הרב אליהו על חוק הגיור: רוצים לייצר אנרכיה בתחום

הרב שמואל אליהו מתייחס בראיון ל´כיפה´ לחוק הגיור ומסביר מדוע הרבנים מתנגדים בחריפות לחוק: "ההחלטה שעל השולחן היא אנרכיה. כל שלושה רבני יישובים יוכלו לגייר אלפים בלי מעצורים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 31/08/14 15:10 ה באלול התשעד

הרב אליהו על חוק הגיור: רוצים לייצר אנרכיה בתחום
עמנואל מימון, צילום: עמנואל מימון

"החלטת חוק הגיור שנמצאת על השולחן היא אנרכיה. על פי הניסוח הנוכחי כל שלושה רבני יישובים יכולים לפתוח בית דין לגיור ולראש מנהל הגיור אין שיקול בעניין. לא יהיה עליהם מרות ולא ניתן היה לומר להם מה לעשות. מספיק שיהיה בית דין אחד שמחליט מה שהוא רוצה והנזק יהיה עצום. התנגדות הרבנים היא לא מכבוד הרבנות הראשית אלא מכבוד היהדות. אפשר להקל בנושא הגיור אבל הכרחי לאפשר סמכות מסוימת".

הרב שמואל אליהו מתייחס בראיון ל'כיפה' למחאה ההולכת וגוברת נגד חוק הגיור של אלעזר שטרן. בשבוע החולף חתמו 300 רבנים על עצומה נגד החוק, ביניהם הרב שלמה אבינר, הרב דב ליאור, הרב מרדכי שטרנברג, וכן הרב שמואל אליהו. בניגוד לטענות לפיהן המחאה מגיעה מכיוון שהחוק גורם לשחיקה נוספת של הרבנות הראשית, מבהיר הרב אליהו כי הבעיה אינה בכבוד הרבנות הראשית אלא בבעייתיות משמעותית ביותר בגיורים שעולה מהחוק הנוכחי. בהתייחסו להצעה לפיה תוקם ועדה בראשות הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב מידן, הרב צפניה דרורי ואחרים הוא מבהיר כי הבעיה היא שלוועדה לא יהיו שיניים.

"בוועדה המוצעת ישבו גדולי הרבנים וזוהי הצעה מצוינת. הבעיה היא שאין לוועדה שום סמכות. היא לא יכולה למנות בית דין או לפטר בית דין, היא לא יכולה לומר לדיינים את מי לגייר ואת מי לא לגייר. החוק הנוכחי מאפשר עצמאות מלאה לבתי הדין והוועדה לא תוכל לסגור בית דין. אז מה עשינו? אם בית דין כלשהו יחליט יום אחד שהוא מגייר את כל הסודנים אף אחד לא יוכל לעצור אותו. הם לא יהיו כפופים לאף אחד".

אז מה הפתרון? רק הרבנות הראשית יכולה להכריע בעניין הגיור?

"הפתרון הוא להכפיף את בתי הדין הללו לרב דרוקמן או לראש מערך הגיור. ההצעה הטובה ביותר היא להכפיף את נושא הגיורים לרבנות הראשית כפי שהיה עד עכשיו. הסיבה פשוטה, ברגע שמכפיפים את הנושא לרבנות הראשית יודעים לטוב ולרע מי האנשים שאחראים על הגיורים. הרב דרוקמן הוא קודש הקודשים אבל מי ערב לכך שבממשלה הבאה, בעוד חמש או עשר שנים, לא ימנו רבה רפורמית לתפקיד? אף אחד לא יוכל לעצור את זה. אם יכפיפו את נושא הגיור לוועדה, נדע שעכשיו הכל בסדר, אבל יכול להיות שבעוד עשור הגוף הפוליטי הזה יוכל לשנות את עורו לחלוטין. היום יש לנו כוח פוליטי, אבל מחר לא יהיה לנו כוח וגורמים כאלו ואחרים יכניסו רבה רפורמית לתוך הוועדה. לא נוכל לשנות את זה".

ולמה מבחינתך החוק בעייתי?

"החוק פרוץ לחלוטין וההתעקשות של שטרן שלא תהיה סמכות של הרבנות הראשית על בתי הדין אומרת דרשני. הוא רוצה שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. יבואו שלושה רבני יישובים, יקימו בית דין בו מבחינתם לא צריך לקבל עול תורה ומצוות בעת הגיור ויפתחו פתח לאלפי גיורים בעייתיים בלי שום פיקוח. במערכת בתי המשפט יש בית משפט מחוזי, בית משפט עליון. יש מערכת מסודרת. כאן נוצר מצב בו גם ראש מנהל הגיור לא יכול לעצור שלושה דיינים. כבר היו רבנים שגיירו תמורת שלמונים, רבנים בכירים. שלושה רבנים שניצלו פרצה תמורת סכום נחמד וגיירו שלא כדין. אם יסירו את הפיקוח זה מה שיקרה, בצורה הרבה יותר רחבה".

אבל הבית היהודי גם מקדמים את החוק הזה. הם גם מנסים להטעות אותנו?

"הבית היהודי עדיין לא אישרו את החוק וזה נמצא בדיונים. הסיבה שהם נוטים לאשר את ההצעה היא כדי לעצור את החוק של אלעזר שטרן. מפלגתו של שטרן איבדה את בוחריה ומנגד הבית היהודי הכפילה את כוחה. אנחנו צריכים להיכנע לשטרן? אנחנו מובלים בידי פחד לא מוצדק".

אתה לא מאמין לרבני היישובים?

"תחום רבני היישובים והמושבים הוא תחום פרוץ. מדובר ברבנים שנבחרו בתקופת ש"ס, רבנים שהיו מקורבים לזה ומקורבים להוא. ברגע שנותנים להם סמכות לא יהיה פיקוח והם יוכלו לעשות מה שירצו. ההצעה היא כן לאפשר בתי דין אבל לאפשר גם פיקוח כך שלא כל אחד יוכל לגייר בלי חשבון. אם המטרה היא להקל שיעשו חוק מקל, לא לעשות חוק בו הורסים את הבית".