הרב אלי סדן שובר שתיקה

בחוברת השקפתית חדשה בוחר ראש המכינה בעלי להגיב על ההתרחשויות האחרונות בציבור הדתי. על אנשי תג מחיר - "אנרכיסטים", על פסק ההלכה של הרב לבנון - "דברים בטלים"

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 03/02/12 11:38 י בשבט התשעב

הרב אלי סדן שובר שתיקה
באדיבות אתר בני עלי, צילום: באדיבות אתר בני עלי

חמש שנים לאחר שפרסם את "קריאת כיוון לציונות הדתית", חוברת השקפתית שיצאה כתגובה לאירועי ההתנתקות ועמונה, מפרסם היום הרב סדן, ראש המכינה הקדם-צבאית "בני דוד" בעלי, חוברת נוספת, בה הוא פורס את השקפותיו בענייני תג מחיר, שירת נשים בצה"ל, השתלטות הדתיים על הצבא, ההתקפות נגד הרב הצבאי הראשי, ועוד. החוברת, שהופצה בעשרות אלפי עותקים, היא תגובתו הפומבית הראשונה של הרב סדן לאירועים הללו.

בנוגע להתקפות נגד הרב הצבאי הראשי כותב הרב סדן כי "זוהי לזות שפתיים והוצאת שם רע מכוערת על תלמיד חכם ואיש מעלה. לפי מה שאני מכיר, וכמדומני שאני מכיר, הרבצ"ר, הרב רפי פרץ, לא זז חס ושלום מאמיתתה של תורה כמלוא הנימה, והוא מתאם את פסיקותיו עם תלמידי חכמים גדולים". הרב סדן הוסיף כי "כולנו צריכים להודות לו (לרבצ"ר - א.ה.) על נכונותו לעסוק במלאכת קודש זו - למנוע קרע ומחלוקת בין עולם התורה והצבא, וכולנו מחויבים לעזור לו. אני יכול להעיד, שבמפגש האחרון שנערך בינו ובין ועד ראשי ישיבות ההסדר וראשי המכינות הוא זכה לגיבוי מכל הפורום שהיה נוכח שם".

הרב סדן מתייחס בחוברת גם לאירועי תג מחיר, וכותב כי "כמדומני שהרוח של הסיקריקים היא זו המנשבת בתוכנו, ואנו צריכים למהר ולעקרה בטרם תביא עלינו אסונות כבדים כמו שהביאה בימי בית שני. אלו בעצם אנרכיסטים שפרקו מעל עצמם את עול המדינה והשותפות בה, בעצם העובדה שהם מנהלים מדיניות ביטחונית עצמאית שלא על דעת מוסדות המדינה. איני מתפעל כלל מאומץ לבם לפעול במחתרת".

בנוגע לאירוע שירת הנשים בבה"ד 1 כותב הרב סדן כי "בטקסים צבאיים רשמיים כגון סיום מסלול או טקס יום העצמאות יש לפעמים מצבים שקשה מאד לשחרר חיילים. הרי לא יעלה על הדעת שבטקס הסיום של קורס קצינים, המג"ד או המ"פ הדתי ישתחרר מן הטקס ולא יעמוד יחד עם חייליו, ומישהו אחר יכנס במקומו להעניק להם את הדרגה. גם מי שמחמיר על עצמו בחייו הפרטיים, שלא לשמוע קול זימרת אישה ואפילו דרך המיקרופון, ואפילו כשאינו מכוון ליהנות ממנו - טוב יעשה אם יסמוך על מנהגם של הרבנים הגדולים, יוריד ראשו בעת השירה, יזמזם בפיו שיר כלשהו או ישנן תלמודו בעל פה - ולא יחולל מהומות". הרב סדן תוקף את דברי הרב אליקים לבנון, לפיהם מדובר ב"שעת השמד", וכותב כי מדובר ב"דברים בטלים", וכי "צר לי מאוד על אלו שהגיעו למקום זה. האומנם אותו רב חושב שרשאי הוא להפטר ממצות עשה דאורייתא של 'עזרת ישראל מיד צר הבא עליהם'? האם באמת הוא סבור שהאיסור לעמוד על מגרש מסדרים שיש בו שירת נשים, ועל-פי הפרטים שביארתי לעיל, דוחה את הצלת כלל ישראל?".

הרב סדן מביע אכזבה מהדרג הבכיר בצה"ל, שלטענתו "הם מכירים אותנו, מקרוב, לא מהתקשורת, לפחות עשרים שנה. הם יודעים שהחיילים הדתיים אינם מנסים להדיר נשים, הם יודעים שכמות המקרים של אי הבנה ומחלוקות על רקע דתי-חילוני, הם ממש זניחים. הם יודעים שהחיילים הדתיים לויאליים במאה אחוז, ושמה שמכונה 'הקצנה דתית בצבא' אלו מילים בעלמא, רובא דרובא של החיילים והקצינים הדתיים בצבא משתלבים באופן פשוט וחלק, והבעיות הן שוליות". הוא מוסיף כי "למרות כל ההבטחות שניתנו, ולמרות ההוראות הכלליות האוסרות את הדבר - ממשיכים, עד היום, בראיונות ליחידות מובחרות ולגיבושים, לתקוף דתיים בשאלות על סירוב פקודה, על שרות משותף עם חיילות וכיו"ב, וזה מאכזב שהמפקדים אינם טורחים להשתלט על זה. הדבר המצער ביותר הוא שהולך ונהרס האמון, הולכת ונוצרת חשדנות הדדית, אני חושש שזה יפגע בבסיס של כל עבודה משותפת".