הרב אליהו: שילוב נשים בעולם ההלכה מבורך

הרב שמואל אליהו מביע תמיכה בתפקידן של הרבניות בקהילה: "הן יכולות לכתוב ספרים ולפסוק הלכה. אך לוחמנות פמיניסטית? לא בבית ספרנו"

חדשות כיפה אורי פולק 09/06/11 12:43 ז בסיון התשעא

הרב אליהו: שילוב נשים בעולם ההלכה מבורך
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, מביע תמיכה מפתיעה בתפקידן ההלכתי של הרבניות בקהילה הדתית. בתוכנית "מתרעננים" ששודרה ברדיו "גלי ישראל" אמש (ד'), אמר הרב אליהו כי "גם היום ישנן רבניות שעושות עבודת קודש. הן יכולות לתת שיעורים ויש כאלו שעושות זאת בצורה מופלאה, הן יכולות לכתוב ספרים ומאמרים, הן יכולות גם לפסוק הלכה. זה דבר מבורך מאין כמותו וירבו כמותן בישראל".

הרב אליהו הביא כדוגמה את אשתו, הרבנית, הנוהגת לפסוק הלכה למי שמגיעות לשאול אותה בסוגיות הלכתיות-מעשיות שונות. "רבניות זה דבר שקיים בעם ישראל מאז ומעולם, אין קהילה שלא מכילה בתוכה את הפונקציה הזו של הרבנית, העושה עבודה שרב לא תמיד יכול לעשות", אומר הרב אליהו, שהדגיש עם זאת כי אל על הרבניות להחליף את תפקידו של הרב.

"אך האם רבנית תדחה רגליו של רב? הדיון הוא האם לזרוק את הרב מתפקידו ולמלא את תפקידו על ידי נשים. האם להפוך את העניין לעניין פמיניסטי ולוחמני. מי שבא בכיוון הזה, צריך לבעוט אותו מקצה הבית ועד קצהו. שילוב נשים - יבורך. לימוד נשים - יבורך. לוחמנות? לא בבית ספרנו", ציין הרב אליהו.

הוא הדגיש בדבריו כי גישתו ההלכתית בנוגע לשילובן של נשים בהלכה ולקידום מעמדן בחברה הדתית, נובע מתפיסת העולם של הנשים בחברה. "כל דבר שהוא כבוד התורה, אפשר לשלב שם נשים בלי בעיה. נשים יכולות לנשק ספר תורה, אם זה מגיע מכבוד התורה. אם זה מגיע מאווירה לוחמנית - התשובה היא לא. אם הבקשה היא להתחבר לתורה ולקדושה, האווירה תהיה חיובית", הוא מציין.

הרב אליהו התייחס בדבריו להצעתו של הרב חיים נבון, כפי שהובאה בספרו החדש "גשר בנות יעקב", הנוגעת לעדכון ברכות השחר לגברים ולנשים ולהתאמתן למציאות החברתית בת זמננו. בהקשר הזה, מאשים הרב אליהו את העוסקים בנושא בצביעות. "רוב מוחלט של רוב בני אדם בישראל רוצים שיהיה להם בן ולא תהיה להם בת. זה הכיוון של החשיבה העולמית, האנושית. ייתכן והוא רע, אך הוא עובדה", מציין הרב אליהו.

לדבריו, באומות רבות ולאורך רוב ההיסטוריה, היו שנהגו לזרוק בנות לפח האשפה או לדלל ילודת נשים. "לעתים היה מדובר במנהג חוקי, לגיטימי ומוסרי. ביפן זה היה ביפן, כשנולדת בת ואתה לא רוצה אותה - אתה מדלל אותה", הוא מציין וקובע כי "כשאתה מבקר את היהדות על כך שהיא מברכת ברכה הממצה את דרך המחשבה של רוב בני האדם, קודם תבדוק את סביבתנו. אשרינו שלא שם חלקנו עמהם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן