הרב אריאל: הערבה התיכונה הינה ארץ ישראל ועל כן חלות עליה כל מצוות השמיטה

הרב יעקב אריאל יוצא בתוקף כנגד הפרסומים לפיהם הערבה אינה נכללת בגבולות א"י המקורית ותוצרתם נחשבת תוצרת חו"ל. "שטחי הערבה התיכונה נחשבים לארץ ישראל לכל דבר ועניין"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/06/14 15:03 ד בסיון התשעד

"שטחי הערבה התיכונה נחשבים לארץ ישראל לכל דבר ועניין", קובע הרב יעקב אריאל בתגובה לפרסומים לפיהם הערבה אינה נכללת בגבולות ארץ ישראל המקורית ותוצרתם נחשבת תוצרת חו"ל.

ביום שישי האחרון פורסם ב'מקור ראשון' שהרבנות הראשית הכריזה כי אזור עין יהב, בערבה התיכונה, אינו נכלל בגבולות ארץ ישראל. ההחלטה התקבלה לקראת שנת השמיטה ואפשר לחקלאים לשווק את תוצרתם ללא כל בעיות או בפתרונות כדוגמת 'היתר מכירה', זאת מכיוון שהתוצרת נחשבת כ'תוצרת חו"ל'.

עוד נכתב כי לקראת שנת השמיטה אירחו אגודת החקלאים של עין יהב את אנשי הרבנות לסיור לקביעת גבולות הארץ. ולצורך כך אירחה את אנשי הרבנות הראשית האמונים על הכשרות לסיור לקביעת גבולות הארץ. מטרת הסיור הייתה לקבוע מהיכן הגידולים נחשבים כתוצרת חו"ל גם בשיטות המחמירות של כשרויות המהדרין. הרבנים פתחו מפות, ספרים ומכשירי ניווט, והגיעו למסקנה כי אזור הערבה התיכונה - וליתר דיוק, הערבה הדרומית, שבה מגדלים ירקות מגידולי יהל ואליפז - אינם חלק מגבולות ארץ ישראל המקראית.

בתגובה לפרסומים אלו מבהיר הרב יעקב אריאל אשר נחשב כמומחה לענייני שמיטה כי הערבה הינה חלק אינטרגרלי מארץ ישראל ככל שהדבר קשור לגידולים ולשנת השמיטה.

"מועצות החליטה להכליל את שטחי א"י המקראית על פי תקופתו של שלמה המלך היא לכך שטחי הערבה התיכונה נחשבים לארץ ישראל לכל דבר ועניין וכמובן שהדבר נכון גם לדיני שמיטה, אסור לזרוע באזור הערבה בשנת השמיטה והשוני היחיד הקיים באזור זה הוא ההקלות האפשריות בעניין היתר מכירה, אני לא מכיר מי מחברי מועצת הרבנות שהתיר באזור זה מכירה כ"תוצרת חו"ל", אמר הרב.