הרב אריאל במתקפה חריפה נגד הבד"צים: "אשמים בכל"

רב העיר רמת גן, טוען כי הרוצים להפריט את מערך הכשרות נתלים בפעילות הבד"צ ובהכפשותיו את הרבנות. "הבד"צים יוצרים מצב שכאילו כשרות הרבנות לא בסדר, וזה לא נכון"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/04/17 07:17 י בניסן התשעז

הרב אריאל במתקפה חריפה נגד הבד"צים: "אשמים בכל"
גילי צרפתי, צילום: גילי צרפתי

הרב יעקב אריאל מאשים את הבד"צים הפרטיים בכך שמערך הכשרות בישראל עומד בפני הפרטה. בהודעה שיצאה מטעמו אמש (ד'), הוא תולה בהם את דרדור מצב הכשרות, דרך התערבות בג"ץ ועד קריאות צהר להפרטת המערך.

"צריך לומר את האמת ולשים על השולחן את הבעיה", אומר רב העיר רמת גן ונשיא ארגון 'חותם', "הבד"צים הם האשמים בהכל. הרב קוק הקים לפני 90 שנה את הרבנות הראשית כדי שתהיה מסגרת אחת וכתובת אחת, אך הבד"צים, מסיבות אידיאולוגיות, אמרו שהם לא הולכים איתו, אלא שכל אחד יעשה כשרות משלו".

לטענתו, פעילותם של גופי הכשרות הפרטיים של המגזר החרדי משמשות מעין חרב פיפיות ופתח עבור גופים נוספים, "עכשיו זה בומרנג. נוצר מצב בו רוצים להרוס את הכשרות לגמרי כשאומרים שאם בד"ץ יכול לפרוץ את המסגרת, למה כל אחד אחר לא יכול לפרוץ את המסגרת ולעשות מסגרת פרטית משלו? למה בד"ץ ירושלמי יכול לתת כשרות, וארגון אחר שנותן כשרות שהיא בכלל לא כשרות ורק סומך על הבעלים, לא יכול?".

לדברי הרב אריאל, בחלק מגופי הבד"ץ לא הסתפקו רק בהקמת מערך אלטרטיטבי, אלא אף דאגו להכפיש במהלך השנים את הרבנות, "הבד"צים יוצרים מצב שכאילו כשרות הרבנות לא בסדר, וזה לא נכון. כשרות הרבנות היא בסדר. אפשר להדר ואפשר להחמיר, וגם הרבנות עצמה נותנת שתי נורמות, כשרות רגילה וכשרות מהדרין. גם אם הבד"ץ רוצה להוסיף כשרות מהדרין נוספת זה בסדר, אבל לא לערער ולהגיד שכשרות הרבנות לא כשרה ולהוציא לעז".

הרב אריאל ציין גם את ההבדלים בין כשרות לאומית לכשרות פרטית. "לדוגמה בנושא קטניות בפסח, הרבנות שנותנת כשרות לכלל הציבור נותנת הכשר בפסח לקטניות וכמובן מציינת את זה, כדי שמי שלא נוהג שלא יאכל. הבד"צים לעומתם לא נותנים בכלל הכשר לפסח למפעל שיש בו קטניות. זה נראה כאילו בזה הם מהדרים יותר וזה לא נכון".

לדבריו, "נוצרה אווירה בציבור של תמיהה - אתה אוכל רבנות? כן, אני אוכל רבנות. נכון שיש דברים שאני מהדר. בשר למשל אני לא אוכל, אבל לא בגלל שלא כשר ברבנות אלא בגלל שהחלטתי להדר".

גם בנוגע לטענות על שחיתות ברבנות הוא אומר כי הביקורת מוגזמת. "נוצרה אווירה של עליהום ואני מאשים גם חלק מהבד"צים בזה, כאילו כל הרבנות מושחתת. נכון יש לפעמים שחיתות. גם אצלנו היה משגיח מושחת. אז פיטרנו אותו והוא ישב בסוף בכלא. בבד"ץ לא יכול להיות שחיתות?".

לסיום אומר הרב שגם אם יש בעיות ניתן לפתור אותן, "חלק מהשמועות לא נכונות, חלקן הוצאת שם רע. אני לא אומר שאין בעיות אבל בכל בד"ץ יכולות להיות בעיות. בבית פרטי אין בעיות? לא קורה שכפית חלבית נפלה לסיר בשרי? בבית יהודי נורמלי יש שאלות, וגם במפעל יוצא שיש תקלה פה ושם אז פותרים אותן. אבל בשביל זה להוציא שם רע?".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן