הרב אליעזר מלמד יוצא להגנת אביו: "מוטב לקבל פשרה ולמנוע עימות"

ראש ישיבת הר ברכה מצדיק את הסכם הפשרה שהוביל הרב זלמן מלמד לפינוי מרצון של שכונת גבעת האולפנה: "לאחר הכרזת נתניהו, לא היה עוד צידוק להתנגדות פיזית לפינוי הבתים והריסתם"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 04/07/12 18:11 יד בתמוז התשעב

הרב אליעזר מלמד יוצא להגנת אביו: "מוטב לקבל פשרה ולמנוע עימות"
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, יוצא להגנת אביו, הרב זלמן מלמד, בעקבות הפשרה שהוביל לפינוי מרצון של שכונת גבעת האולפנה בבית אל. במדורו השבועי שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעיתון "בשבע", טוען הרב מלמד כי "הסכם הפשרה איננו עמדה חדשה שלנו, כך טענתי עד היום".

"אין דמיון בין התנהלות הממשלה בעמונה לבין ההתנהלות בבית אל. בכל מקרה שאפשר למצוא פתרון לפיו יועתקו הבתים למקום סמוך ללא נזק כספי משמעותי, מוטב לקבל פשרה ולמנוע עימות, במיוחד לאחר הכרזתו החשובה של ראש הממשלה מעל בימת הכנסת והבטחתו לבנות עשרה בתים על כל בית שייהרס, אין עוד צידוק להתנגדות פיזית לפינוי הבתים והריסתם", הסביר הרב מלמד בעיתון.

לדבריו, "לא זו בלבד שכך כתבתי מספר פעמים, אף ביטאתי עמדה זו בשיעורים ולהלכה למעשה". הרב מלמד מדגיש כי "כאשר הנימוק הרשמי להריסת הבית אינו פגיעה ביישוב הארץ, אבל יש בו עוולה ועוינות להתיישבות, אז צריך למחות, וככל שהעוולה גדולה יותר, כך המחאה צריכה להיות יותר חריפה".

עוד מסביר הרב מלמד כי הלכתית הממשלה רשאית למנוע בנייה במקום שעל פי ההוראה המשפטית שייך לאדם אחר. "אם תבוא ממשלה ותאסור על יהודים להתיישב בחבל מחבלי ארץ ישראל, אין להוראתה תוקף, מפני שהוראתה מנוגדת למצוות יישוב הארץ. אך אם באו יהודים וביקשו להתיישב במקום מסוים, יש לממשלה סמכות לקבוע כי אין להתיישב בו אלא רק בסמוך לו, כאשר הנימוקים הם ציבוריים, כגון, שעל המקום שרצו להתיישב מתכננים לסלול כביש או לנטוע עצים וכדומה".

מנגד, הרב מלמד מסביר כי "אם תאמר הממשלה שלא להתיישב בחבל ארץ שלם מפני שאינה מסכימה שיהיו בו יהודים, הרי שהוראתה מנוגדת למצוות התורה ולהבטחה שהבטיח הקב"ה את ארץ ישראל לעם ישראל, ואין להוראתה תוקף".