הרב אמנון בזק: לשקול הצבת נשים כמשגיחות בעת טבילת גיורת

הרב בזק מציע לפתור את אי הנעימות הנוצרת מכך שדיינים ניצבים בתוך החדר כשגיורת טובלת, בעזרת הצבת נשים כשליחות הדיינים. "אפשרות זו חייבת לעמוד לנגד עיניהם של קובעי מדיניות הגיור"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/12/14 10:02 י בכסלו התשעה

הרב אמנון בזק: לשקול הצבת נשים כמשגיחות בעת טבילת גיורת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בשבועות האחרונים צפה ועולה מחדש בעיית אי הנעימות של גיורות הנאלצות לטבול בנוכחות דיינים בעת הליך הגיור. בין היתר, הובא סיפורה של ג'ניפר, שסיפרה שהדיינים נכנסו לחדר כאשר הייתה ללא בגדים והיא נפגעה באופן קשה מהנושא.

הרב אמנון בזק קורא הבוקר (ג') לרבנות הראשית לשקול בחיוב להציב נשים כנציגות הדיינים, ולפתור את הבעיה אחת ולתמיד. לדבריו, למרות שהטענות באשר להטרדה מכוונת הינם פופוליסטיות, יש לפתור את הנושא ואת אי הנעימות אותה חוות הנשים הטובלות.

"אחת ההשלכות הברוכות של תופעת לימוד התורה לנשים בדור האחרון היא התפתחותה של שכבת תלמידות חכמות שיראתן קודמת לחכמתן, אשר יש בידיהן יכולת למדנית המאפשרת לבחון סוגיות הלכתיות בנושאים שרבנים אינם מודעים תמיד לנחיצותם. דוגמה מובהקת לכך ניתן לראות בנושא העומד על סדר היום הציבורי - טבילת נשים לגיור", פותח הרב בזק.

"הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי פרסמה לפני מספר שנים מאמר הלכתי המבסס היטב את העמדה לפיה ניתן להסתפק בכך שהטבילה תיעשה בנוכחות נשים בלבד, שישמשו כשליחות של דייני בית הדין אשר בפועל יהיו מחוץ למקווה. הדברים מבוססים על גישותיהם של גדולי ישראל בדורות האחרונים, ובהם הרב עוזיאל, הרב שמואל סלאנט והרב אליעזר וולדנברג זצ"ל”.

"הנוהל המקובל כיום הוא שטבילת גיורות בפני דיינים נעשית בשעה שהן לבושות חלוק אטום, ואת הטענות הפופוליסטיות כביכול מצב זה מאפשר הטרדה מכוונת מצד דיינים, ואת עצם הדבקת הכתם הזה על כלל הדיינים, יש לדחות על הסף”, מבהיר הרב בזק.

"אולם”, הוא מסייג, "מסתבר שגם מצב זה יוצר תחושת אי-נעימות קשה אצל נשים רבות, כפי שהעידה הרבנית טיקוצ'ינסקי, ולא מקרה הוא שדווקא אישה היא זאת שערה לזווית הראייה הזו. לכך מצטרף הצורך בנקיות מוחלטת מצד 'מראית עין', במיוחד לאחר המקרה הקשה שהתפרסם לאחרונה בנוגע לרב בוושינגטון".

"במציאות זו, האפשרות שהועלתה להסתמך על נשים בטבילה חייבת לעמוד לנגד עיניהם של קובעי מדיניות הגיור ברבנות הראשית. כדרכה של תורה, אפשר להסכים עם הדברים ואפשר לחלוק (ואכן, גדולי ישראל כדוגמת הרב עובדיה זצ"ל שללו אפשרות זו בתוקף), אולם לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בעמדה הלכתית מובהקת, הנסמכת על גדולי ישראל, שיש לבחון אותה בכובד ראש. בכל מקרה, יש לשמוח על כך שתלמידות חכמות מעלות היבטים הלכתיים מתוך זווית ראיה חדשה, שיש בכוחה לתרום להגדלת תורה ולהאדרתה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן