הרב אריאל: הציבור הדתי היה צריך להיות דומיננטי יותר במחאה החברתית

ביום עיון בנושא צדק חברתי שקיימה מכללת "אורות ישראל" התייחס הרב יעקב אריאל למחאה החברתית וטען כי "שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות – כבד מנשוא"

חדשות כיפה אורי פולק 28/10/11 02:08 ל בתשרי התשעב

הרב אריאל: הציבור הדתי היה צריך להיות דומיננטי יותר במחאה החברתית
יחצ, צילום: יחצ

"בציבור הדתי מספר הילדים גדול יותר והחינוך יקר יותר, לכן הציבור הדתי היה צריך להיות דומיננטי הרבה יותר במחאה החברתית" - כך אמר השבוע הרב יעקב אריאל, רבה הראשי של רמת גן ונשיא רבני "צהר", במהלך יום עיון בנושא צדק חברתי בראי ההלכה שקיימה מכללת "אורות ישראל" ברחובות.

הרב אריאל טען כי הנטל הכלכלי הוא שהיה אמור להוביל את הציבור הדתי לקחת חלק משמעותי הרבה יותר במחאה החברתית, שכן "המלגות באולפנות ובישיבות זעומות ביותר ולכן הקושי של המשפחות בציבור שלנו גדול הרבה יותר. שכר הלימוד בישיבות ובאולפנות כבד מנשוא".

רבה של רמת גן מתח בדבריו ביקורת על המדינה לאור המחאה החברתית וקבע כי "אישה שלומדת באקדמיה, המדינה חייבת לממן לה מעונות יום חינם. לא יעלה על הדעת שאישה תצא ללמוד, בכדי לרכוש מקצוע, ולפרנס את משפחתה ותצטרך לשלם סכומי עתק לחינוך". בהתייחס לדרישת מובילי המחאה להורדת המס העדיף על הדלק ועל מוצרי היסוד, הציע הרב אריאל כי "יש לתת הנחה במס על הדלק למי שגר בפריפריה, שכן הוא התרחק מהמרכז ובכך מסייע להוזלת מחירים. כדי לעודד מגורים בפריפריה יש מקום להוזיל את המס על הדלק על פי מדרג מרחק מהמרכז".

ואולם, הרב אריאל לא חסך ביקורת גם ממארגני המחאה, אשר לדבריו הובילו מחאה "שהתנקזה לתביעה מהשלטונות אך לא הטילה חובות על הפרט". הוא טען כי "הפרט צריך לקחת אחריות. אם כולם רוצים לגור בתל אביב, אי אפשר לצפות שהמחירים ירדו". עם זאת, הציע הרב כי "המדינה צריכה לעזור ולהשקיע בתשתיות תחבורה ודיור בפריפריה והפרטים מצדם צריכים לעבור לגור בפריפריה ולא להדחק כולם לתל אביב".

"לפי ההלכה", הדגיש הרב אריאל, "מותר לקהילה להטיל מיסים כדי לממן את צרכי העניים. במקביל, חובה על אדם לתת צדקה. העובדה שאדם נתן מיסים לא פוטרת אותו מלתת סכום מכובד לצרכי צדקה".