריאל נגד רות קלדרון: מי שאינו מוסמך לעסוק בהלכה, אינו יכול לעסוק בדיני שמיטה!
אלירן אביטל, צילום: אלירן אביטל

נשיא 'פורום חותם', הרב יעקב אריאל, תוקף בחריפות את הצעת החוק של חברת הכנסת, רות קלדרון(יש עתיד), המבקשת לשנות את הרכב 'ועדת השמיטה' ולצרף אליה אנשי רוח, אקדמיה וחינוך שיעסקו בהיבטיה החברתיים וסביבתיים. על פי הצעתה, תהיה הוועדה אחראית בין השאר על יוזמות סביבתיות כגון פיקוח על ריסוס צמחים או תקצוב פעילויות חינוכיות שהיא מעוניינת לשייכן לשמיטה, כמו חינוך לשוויוניות ולערכי הסובלנות.

לקראת דיון בוועדת שרים לענייני חקיקה שתתכנס בראשון הקרוב ותעסוק בהצעה זו, מדגיש הרב אריאל כי הוא מתנגד בכל תוקף להצעת החוק. "בימים אלו מתעסקים בהכנות לשנת השמיטה, כאשר ועדת השמיטה, הוקמה לשם פתירת בעיות הלכתיות בשנת השמיטה, ולכן רק גורמים תורניים הם שיכולים לעסוק בנושא", קובע הרב אריאל ומוסיף, "אם ישנם נושאים צדדיים שחברת הכנסת שרוצה לקדם והם אינם קשורים להלכות השמיטה, הרי שמן הראוי שיבואו לביטוי בתת ועדה שתקום לטובת הנושא". הרב אריאל אף מדגיש כי ישנם גורמים המבקשים להוציא תקציבים "מכבשת הרש", כדבריו. "ועדת השמיטה הוקמה לפני 7 שנים כדי לפתור בעיות הלכתיות וכלכליות הנוגעות לשנת השמיטה בלבד, ועכשיו עולים נושאים שאינם קשורים כלל לנושא, לכן ודאי שאין מקום לשינוי הרכב הוועדה", מבהיר הרב אריאל.

בנייר עמדה שהוציא 'פורום חותם' בנושא בשיתוף הרב יהודה עמיחי מ'מכון התורה והארץ' נכתב כי: "שמירת השמיטה מעמידה בסכנה את החקלאי שאיננו יכול להביא את פרנסתו לביתו, וכמו כן את כל החקלאות הארץ ישראלית". עוד נכתב בנייר העמדה, כי זאת הסיבה לכך שמדינת ישראל נחלצה לטובת החקלאות והחקלאים בארץ ישראל. "הממשלה הקימה את ועדת השמיטה, כדי שהחקלאי היהודי יוכל לתכנן את השמיטה הבאה ולא יעמוד בפני שוקת שבורה וכדי שהמדינה תתכנן את צעדיה לשימור החקלאות".

לאחרונה אף פורסם בכלי תקשורת שונים כי מי שעומד מאחורי הצעת החוק הם ארגונים רפורמים וקונסרבטיבים שפועלים דרך חה"כ רות קלדרון - ראש השדולה להתחדשות יהודית בכנסת. בכנס 'שמיטה ישראלית' שארגנה חה"כ קלדרון בכנסת, נציגי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית השתתפו והתברר כי הגוף 'השדולה ליהדות מתחדשת' - ארגון הגג של התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות בישראל עמד מאחורי הכינוס . באתר התנועה הרפורמית סוקר הכנס באופן הבא: "השדולה להתחדשות יהודית בכנסת בראשותה של ח"כ ד"ר רות קלדרון וח"כ בוזי הרצוג אימצה את היוזמה להתייחס לשנת השמיטה כהזדמנות להציב על סדר היום ערכים של צדק סביבתי וצדק חברתי ולהפוך את עניין השמיטה מסלע המחלוקת לאבן בניין לצמיחתה של חברה ישראלית מתוקנת".

הרב עמיחי מציין כי לשמיטה אכן יש ערכים נוספים, בהם קדושת הארץ והפירות, מנוחת העמל, שוויון, אחווה, עזרה לזולת ולעניים. "כל אחד יכול למצוא ערכים נלווים אולם חשוב לזכור כי הם נלווים. המצווה המרכזית היא על החקלאי והחקלאות של ארץ ישראל". לדבריו, ערבוב ערכי שמיטה עם עיקר המצווה זו תכונת כלאים. "משווים את הנקודה המרכזית - שמיטה, עם ערכים משתנים לפי הבנת השעה והדור. משום מה בחוק החדש של חה"כ קלדרון לא הביאו בערכי השמיטה את ערכי קדושת הארץ ופירותיה בשנת השמיטה".

לאור הדברים, יוצאים בפורום חותם ומבהירים כי, "עלינו לחזק את ידי וועדת השמיטה הממלכתית שתצליח בתפקידה ולא לערבב בה עוד נושאים שיכולים לגרוע את עבודתה. אנו קוראים לחברי הכנסת שיעמדו על המשמר ולא ייתנו לגופים שרוצים לפגוע בתורת ישראל, להזיק לחקלאים המבקשים לשמור את שנת השמיטה".