הרב אמסלם: ש"ס זנחה את היהדות המזרחית האמיתית

הרב אמסלם תוקף בחריפות את מנהיגי ש"ס ומצהיר כי הם אינם הולכים בדרכה של היהדות הספרדית האותנטית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/03/15 14:52 יב באדר התשעה

הרב אמסלם: ש"ס זנחה את היהדות המזרחית האמיתית
פרטי, צילום: פרטי

הרב חיים אמסלם, ראש תנועת עם שלם, הגיב לסדרת כתבותיו של העיתונאי אבישי בן חיים על ספרדיות, מזרחיות, והשד העדתי וטען כי הן מאלצות אותו להביע דעתו בנושא.

"למרות שאינני מעוניין להיות משורבב במערכת הבחירות הנוכחית ונמנעתי עד עתה, העיתונות החרדית משרבבת אותי. הם מנצלים זאת לניגוח, ומאלצים אותי להתייחס שלא תתפרש שתיקה כהודאה", מלין הרב אמסלם.

הוא הסביר כי הדברים אמורים לא רק בנושא הגיור שנמצא כרגיל במוקד העניינים בוויכוח החרדי. "עם זה דווקא אין לי בעיה באשר זהו ויכוח שיסודו הלכתי ואני מגיב לעתים, להסביר על מה מבוססת פסיקתי ההלכתית אשר יסודה על אדני גדולי רבנינו. אולם בעימות הטלוויזיוני התווכחו להם האדונים דרעי וישי, מי הוא "ממשיך דרכו של מרן"? זה אומר אני הוא הממשיך, וזה אומר אני הוא הממשיך, שיערב להם. אלא שלבלר אחד בשם יעקב פרידמן, אשר עוינותו אינה חדשה לי, כותב בתוך הדברים ביחס לויכוח "האידאולוגי" הנאור שלהם, כי בזמנו קראתי תיגר על דרכה של ש"ס בשם "האותנטיות הספרדית"'.

הרב אמסלם התייחס לדבריו של פרידמן והסביר ש"מורשת מרן" כללה דבר אחד עיקרי והוא פסקיו, הנהגותיו והלכותיו, "מורשתו בעצם היא מה שהשאיר בכתובים, אולם אין להתכחש כי ש"ס בהנהגתו הפכה יותר ויותר למפלגה חרדית תואמת דגל התורה הליטאית. זו עובדה!", קובע הרב אמסלם.

הוא מוסיף ש"בטוח אין זו מורשת "יהדות צפון אפריקה" האותנטית באמת, העדה הגדולה ביותר על רבניה ומנהיגיה. היהדות "הספרדית האותנטית", כפי שהגדירה פרידמן, שונה לחלוטין מדרכם של האדונים ישי ודרעי".

הרב אמסלם מונה את הנקודות בהן הוא מוצא חוסר התאמה בין היהדות הספרדית האותנטית לשיטתו לבין התנהלותה של ש"ס: "היהדות הזו הייתה תמיד בעד לימוד תורה המשלב עמו פרנסה, ולא פטרה את האב/הבעל מחובותיו הבסיסיות להביא פרנסה הביתה. היהדות הזו הייתה תמיד בעד המדינה וארץ ישראל, ולא התביישה להגדיר עצמה "ציונית". היהדות הזו הייתה בעד הרחבת האופקים ולימודים כלליים. היהדות הזו הייתה בעד שירות בצבא הגנה לישראל. היהדות הזו על רבניה "דרכיה דרכי נועם" ולא דרך נאצות וגידופים.
"היהדות הזו הייתה סובלנית ומבינה, מאירת פנים ומתונה בדעותיה. היהדות הזו הצמיחה רבנים ומנהיגים שידעו לברוח מקיצוניות ולפתור בעיות על פי התורה וההלכה ולא ליצור בעיות", ממשיך הרב וכותב. היהדות הזו מנעה התבוללות ואיבוד חלקים מעם ישראל. היהדות הזו במתינותה לא הוציאה חלקים מעם ישראל ממנה ולא יצרה תנועות אחרות חוץ מהזרם המרכזי. היהדות הזו תמיד הסתדרה עם דעותיהם של רבנים ואישים אחרים. היהדות הזו כיבדה את המסורתיות, וקירבה אותה לדרך השם. היהדות הזו לא התנשאה על עדות אחרות כגון אשכנזים וכיוצא, ולא ניסתה למחוק את זהותם ולבטל מנהגיהם. יהדות של כבוד הדדי והכרת ערך הזולת באשר הוא. יהדות שנתנה כבוד וגאוה לעצמה ולמאמצי מורשתה".

"זו הדרך בה אני מאמין וזו המורשת שקיבלתי מאבותיי ואני מנחילה לזולתי", כתב הרב אמסלם בדף הפייסבוק שלו. את הדברים סיים בקריאה לאבישי בן חיים: "זו היא הספרדיות והמזרחיות האותנטית, בינתיים תמשיך לחפש אותה במרחב הכאילו מזרחי הקיים".

כזכור, ניסה הרב אמסלם למצוא את מקומו באחת מהמפלגות לנוכח העובדה שבבחירות האחרונות הוא קיבל כ-45 אלף קולות אך המגעים לא עלו יפה והוא החליט שלא להתמודד כלל בבחירות המתקרבות ולהתכונן לקדנציה הבאה.