הרב אליהו מסתער על היום שאחרי: "הפסדנו בקרב, לא ויתרנו על המערכה"

הרב שמואל אליהו רק התחזק מהבחירות האחרונות לרבנות הראשית. אחרי שהגיע למקום השני בקרב על הרב הספרדי, הוא קורא לאחדות המגזר ואומר: "נבהיר לכולם שלא יתעסקו איתנו". ראיון מיוחד לכיפה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/07/13 15:21 יח באב התשעג

הרב אליהו מסתער על היום שאחרי: "הפסדנו בקרב, לא ויתרנו על המערכה"
ברוך גפן, צילום: ברוך גפן

הרב שמואל אליהו לא מפסיק לחייך כבר חודשיים. מי שמכיר אותו מקרוב יכול להעיד שהחיוך הזה לא חדש. האופטימיות מצליחה לחזק את רוחו של רבה של צפת, שהגיע אתמול למקום השני בהתמודדות על תפקיד הרב הראשי הספרדי לישראל. גם היום, ב“יום שאחרי“ תוצאות הבחירות, הרב אליהו איתן ויציב בעמדתו.

בלי מרוץ, בלי בג“ץ, בלי גוף בוחר וללא יועצי תקשורת ואנשי מטה, הרב אליהו ביום שאחרי הבחירות לרבנות הראשית, הוא קצת יותר ”הרב שמואל“ שאנחנו מכירים. בשיחה פתוחה עם כיפה הוא מדבר על כשלונה של הציונות הדתית בבחירות האחרונות ובעיקר - על המשך הדרך שלו ושל כולנו.

אתמול הסתובב הרב אליהו במלון ”לאונרדו“ בירושלים, יחד עם יתר המועמדים לרבנות ולצידם של חברי הגוף הבוחר שהגיעו להצביע. בדרך אל הקלפי, היו שניגשו ללחוץ יד, לברך בהצלחה. לא מעט ביקשו בכלל לקבל ברכות. אבל היו גם שהתחמקו ממנו, אותם אלו שהבטיחו להצביע בעדו, שדיברו איתו על שלטונה של ש“ס ברבנות, שביקשו שיבחר לתפקיד כדי להוביל שינוי - וברגע האחרון נמשכו לשיחת הבהרה קצרה בלשכתו של הרב עובדיה יוסף.

ב-48 השעות האחרונות, לשכתו של הרב יוסף הפכה לסרט נע. למפעל של שטיפת מוח. בדלת נכנסו חברות וחברים שביקשו להצביע למועמד אחד, אך יצאו לאחר חמש דקות כשבדעתם להצביע למועמד אחר. אולי זו הכריזמה של הרב עובדיה, אולי כובד משקלו והשפעתו. העובדות, בכל אופן, ברורות: בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים יש כמה וכמה אנשים ששיקרו במצח נחושה לרב שמואל אליהו ולרב דוד סתיו, שהבטיחו לתמוך ולהצביע אך קיבלו רגליים קרות מול הקלפי.

”אני יודע מתי משקרים“, אומר הרב אליהו בחיוך, ”כל מי שמתעסק עם ציבור באופן יומיומי במשך עשרות שנים, יכול לדעת כשמישהו משקר. כשמישהו מתחמק. כשמישהו מבטיח לך דבר אחד אבל עושה את ההפך הגמור. ראיתי כמה וכמה כאלה אתמול. לחלקם לא היה כבוד להסתכל לי בעיניים. הם התרחקו, נמנעו. והיו אלה אנשים שדיברו איתי ארוכות על כמה שכולנו חייבים להפסיק את שליטתה של ש“ס ברבנות הראשית“.

”אין לנו חוט שדרה“, הוא קובע, ”אין ספק שהתוצאות הן חיוביות, לא ניצחנו אבל קיבלנו תוצאות גבוהות הרב סתיו ואני. תוצאות מרשימות. אנחנו בדרך, עוד לא ניצחנו, אבל לא מרימים ידיים. ממשיכים קדימה. דיברתי עם הרב שפירא והרב סתיו ואנחנו הולכים להסתער קדימה. הפסדנו בקרב, אנחנו לא מסכימים להפסיד במערכה“.

רוצים אלטרנטיבה, הרב אליהו (צילום: אלנתן גוטוירט)

והמערכה, מבחינת הרב אליהו, יסודה באחדות המחנה הציוני דתי. כן, זה שנראה מפולג היום יותר מאי פעם, קרוע בין זרמים שונים שכמו במקרה התכנסו תחת כותרת אחת שאומרת ”ציונות דתית“. למרות הפלגים שפעלו נגד מועמדים ציונים-דתיים בקרב המחנה שלנו, הרב אליהו חושב שהדרך היחידה לתיקון תוצאות הבחירות הללו, היא עבודה משותפת. ”אנחנו הולכים לעבוד יחד עם כל רבני הציונות הדתית, מבית הלל ועד הרבנים הכי חרד“לים“, הוא אומר, ”אנחנו הולכים לשבת יחד, לעבוד יחד ולקבל יחד החלטות. חייבים לפעול יחד, זאת המסקנה מהבחירות האלו. אנחנו צריכים את זה כדי לקדם את מה שאנחנו מאמינים בו, ואנחנו צריכים להציב אלטרנטיבה לרבנות“. אל תטעו, הרב אליהו לא מדבר על גוף אלטרנטיבי, אלא על עוצמה אלטרנטיבית. על בשורה. על ניסיון לחזק את מעמדה של הציונות הדתית, שהגיעה אמש לשפל חדש.

”אנחנו מתפללים ומקווים שהרבנות שקמה עכשיו תהיה רבנות של כלל ישראל. אבל אנחנו יודעים מאיפה זה מגיע ולאן זה הולך“, קובע הרב אליהו, ”רק לפני שבועיים שמענו כולנו שאנחנו כולנו עמלקים, שבוע לאחר מכן שמענו שאנחנו פתאום אהובים ויקרים. פחות מחמש דקות אחרי שפורסמו התוצאות אמש, אחד מאנשי הרבנות בצפת, הרב יהודה כהן, היה בדרכו מהמלון לרכב והוקף באנשי ש“ס שצעקו לו ’עמלק‘, ’בית של גויים‘ וביטויים נוספים. גם קריאות וגם מכות. אלימות ממש, פיזית. מסתבר שכל המתיקות הייתה לשעתה“.

הרב אליהו, אתמול, לפני פרסום התוצאות (צילום: כיפה)

דווקא הרב אליהו, שנדמה כקרוב לציבור החרדי, קורא לנו להתעורר. ”אנחנו צריכים להבין עם מי יש לנו עסק“, הוא מבקש להזכיר, ”זה לא מאבק בינינו לבין החרדים, אבל אנחנו צריכים לעמוד על שלנו. לגדל חוט שדרה. אם אנחנו עומדים מול כאלה עוצמות של כעס, שנאה ותחכום ודילים וקומבינות, ואנחנו פועלים בתמימות - אין לנו שום סיכוי לנצח לעולם“.

”אני חושב שיש הרבה דרכים שאפשר לפעול בתוך הכלים הקיימים, יש עשרות רבות של רבנים נפלאים, ביניהם גם חרדים וספרדים, מופלאים. אנשים עם כוחות, רצונות ואור בעיניים, אמונה בטוב ועבודה מקצועית. פגשנו אותם במהלך הקמפיין הזה. אנחנו רוצים לעזור לאנשים האלה. אנחנו רוצים לעמוד על שלנו. אנחנו צריכים לגרום לכולם להבין שאותנו לא ישפילו“, הוא מסכם.