הרב אמסלם: לציבור הספרדי בירושלים מגיעה נציגות רבנית שתחזיר עטרה ליושנה באמת

בראיון ראשון ל'כיפה' לאחר הגשת מועמדותו לתפקיד רב העיר הספרדי של ירושלים מתייחס הרב אמסלם לנושאים הבוערים על סדר היום. "ירושלים זקוקה למנהיגות רבנית המשקפת את אופי העיר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/09/14 20:28 כז באלול התשעד

הרב אמסלם: לציבור הספרדי בירושלים מגיעה נציגות רבנית שתחזיר עטרה ליושנה באמת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אני סבור שהמפלגות הציוניות כולן והציונות הדתית בפרט צריכות לתמוך במועמד ציוני לתפקיד הרב הספרדי הראשי לירושלים, כך אומר בראיון ראשון ל'כיפה' הרב חיים אמסלם, המועמד לתפקיד רבה הראשי הספרדי של ירושלים בהתייחסו למועמדותו כנציג ציוני לתפקיד.

לדבריו, "לציבור הספרדי שהוא הרוב של הציבור הציוני בירושלים מגיעה נציגות רבנית שתחזיר עטרה ליושנה באמת. ויש לכך גם דרישה ואפילו כמיהה בקרב צעירים ספרדים מהציונות הדתית לראות רבנות ציונית ספרדית אותנטית המחויבת מחד למסורת אבות וליהדות מתונה מבית אבא וסבא בבחינת 'שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך', ויחד עם זאת פתיחות לאתגרי הדור ומתן מענה לענייני השעה, כדרכם של גדולי רבותינו הספרדים. יתירה מכך, שני רבנים ציוניים בירושלים יוכלו לקדם באמת וביתר קלות מטרות משותפות ולפעול לשיפור שירותי הדת מתוך שיתוף פעולה מלא וללא קשיים וחילוקים מיותרים".

"ירושלים, בעת הזאת יותר מתמיד, זקוקה למנהיגות רבנית המשקפת את אופייה של ירושלים, עיר של שלום, של אחדות, העיר שחוברה לה יחדיו", אומר הרב אמסלם בהתייחסו לשאלה מדוע התמודד לתפקיד. "ראוי לה לרבנות הראשית של ירושלים להמשיך וללכת בדרכו של רבה הראשי האחרון של ירושלים וראש אבות בתי הדין הרב שלום משאש זצ"ל- דרך ציונית, מתונה, מקרבת את הלבבות ומאירת פנים לכל אחד. ברצוני להביא את הרוח הרעננה הזאת לירושלים ועל ידי כך להרבות אהבת חינם, להפיל מחיצות בין הציבורים השונים ולהביא לאחדות".

"תפקידה של הרבנות ותפקידנו כרבנים לקרב ולא להרחיק, לאחד ולחבר, למנוע פלגנות ופירוד. להשכין שלום בין איש לרעהו, לעמוד לימין אביון, לשמוע את זעקת הדל, היתום, האלמנה והגר ואת שוועת העשוקים", אומר הרב. "הרבנות צריכה להיות רבנות של כולם, פתוחה, לא פוליטית ואינטרסנטית ולא מגזרית ומסוגרת. הרב קוק זצ"ל כתב שעל הרבנות להתרומם מעל כל המפלגות והפוליטיקות ולשדר מסר של אחדות, מעורבות, אחריות ונשיאה בעול עם הציבור בכל מרחבי חייו הציבוריים, שכל הציבור ירגיש שייך ומחובר".

לדברי הרב אמסלם, אם וכאשר יבחר יפעל מיד לתיאום ושיתוף פעולה רחב ככל האפשר עם הרב הראשי האשכנזי. בנוסף, "אכנס את כל רבני השכונות והקהילות לשיח ולעבודה משותפת ולמציאת דרכים לפעול למען תושבי העיר. וכן אכנס את הנציגויות של כל הפלגים בעיר, חרדים ומסורתיים, חילונים ודתיים, ספרדים ואשכנזים, חסידים וליטאים, כולם, ולפתוח דף חדש של שיתוף פעולה להרמת קרנה של תורה".

מדוע לעבור מהפוליטיקה לתפקיד הרב הראשי?

