הרב אמנון בזק: לפצל הבית היהודי לשתי מפלגות

הרב בזק מתייחס לנושא האחדות בבית היהודי וטוען כי יש מקום לשתי מפלגות לשני חלקי הציונות הדתית. "טוב יהיה אם לכל זרם תהיה מפלגה משלו, שתוכל לפעול בחופשיות לקידום הערכים שלשמם היא תיבחר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/12/14 20:27 יד בכסלו התשעה

הרב אמנון בזק: לפצל הבית היהודי לשתי מפלגות
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

"פיצול 'הבית היהודי' לשתי מפלגות איננו צריך להפחיד, ויש בו פוטנציאל חיובי רב", כך אומר הרב אמנון בזק בהתייחסו לנושא השיחות על האחדות בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי.

"מפלגה דתית-לאומית אמורה בראש ובראשונה לשאוף לקדם את ערכי הציונות הדתית. אולם מהם בדיוק ערכים אלו?", שואל הרב בזק. "אין זה סוד שלמעט הנושא המדיני, שלא ממש עומד על הפרק, הציונות הדתית מפוצלת בשאלות מהותיות רבות, שקשה לראות כיצד מפלגה אחת תקדם ערכים שנויים כל כך במחלוקת".

"בעיני, מפלגה דתית-ציונית אמורה לפעול לשילוב תורה ועבודה, תורה ומדע, תורה ובעיות השעה, תוך תמיכה ברבנים ובדיינים המוכנים לבחון פתרונות הלכתיים מבוססים חדשים במקומות שבהם מגמה כזו נצרכת. מפלגה כזו צריכה לקדם מעורבות נשים במרחב הציבורי והתורני", ממשיך הרב בזק.

"מתפקידיה של המפלגה לפעול לשפר ולייעל את שירותי הדת ולהנגיש אותם לציבור הרחב, במידת האפשר בשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית אך במידת הצורך גם תוך התמודדות מכובדת עם מערכת זו, הכפופה לקובעי המדיניות בציבור החרדי", הוא מסביר.

"מפלגה דתית-ציונית צריכה לקדם הבנות עם הציבור החרדי אך בד בבד לא לטשטש את ההבדלים ההשקפתיים המהותיים בין הציבורים השונים; ובמקביל, עליה לקדם הבנות עם הציבור החילוני בנושאי דת ומדינה תוך נכונות לשאת ולתת על צביונו של המרחב הציבורי ולמצוא את הפשרות המתבקשות בדרכי נועם".

"רבנים רבים השייכים לזרם החרדי-לאומי לא יזדהו מן הסתם כמעט עם אף מילה מן הפסקה הקודמת, ואני מכבד כמובן את עמדתם, ואף רואה צורך בקיומה של מפלגה שתייצג אותם נאמנה (אגב, נושאים אלו אינם בהכרח חוצים בין 'הבית היהודי' לבין 'תקומה'; לדוגמה, הרב אלי בן דהן היה מנושאי הדגל של ההתחדשות וההתייעלות, בעוד שח"כים ב'בית היהודי' לחמו לצד החרדים נגד מינויו של הרב דוד סתיו שליט"א לרב ראשי)", הוא טוען.

"דומה, שבמקום לריב לאורך כל הדרך על שאלות אלו ויישומן, טוב יהיה אם לכל זרם תהיה מפלגה משלו, שתוכל לפעול בחופשיות לקידום הערכים שלשמם היא תיבחר", מסכם הרב בזק.