הרב אמסלם לרבני הציונות הדתית: ניתן לבצע הקלות בגיורים

הרב חיים אמסלם הפיץ בימים האחרונים חוברת, בקרב רבני הציונות הדתית, בה הוא מוכיח שהקלה בגיור מעוגנת בהלכה. "חלון ההזדמנויות למנוע התבוללות בתוכנו הולך ונסגר"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 08/04/14 12:30 ח בניסן התשעד

הרב אמסלם לרבני הציונות הדתית: ניתן לבצע הקלות בגיורים

לא מעט רבנים יצאו בתקופה האחרונה כנגד שיתוף סמכויות הגיור עם רבני הערים במסגרת חוק הגיור וטענו כי ישנם רבני ערים שמתכוונים לבצע הקלה בגיור, מעשה נגדו טענו כי אינו הלכתי. חוברת הלכתית מפורטת חדשה יצאה באחרונה כתשובה לאותם רבנים מוכיחה על פני 40 עמודים כי ההקלה בגיור מעוגנת בהלכה וכי יש לנקוט בה בשל המצב החמור בישראל.

אמש הופצה לרבנים מובילים בציונות הדתית חוברת בשם "טחו עיניים מראות" שמוכיחה על פני 40 עמודים כי הקלה בגיור מעוגנת בהלכה. מי שעומד מאחורי החוברת החדשה ועמד בראש צוות הכותבים הוא הרב חיים אמסלם שכבר כתב בעבר את הספר "זרע ישראל" באותו נושא.

- לצפיה בחוברת לחצו כאן -

"כשהחלה עלייתם לארץ של עולי רוסיה וחבר המדינות, המועמדים לגיור התדפקו על דלתות הממסד הרבני והרבנים, ונענו לרוב בשלילה עקב אימוץ הקו הקיצוני המחמיר, קו של ציבור שמעולם לא נטל על עצמו שום אחריות בדברים שאינם נוגעים אליו ישירות, אפילו שהם נוגעים לכלל ישראל" כותב הרב אמסלם בפתח החוברת ההלכתית.

עוד ממשיך לכתוב הרב אמסלם כי "חלון ההזדמנויות למנוע התבוללות בתוכנו הולך ונסגר. העולים למדו שכדי להשתלב בחברה הם יכולים להיות ישראלים, ואינם חייבים להיות יהודים, והממסד הרבני אוטם אזנו משמוע ועיניו מלראות, ישנם חוגים, שמטיפים להארת פנים לגר, ולפישוט ההליכים הבירוקרטיים, אך אין בזה די, לא שם נעוצה הבעיה, הבעיה היא מדיניות גיור הלכתית בלתי מתאימה למצבינו. ברור כי בזמנינו מי שמחמיר בגיור מקל בהתבוללות".

החוברת ההלכתית מחולקת לשני חלקים כאשר בחלקה הראשון מוכיח הרב אמסלם כי ההקלה בגיור מעוגנת בהלכה ובחלקה השני ניצב אל מול טענות אותם הרבנים ומשיב להם באופן של הצגת טענות הרבנים ולאחר כל טענה מציג תשובה מפורטת. "אין בחוברת הזו חידושים" אומר הרב אמסלם "יש רק חזרה נוספת וזעקה לעורר את דעת הרבנים. זו הסיבה שקראנו לקונטרס קטן זה בשם המעט בוטה מהפסוק בישעיה "כי טח מראות עיניהם" כי לצערנו זהו המצב לאשורו".

אחת הטענות המרכזיות בחוברת ההלכתית היא כי על כל מתגייר להצהיר כי הוא מקבל על עצמו עול מצוות ויהיה בעל ידע בסיסי במצוות אולם קריטריון הגיור "צריך שיהיה לכל הפחות שנוי לטובה בקיום המצוות בערך מעשיו הקודמים וכמובן עם שאר ההלכות הנחוצות כמבואר בספרי הפוסקים" כלומר, שמירה על הלכות בסיסיות המפורטות בחוברת. הרב אמסלם כותב כי "מכאן ועד לרצון להפוך כל מתגייר לאיש יהודי דתי אדוק במצוות ולהורות לבית דין שחייב להשתכנע שאכן כך יהיה הדבר, ורק כך לקבל לגיור, אין זו הדרך, ומעולם לא עשו כך. אם היו עושים כך בעבר אפשר לקבוע כמעט בוודאות שלא היו לנו מגוירים...זעקת צאצאי היהודים "זרע ישראל" המונים מאות אלפים, עומדת למולנו וזעקתם עולה באוזנינו. ובמדיניות גיור מחמירה שלא מן הדין אנחנו דוחים אותם".

הרב אמסלם מתייחס בין השאר למאבק הגיור בקרב רבני הציונות הדתית ואומר כי "אומנם גם הדעה המחמירה יש לה תימוכין בהלכה בספרי האחרונים, והיא בהחלט לגיטימית, אולם הדעה המקלה היא הזרם המרכזי ונחלת רוב הפוסקים ויושבי על מידין. המצג העכשווי כלפי הדעה המקלה הוא מצג שוא ושקרית היא, והוא תמיד מלווה בדמגוגיה: 'מה אתם חפצים בגיורי סרק ולהרבות עלינו גויים?', שקר הדבר".

הרב אמסלם מותח ביקורת חריפה כנגד הרבנות הראשית, הדיינים ואף העיתונות וכותב כי "חלק מהדיינים שבויים בדעה קדומה, והפוליטיקאים והאינטרסנטים ומטילי האימה שלא לשם שמים על כלל הרבנים, הטילו כל כך את אימתם וחיתתם, עד שכולם פוחדים אפילו להתעמק באמת בסוגיה הסבוכה, פן ואולי יצטרכו להודות על האמת שהם טועים ויביעו פקפוק והרהור, מחשש פן יבולע להם, ולבלרי העיתונות הקיצונית מיד ידביקו על מצחם אות קין ויאמר עליהם 'רפורמי' או אז כמעט דמם יותר ברבים, כך שלא הועילו חכמים כלום בתקנתם, להיכנס במו"מ של תורה".

בחוברת ההלכתית מופיעים מעל ל-20 'ראשונים', נוסף לפוסקי הלכה בדורות האחרונים שתומכים בשיטת הגיור המקל ביניהם אף הרב עובדיה יוסף ז"ל- "דעה מפתיעה זו לכאורה, בעצם אינה דעת יחיד, ואינה דעה דחויה מהלכה חלילה, אלא היא דעתם של גדולי ישראל רבים ועצומים, שישבו על מדין וגיירו כך בפועל, ולא עוד אלא שהם מעידים שכך המנהג בבתי דיניהם השונים, וכמעט בעצם בכל המקומות. עוד כותב הרב אמסלם כי "חוברת קטנה זו לא נועדה למסלפי האמת, ולמשכתבי ההלכה לפי צורכיהם ורצון השקפת עולמם. קונטרס זה נועד לתלמידי חכמים אמיתיים מבקשי אמת".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il