הרב אריאל: "מוטלת עלינו האחריות למנוע גילויי שנאה כלפי זרים וערבים"

בכנס יסודות השנתי למורים לאזרחות בחינוך הממלכתי דתי, עסק הרב יעקב אריאל בסוגיית היחס אל ערביי ישראל והדגיש: "צריך לנהוג בזהירות - שמירה על צלם אלוקים ומאידך שמירה על דיסטנס כעם יהודי"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 16/09/13 15:47 יב בתשרי התשעד

הרב אריאל: "מוטלת עלינו האחריות למנוע גילויי שנאה כלפי זרים וערבים"
יחצ, צילום: יחצ

מי קובע מי נחשב אחר וכיצד? והאם כל "אחרות" היא לגיטימית? הדיון סביב שאלות אלה הוא דיון פילוסופי סבוך ומרתק שעמד במרכזו של כנס יסודות השנתי למורים לאזרחות בחינוך הממלכתי דתי שהתקיים אתמול (א') בירושלים.

במהלך הכנס השתתפו המורים לאזרחות ברב שיח עם הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ועם מפיק הסדרה "עבודה ערבית" אודי לאון, בוגר ישיבת מרכז הרב. במהלך הדיון אמר הרב אריאל : "נושא היחס ל'אחר' הערבי הוא נושא מורכב, מסובך ואולי גם לא פתיר“.

לדברי הרב אריאל ”כל אדם נברא בצלם אלוקים. המהר"ל אומר על אברהם אבינו שרץ לארח את המלאכים שהיו מחופשים לישמעאלים אמירה מרתקת, כשאדם נפגש עם אדם אחר, עם אורח, הוא נפגש עם הצלם אלוקים שלו, לכן גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה“.

למרות דבריו, הרב מודע לכך שיש בקרב הציבור שנאת הזר ואף חשש מפני הזר והאחר. "הדבר נובע מכך שאנו עם נרדף ומוכה, וככאלו אנו מתייחסים בחשדנות לזר. צריך להיות מודעים לכך ולהתגבר על זה“, הוא ציין.

"לאנשי ציבור יש אחריות לאסור על גילויי שנאה. גם הרב צבי יהודה מחה בתוקף כשהיה עד לחבורה ילדים שהפכו לרוכל ערבי את הבסטה, הוא נהג לומר: 'אין לי בעיה עם אחמד כאדם פרטי, יש לי איתו בעיה רק במישור הפוליטי‘“, הוסיף הרב אריאל.

בנושא השכרת דירות לערבים אמר הרב אריאל כי הדבר מותר מבחינה הלכתית. "כתבתי בעבר נגד מכתב הרבנים. עם זאת, אני מבין את הרב אליהו מצפת שחושש מהתבוללות. גם אני חושש. לכן צריך לנהוג בזהירות. מחד כבוד ושמירה על צלם אלוקים ומאידך שמירה על דיסטנס כעם יהודי“, הדגיש.

הרבנית יפה גיסר, מנהלת הפיתוח בעמותת יסודות שבמכללה האקדמית הרצוג אומרת כי ”האחר“, הוא למעשה כל אחד ואחת מאיתנו. "העם היהודי הוא ה"אחר" האולטימטיבי בעולם כולו לאורך כל ההיסטוריה, ודווקא מתוך כך גדולה מחויבותו הדתית והמוסרית לאותם "אחרים" החיים בתוכו ולצדו: בכיתה, בקהילה, בצבא ובמקום העבודה“, מסבירה גיסר, הסבורה כי ”הגיע הזמן שהציונות הדתית תעסוק בסוגיות הללו, הנחשבות לנכסי צאן ברזל של ה"שמאל" הישראלי, כגון היחס לאחר והיחס לגוי“.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן