הרב אמסלם: מינוי דיינים ספרדיים לא יביא הבשורה לציונות הדתית

בהעמדת שחקני כדורגל, כמייצגי ספרדים תבוא הבשורה, גם לא במינוי דיינים בעלי שם משפחה ספרדיים שלמדו גדלו בהר עציון או הר המור. רק בנתינת מעמד וכבוד ראוי למי שמייצגים דווקא את השוני העדתי בגווניו

חדשות כיפה הרב חיים אמסלם 30/08/15 10:05 טו באלול התשעה

הרב אמסלם: מינוי דיינים ספרדיים לא יביא הבשורה לציונות הדתית
יחצ, צילום: יחצ

בעקבות מאמרו של הרב אלי קפלן אנסה להבהיר מספר דברים חשובים לנושא הדיון החשוב מאוד המתנהל בתקופה האחרונה בציונות הדתית.

1. ברור שש״ס ממציאת הליטאיות הספרדית היא זיוף מוחלט של הספרדיות האמיתית, הדבר התחיל באותם רבנים שאומצו, התחנכו ולמדו בישיבות חרדיות כמו פונייביז ודומיהם, מתקופת קום המדינה וסמוך לה בעיקר, ואימצו את הנורמות הליטאיות, והביאו את הנדוניה שלהם לכלל הציבור הספרדי, על קרקע זו צמחה ש״ס. ולמה נקטתי בביטוי ״זיוף מוחלט״, מפני שכל מי שקצת בוגר בגילו או קרא מעט היסטוריה יודע, שהעולם הספרדי על רוב חלקיו המוחלט, תמיד היה בעיקרו, ״ציוני״ על כל המשתמע מכך, דגל תמיד בתורה ופרנסה יחד, תרבות לימודי הכוללים וחברת הלומדים לא היתה קיימת אצלו, ההקצנה וההחמרה לא היתה נורמה ונחלת הכלל, כי אם למתי מעט.

2. ברור שמתחילה המפד״ל הייותה בית טבעי עבור הציבור הספרדי, ואכן הספרדים ראו בה את ביתם ולא באגודת ישראל החרדית המתבדלת והאנטי ציונית, והשתלבו בה, מעטים אף הגיעו להנהגה, הן הרבנית כמו הרב עוזיאל, והבבא חאקי, ומעטים גם להנהגה הפוליטית, כמו אהרון אבוחצירא ואבנר שאקי, בסופו של יום הם עזבו ונטשו את המסגרת המפדלי״ת מפני שהרגישו זרים בביתם, חלקם אף חוו את העליונות וההתנשאות כלפיהם נטשו ונסו על נפשם.

3. בריחתם הובילה אותם ישירות לחיק החמים של ש״ס שמכרה להם אשליית ספרדיות, ועטתה עליהם את האג׳נדה מבית פונייביז, והפכה את בניה, בוחריה, והמסתופפים בצילה, לעניים, נבערים, אנטי ציוניים ואנטי יצרניים, יש כאלה שכביכול מנתנחמים בכך שלפחות הם נקלטו בחממה דתית, גם אם חרדית, ולא הלכו לחילון מוחלט מחוסר ברירה, זו אולי חצי נחמה או נחמת שוטים.

4. נכון שספרדים רבים נמצאים גם כיום בבית היהודי הגילגול החדש של המפד״ל, אבל אלו לרוב הם זן אחר של ספרדים, הללו כבר התחנכו בישיבות התיכוניות במרכז ובשאר הישיבות, המייצרות שטאנץ קבוע וברור, של ״שכחי עמך ובית אביך״ אימוץ ״הסידור האחיד״ האשכנזי, והפיכתם לבניה בנפש של הרוח הציונית דתית הכללית, או אז אין גם מניעה של ״נשואי תערובת״, ובצדק אז מנפנפים כולם אצלנו אין אפליה ואין שד עדתי! איך אמרו אנשי שכם ״אם תהיו כמונו... והיינו לעם אחד״ ממש מיזוג והתבטלות טוטאלית.

הציבור הציוני דתי הכללי חושב בטעות שכל מי שאינו כמוהו, אז הוא או חרדי שסניק, כל שכן אם הוא רואה אותו בלבוש רבני הנקרא בטעות גם ״חרדי״ חליפה ומגבעת...

פעם בויכוח עם גפני, אחד הדעתניים והערמומיים של האידאולוגיה הליטאית חרדית, הוא שאל אותי תגיד מה אתה בדיוק? אתה לא ״מזרוחניק״ ואתה לא ״שסניק״ אז מה אתה? ועניתי לו בפשטות אני ״ספרדי״, הוא לא הבין אז, כמו שאנשי הציונות הדתית לא מבינים היום!

5. עשרות אלפים כמוני, לא חפצים בחרדיות הליטאית, היא אינה דרכינו ולא דרך אבותינו, איננו מאמינים בה ואיננו חפצים לחיות לפי הנורמות שלה, לא לפי כללי התקשורת המגוייסת שלהם, לא לפי ״דעת תורה״ שהם ממציאים, איננו אנטי ציוניים, אין לנו עניין שתהיה כאן רק חברת לומדים, אין לנו עניין לאמץ את מנהגיהם, את צורת לבושם האחידה, לאמץ את עגת הדיבור שלהם, את שיריהם, ואת מנהגיהם, ובודאי לא את התייחסותם למדינה ולצה״ל, כל דרכם זרה לנו.

6. מצד שני ההתנשאות הציונית דתית, דוחה אותנו, פעם אחר פעם אנו חווים על בשרינו את התחושה שחשו אלה שברחו משם לזרועות ש״ס, ואם מישהו מלין על כך, אז מיד קמים עליו, בגסות ובבוטות ״שוב הדיבור על האפליה״? אין אצלנו אפלייה!

ציבור עצום אוהד מאוד את הציונות הדתית וקרוב לרעיונותיה, אוהב את מרן הרב קוק זצ״ל ותורתו, אבל חפץ ללכת אחר מנהגי אבותיו ובעקבות רבניו, מרנן הרב עוזיאל, הרב כלפון כהן, הרב משאש, או הרב טולידאנו, למה הם חייבים להשליך מאחרי גוום את מורשתם ותרבותם, לשכוח את מנהגיהם הטובים ואת סגנון אבותיהם?

7. ש״ס קמה וצמחה, והצליחה להוליך אחריה המונים המונים, בזכות המפד״ל והבית היהודי, גאון ישראל הרב עובדיה יוסף שהפליא בחוכמת תורתו את הכל, היה האיש הנכון בזמן הנכון והשאר הסטוריה,לו היו לצד הרב עובדיה מנהיגים פוליטים ספרדים אמיתיים, שמכירים הן בערך הספרדיות והן בערכו של מרן הרב עובדיה, הרב עובדיה לא היה חווה בוז של נחיתות דווקא מאנשיו שלו.

לרב עובדיה לא הייתה בעיה עם הציונות הדתית, הוא ראה בה חלק בלתי נפרד מהשקפת עולמו - עובדה היא שחלק מבנותיו נישאו לתלמידי חכמים מהציונות הדתית, הוא עצמו שימש כרב ראשי ב״היכל שלמה״ שנוא נפשם של החרדים ומידי שנה במשך שנים ארוכות מאוד הופיע בישיבת מרכז הרב ובבסיסי צה״ל, כל אלה הם סממנים שמעידים על כך שזו היא הספרדיות האמיתית, המחברת והמקרבת, שרואה עין בעין ערכים רבים עם הציונות הדתית, אבל המנהיגים הפוליטיים של שס, בחרו להחביא את כל זה מאימת הליטאים.

הדבר המצחיק הוא שגם האשכנזים החרדים הליטאים עצמם מעולם לא קיבלו באמת את המושג ״חרדי ספרדי״. הם לא האמינו בזה אז ולא מאמינים בזה גם היום, ראיה קטנה אחרונה, היא מינויו של ליצמן לתפקיד שר פתאום העיתונאים החרדים הליטאים, כמו גם ההגדרה היוצאת מבית מדרשה של יהדות התורה ואפילו זו הנשמעת בכלי התקשרות הכלכליים, היא: שר חרדי ראשון אחרי 60 שנה (!). אז רגע, דרעי, אזולאי, אוחנה, אטיאס, סויסה, ישי, כהן, מרגי, כל אלה חסרי זהות? הם לא ציונים דתיים עכשיו למדנו שהם גם לא חרדים. אז מה הם?

מי שאינו מבין זאת שילך ללמוד ויפקח את עיניו.

8. לא בהעמדת שחקני כדורגל, כמייצגי ספרדים תבוא הבשורה, גם לא במינוי דיינים בעלי שם משפחה ספרדיים שלמדו גדלו בהר עציון או הר המור, או נציגות פוליטית ספרדית במוצאה, אבל אין לה דבר עם מקוריותה, רק בנתינת מעמד וכבוד ראוי למי שמייצגים דוקא את השוני העדתי בגווניו, אך קרוב מאוד בהשקפת עולמו בודאי לערכי הציונות הדתית מאשר לחרדיות הליטאית יהיה התיקון.

9. רבים שואלים איפה הם? הם בכלל קיימים? אז חברים אתם ישנים, הם לא בישיבות הקו, ומרביתם לא נמצאים בי״ש, אבל הם בכל מקום ובעיקר בפריפריה, הם נראים חרדים בחיצוניותם, אך שונים מאוד במהותם, הם גאים במורשתם, הם מנהיגי ציבור, ודוקא הציבור ״המסורתי״ מזדהה איתם מאוד, הם בשבילו ממשיכי הספרדיות האוטנטית ולא החדשה מבית ש״ס אני באופן אישי מכיר וקשור למאות רבנים ומניהיגי קהילות, הכואבים את המצב, ש״ס אפילו רואה בהם גורם עוין ומסוכן [עבדכם הכותב], והציונות הדתית רואה בהם נטע זר, לא מוכר ולא מובן, אך הם ישנם והם קיימים.

10. מטרת הדברים אינה לחפש מסילות ללב הציוה״ד, ממנה הם כבר נואשנו מזמן, גם נסיון הנפל של מפלגת ״יחד״ היה רק חיקוי חיוור לנסיון כזה, הדברים נכתבים רק להבהרת הדברים לאור הדיון והויכוח שצף ועלה שוב פעם, ואולי הספרדים התוהים ודי מבולבלים, יבינו את מקומם ואיפה הם עומדים.