הרב אליהו מתנער מחלק מהתשובות שפרסם בכיפה

בתשובה המקורית, שפורסמה בשו"ת של כיפה לאחר ההתנתקות, קרא הרב אליהו לנקמה בחילונים על ידי החזרתם בתשובה. בתשובתו המלאה ליועץ המשפטי, מכחיש הרב אליהו את הדברים. המכתב המלא

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/07/13 15:38 ז באב התשעג

הרב אליהו מתנער מחלק מהתשובות שפרסם בכיפה
יחצ, צילום: יחצ

ראשית אני מבקש להודות לכם על תשובתכם לפנייתי ליועץ המשפטי לממשלה מיום א' באב תשע"ג. לאור זאת ומתוך כבוד למוסד היועץ המשפטי לממשלה, אני מבקש לענות לכם ללא שיהוי מצדי ובהתאם למועד הקצר שהקצבתם לי ומתייחס ל-35 העמודים הגדושים שהעברתם אלי אך שלשום.

1. אני אוהב את מדינת ישראל. קדושת הארץ וקדושת כל אדם שנברא בצלם אלוקים, שעליו אמרו חכמינו ז"ל "חביב אדם שנברא בצלם" - עומדים לנגד עיניי. כאדם, כיהודי, כרב בישראל וכמי שמועמד לתפקיד הרב הראשי לישראל אני רואה עצמי מחויב לכבד השקפות שונות של אהבת הארץ, לכבד את הזולת, לכבד את מוסדות השלטון, ולכבד את הגר כאמור בתורתנו הקדושה: "ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים". עם זאת, בהיותי נאמן הן לערכיה של תורת ישראל הן לערכי הציונות ומדינת ישראל, אני מבחין בין בני אדם, יהודים ולא יהודים, שכולנו מצווים בכבודם, לבין אויבים שמבקשים את רעתנו.

2. בצער קיבלתי את אסופת הציטוטים המיוחסים לי ובהם מופיעים ציטוטים לא מעטים המהווים מחזור מגמתי של נושאים שונים שכבר הועלו לסדר היום וירדו. חלקם כלל לא נאמר על ידי מעולם וחלקם נאמר בהקשרים אשר הוקצנו והוצגו במנותק מההקשר התורני שבו נאמרו. ככלל אציין שבשל היותי איש העוסק בצורכי ציבור יש לציבור ולתקשורת עניין בציטוט דבריי ובציטוט הקשרים מדבריי במסגרת הופעות והרצאות רבות מאוד בהם אני מופיע בפני הציבור הרחב. וודאי שאיני יכול לקחת אחריות על כל פרסום שנעשה לכאורה בשמי, במיוחד כשיש מי שמנסה להציג אותי באור שלילי כמפורט בפסקות הבאות.

מכחיש את התשובות שפרסם בכיפה, הרב אליהו (צילום: אלנתן גוטוירט)

3. לא הבנתי מה הבעיה בחלק מהמוצגים שעליהם ביקשתם תשובה. האם עלי כרב להסביר למה אני מתנגד לנישואים בין יהודים לנכרים? האם עלי להשיב למה אני אוסר נישואים חד מיניים? האם עלי להסביר למה אני בעד חזרה בתשובה? אבקשכם לפרט במכתבכם על מה אני צריך להשיב תשובה ומה הבעיה בכל אחד מהציטוטים שביקשתם התייחסות אליהם, כך אוכל לענות ביתר הרחבה ופירוט.

4. בדקתי את שאלותיכם לגבי התשובות באינטרנט. קיימת יותר מסבירות גבוהה שהתשובה מאתר כיפה משנת 2002 ביחס לחילונים כלל אינה שלי. אני לא עונה תשובות באתר כיפה משנת 2002 בערך והתשובה הועלתה לאתר בשנת 2002. זו גם תשובתי על מה שהבאתם מאתר "במעלה הרשת". מעולם לא עניתי תשובות באתר זה ואינני יודע מאיפה התשובה הזו באה לשם. אני רוצה להזכיר כי בסביבות 2002 הגשנו תלונה דרך אתר 'כיפה' למשטרה על פריצה לאתר ועריכה מחודשת ומגמתית של כמה תשובות שלי שהיו שם מטעמים השמורים עם הפורצים.

