הרב אליהו: "אל תתפתו לצדק חברתי בלי אמונה"

בהתייחסות ראשונה למאבק החברתי בישראל, קובע הרב שמואל אליהו כי "מאבק לצדק חברתי בלי אמונה עלול להביא לרשע גדול פי כמה"

חדשות כיפה אורי פולק 25/08/11 20:14 כה באב התשעא

הרב אליהו: "אל תתפתו לצדק חברתי בלי אמונה"
Hanay-cc-by-sa, צילום: Hanay-cc-by-sa

"אל תתפתו לצדק חברתי בלי אמונה, אל תתפתו לצדק חברתי בלי ירושלים. מאבק כזה עלול להביא רשע גדול פי כמה" - כך טוען הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, בהתייחס למאבק החברתי בחודשים האחרונים ובמסגרת מאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "מעייני הישועה".

לטענתו של הרב אליהו, עיקרו של הצדק החברתי נלמד במקורות מיציאת מצרים ובהקשר של העלייה לרגל בירושלים. הרב אליהו מסביר כי הציווי לאדם הוא "תהיה רגיש לאלה שאין להם כסף או מעמד, שאין מי שיתבע את עלבונם. אבל למה התורה מזהירה על הגר היתום והאלמנה שלוש פעמים בפרשת ראה בהקשר לירושלים? למה מוזכרת מצווה זו בירושלים דווקא. הרי היא נכונה בכל מקום ובכל זמן?".

לדבריו, ההסבר הוא כי הצדק הוא תפקידה של ירושלים. הוא קובע כי "במאה השנים האחרונות הונף דגל המאבק החברתי דווקא על ידי אלה שמתנגדים לאמונה או לירושלים. כך היו הבולשביקים שהניפו את הדגל החברתי הזה יותר גבוה מכל המהפכנים בעולם, הם סחפו אחריהם מאות אלפים מישראל שמכרו את נשמתם, אמונתם ועמם כדי לתקן עולם, אנשים שפתאום מצאו את עצמם מסייעים לשלטון הדמים של סטאלין".

הרב אליהו טוען כי מאבקים חברתיים רבים נגמרו "גם באיבוד האמונה וגם בעוול חברתי משווע". הוא מדגיש כי "אסד הסורי היה צמחוני ליד ירבעם בן נבט. את המשוואה הזו מציב לנו משה בשערי ארץ ישראל: אל תתפתו לצדק חברתי בלי אמונה".