"את אותה השאלה נשאלתי כאשר הגעתי מעולם הרבנות, עת כיהנתי ברבנות בז'נבה בשווייץ, על המעבר שעשיתי לעולם הפוליטי כשנקראתי לכהן בכנסת ישראל. תשובתי פשוטה: מלכתחילה אינני רואה בפוליטיקה מטרה, הפוליטיקה היתה עבורי רק פלטפורמה לקידום הרעיונות הגדולים שפעלתי למענם.

"גם בעת היותי בפוליטיקה כל עיסוקי היה בעיקר בנושאי רבנות, זהות יהודית, גיור, צאצאי אנוסים וזרע ישראל מעולי בריה"מ לשעבר, השתלת איברים, חילולי קברים קדמונים, תורה ופרנסה, ציונות ואהבת הארץ, נשיאה משותפת בנטל השירות בצה"ל ובשירות הלאומי ועוד. עסקתי בחקיקה בנושאי דת ומדינה וחברה, כתיבת ספרים תורניים והלכתיים, ועשייה רבנית שוטפת בכנסים, הרצאות, עריכת חופות וכו'.

"איש הלכה הייתי ואיש הלכה נשארתי. המטרה המרכזית היא להשפיע ולעשות טוב לעם הזה. מהתפקיד החשוב של רבה של בירת העולם היהודי יהיה ניתן להשפיע ולקדם דברים רבים. החל משיפור והנגשת שירותי הדת - נושאים של גיור, כשרות, רישום לנישואין וכו' ועד לנושאים כלליים של קידום והנחלת השקפת העולם המאחדת של רבותינו הגדולים לכלל ישראל, ואיחוי הקרעים בחברה בדרך של פסיקה בכוחא דהיתרא וקירוב לבבות. ולא רק ברמה העירונית, אלא 'כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים' - הדברים בעזרת ה' ישפיעו ויחלחלו מעיר הקודש לשאר חלקי הארץ ויפעלו את פעולתם".

מה מייחד אותך לעומת שאר המתמודדים?

"לא אדבר אישית על המתמודדים האחרים, כולם כבודם במקומו מונח. אבל רק אציין שלאור ניסיוני כמי ששימש שנים בתפקידי רבנות שונים וגר שנים רבות בירושלים, בא במגע עם הציבור, מכיר את הצרכים והעניינים הירושלמיים הפנימיים ואת המגזרים השונים בעיר ורגישויותיהם, יהיה לי קל יותר להבין לליבם של התושבים והציבורים השונים ולקרב בין חלקי האוכלוסייה".

אתה ידוע כדמות משמעותית בתחום הגיור, ולאחרונה עסקת בכך רבות. תמשיך לקדם את נושא הגיור במידה ותיבחר?

"בוודאי! נושא הגיור הוא בנפשי והוא צו השעה ומצוה גדולה לעסוק בו. זהו חלק חשוב ממפעל חיי, הקדשתי עמל וזמן רב לסוגיה זאת וכתבתי סדרת ספרים שהמפורסם שבהם הוא ספר 'זרע ישראל' המשמש את הדיינים והרבנים העוסקים בנושא ושקיבל מעל 40 הסכמות מרבנים גדולים וחשובים. יצויין שביניהם אף המועמד הציוני לתפקיד הרב הראשי האשכנזי בירושלים, הרב אריה שטרן, שכתב מכתב הסכמה לספרי, ואשמח אם ניבחר יחדיו לתפקיד ונוכל לשתף פעולה בעניין. אמשיך לקדם את הנושא בכל דרך שתתאפשר לי, בהמשך כתיבת ספרים ובהשפעה ציבורית דרך ההנהגה הרוחנית והתורנית, ובמיוחד מירושלים".

תנצח במרוץ לרבנות הראשית בירושלים?

"הגוף הבוחר מורכב מאנשים ונשים דעתניים ושכלתנים המבינים את צרכי העיר. נפגשתי עם חלק גדול מהם והתרשמתי שטובת העיר לנגד עיניהם מעל לכל קוניוקטורה פוליטית כזאת או אחרת. בנוסף, כבר יש למועמדותי תמיכה על ידי אישי ציבור, רבנים וגורמים שונים בעלי השפעה על הגוף הבוחר, שלעת עתה אינני רוצה לחשוף אותם, ולכן אני מעריך שבעז"ה יש סיכויים מצוינים לנצח. אבל כמובן הכל תלוי ברצות ה' דרכי איש. ואת אשר יבחר ה' הוא הקדוש".