5. התמלילים של הראיונות שהובאו לידיעתכם כחלק מתלונה כנגדי אינם מדויקים בלשון המעטה. די אם תסתכלו בתמליל מ11-2-02 שם כתוב "רק מי שהופך את הנאמנות שלו למדינת ישראל, הוא יש לו זכאות ללמוד" כל בר דעת מבין שצריך להיות "רק מי שהוכיח את הנאמנות שלו למדינת ישראל, הוא יש לו זכאות ללמוד". שינוי זה משנה את כל המשמעות של התמליל. כך עולה מקריאת תמלילים אחרים, כך גם במאמר מאתר nrg.

6. מי שקורא את דברי בלי שינויים רואה שהבחנה בדברי היא לא על רקע גזעי, ההבחנה הייתה בין מי שנאמן למדינת ישראל למי שחותר תחתיה. הבחנה זו נעשית יום יום בשיח הציבורי הישראלי ואני מקווה שאין בכוונתכם לאסור שיח ציבורי כנגד מי שחותר תחת אושיות המדינה או שמעודד טרור.

7. גם בתוכנית עושים צהרים עם יעל דן יש טעיות דפוס משמעותיות בתמליל, למשל המילה "להרחיב" במקום "להרחיק". כך גם המאמר ב'הארץ' שכותרתו "יהוד הגליל זו ציונות" שהוברר לכם בחקירתם האחרונה כי עבר שינוי עריכה. כל בר דעת מבין ששינוי אחד יכול להפוך מאמר שעוסק בציונות והתיישבות למאמר עם משמעות אחרת.

8. חשוב לי לציין כי הבהרתי בגילוי דעת שהוצאתי עם רבנים אחרים לפני יותר משנתיים שאינני פוסל שום אדם או אוכלוסייה על בסיס השתייכות לאומית. במילים פשוטות וישירות אומר כי אין לי דבר נגד האוכלוסייה הערבית או כל אוכלוסייה אחרת במדינה. דברים אלו פורסמו ברבים.

9. לא אוכל שלא להזכיר כי דברים אלה כבר נבדקו בעבר גם על ידיכם וגם על ידי היועץ המשפטי הקודם שהחליט בגלל האמור לעיל למשוך את כתב האישום שהוגש ב-2002. גם הטענות על הכתבות שעוסקות באיסור מכירת קרקעות לנכרים נבחנו גם על ידיכם וגם על ידי בית המשפט העליון ונדחו בגלל ההבנה שרב חייב לפסוק על פי ההלכה.

כמי שחונך על ברכי תורתנו הקדושה הרי שאין לצפות ממני לנהוג בצביעות ובמלאכותיות ולומר דברים אשר אולי יישמעו טוב בעיני חוגים שונים שמנסים באמצעות בתי המשפט להשיג מה שהם לא מצליחים באמצעים דמוקרטים.

10. אזכיר כי גם מוסד היועץ המשפטי נדרש מעת לעת להתמודד עם אתגרים ציבוריים ומשפטיים הנובעים מהבדלי השקפות ודעות בעם. כך היה כאשר סערה הארץ במקרים בהם נבחרי ציבור מהמגזר הערבי התבטאו באורח קיצוני המעודד טרור. או כאשר נבחרי ציבור נחשדו והואשמו בהטרדה מינית או באשמות חמורות אחרות, בכל המקרים הללו לא בחר היועץ להכריז עליהם כמי שאינם ראויים לבחירה.

11. כך היה כאשר היועץ הוכיח את עמידתו האיתנה כאשר נוצר חשש לשינוי הצביון היהודי של הארץ והפרת האיזון הרגיש ממילא בין אוכלוסיות שונות המרכיבות ערים ושכונות. מסתבר ששמירה על אופייה היהודי של המדינה לא נחשב בעיני היועץ לעבירה פלילית. זו חובת כולנו גם לשמור על צביונה היהודי של הארץ, וגם לכבוד את זכויות המיעוטים היושבים בה.

12. שמירה על המדינה היהודית לא סותרת את התפקיד של עם ישראל כמו שנאמר לאברהם אבינו "ונברכו בך כל משפחות האדמה". אני מתכוון להמשיך ולפעול למען קירוב לבבות, לחבר ולא להפריד, להמשיך את דרכו של אבא זצ"ל ולהביא לכלל הציבור בישראל תורה מאירת פנים, ורבנות משיטת יד לכל הציבור היושב בארץ.