הרב איגרא: רוב הרוסים שעלו ארצה בכלל לא רוצים להתגייר

המועמד לתפקיד הרב הראשי לישראל יוצא נגד ההקלות בתחום הגיור ("אי אפשר לעגל פינות"), טוען כי מערך הכשרות בישראל אינו גרוע כפי שחושבים ומתנגד נחרצות לגיוס חרדים בכפייה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 21/03/13 12:31 י בניסן התשעג

הרב איגרא: רוב הרוסים שעלו ארצה בכלל לא רוצים להתגייר
בשבע, צילום: בשבע

הרב אליעזר איגרא, המועמד לתפקיד הרב הראשי לישראל, מתבטא בחריפות כנגד העמדה הרווחת בציונות הדתית בתחום הגיור וטוען כי ”לרוב היהודים שעלו הנה מרוסיה אין בכלל רצון להתגייר ולהיות יהודים“.

בראיון לעלון ”עולם קטן“ שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב, הסביר הרב איגרא, מי שמצוי בהליכי הגיור כבר יותר מ-20 שנה, כי ”אין מקום לעיגול פינות“. הוא ציין כי ”ליוויתי את הרב ישראל רוזן כשהוא הקים את מִנהל הגיור. הרב רוזן הקים אותו בעת שהיו טענות שהרבנים אינם מסבירי פנים, ומנהל הגיור שהוקם בוודאי איננו מייצג את עמדת 'נטורי קרתא' אלא עמדה מסבירת פנים, ובכל זאת, המתגיירים אינם נוהרים לשם בהמוניהם. לדעתי הסיבה היא אמת פנימית של אנשים... ישנו מאמץ מתמשך של שנים להפוך את מערך הגיור לידידותי יותר. עם זאת, המסגרת ההלכתית ברורה ואי אפשר לעגל פינות. לרוב הגויים שהגיעו לכאן מרוסיה אין רצון להיות יהודים".

(צילום: cc-by-Ariel Palmon)

בראיון, התייחס הרב איגרא גם לסוגיית גיוס החרדים לצה“ל והביע התנגדות לגיוס בכפייה: ”הצבא הוא מצווה חשובה ולו מצד פיקוח נפש, אין ספק שהיום הדברים צריכים להשתנות אבל חשוב שישתנו רק בהסכמה. אפשר להגיע אליה. חוק טל עצמו כבר חולל שינויים עצומים שלא מכירים בהם מספיק. אלפי חרדים החלו ללמוד מקצוע. לכמה אלפים הוא גרם ללכת לצבא. זה הלך וגדל, אבל לא הייתה סבלנות להמתין להתפתחות אִטית בעניין. צריך להגיע להסכמה בעניין הזה, מתוך הבנת חשיבות התורה ומצד הבנת החשיבות של עזרת ישראל מיד צר. חשוב גם לדעת שהעולם החרדי בנוי במסגרת דתית שאם לא ישגיחו עליה חשש החילון הוא גדול מאוד. אם הצעירים החרדים יתקלקלו בצבא זה יהיה נורא ואיום“.

הרב איגרא דחה את הביקורת על הסיאוב במערך הכשרות בישראל וטען כי אמנם "הנושא דורש בדיקה וחשיבה מחודשת, צריך לחולל שינוי במערך הכשרות“, אך ”אחד הדברים שכואבים לי הוא האמירה שמערך הכשרות מסואב. כל רבני הערים והיישובים מעניקים הכשרים: עפולה, שהם, רמת גן, עפרה - הכול מסואב?!“. לדבריו, שורש הבעיה נעוץ בהעדר פקחים לאגף הכשרות ברבנות ”ובנוסף, גם כשתופסים מישהו שהונה בענייני כשרות אין כלי אכיפה. על סיליקון שמצאו בחלב כל המדינה רועשת אבל נושא הכשרות נחשב סרח עודף“.