הרב אבינר על נפילת מפלגת יחד: ניסינו, לא הצלחנו, ממשיכים הלאה

בראיון ל"כיפה" מתייחס הרב שלמה אבינר, מתומכיה המשמעותיים ביותר של מפלגת יחד, למפלה. "לא צריך לפתח טראומה כי יחד לא הצליחה. לא תמיד מצליחים בחיים. זו לא סיבה לא לנסות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/03/15 15:53 כז באדר התשעה

הרב אבינר על נפילת מפלגת יחד: ניסינו, לא הצלחנו, ממשיכים הלאה
לשכת הרב אבינר, צילום: לשכת הרב אבינר

"יש דברים שהם חשובים, וצריך לנסות ולקדם אותם גם אם לא בטוחים שיצליחו. אין סיבה להיות אבלים וחפויי ראש. ניסינו, לא הצלחתנו, ממשיכים הלאה", אומר הרב שלמה אבינר ל'כיפה', יממה לאחר התבוסה של מפלגת יחד בבחירות.

"צריך לדעת שהמחבר בין כולנו גדול באופן משמעותי מהמפריד. לא צריך לשבת אבל וחפוי ראש כאילו יהיה כאן שלטון בריטי או תורכי. כולנו יהודים וכולנו רוצים את טובת האומה. יש חילוקי דעות מהי טובת האומה אבל כולנו ידידים וכולנו חברים. אין הצדקה לפתח טראומה פוסט אלקטורלית. לא תמיד מצליחים", אומר הרב אבינר.

"אם האדם מנסה רק דברים שהוא בטוח שהוא יצליח הוא לא יעשה שום דבר בחיים. יש דברים שהם חשובים, וצריך לנסות, גם אם לא בטוחים שיצליחו. אם לא יצליחו בפעם הזאת יצליחו בפעם הבאה. המאבק היה על האופי היהודי של המדינה, והמאבק הזה הוא לא מאבק שהסתיים. זה מאבק ארוך וממושך. זה לא תמיד תלוי באדם אם הוא יצליח או לא, וכשהוא יגיע לבית דין של מעלה הוא לא ייתן את הדין על כך שלא הצליח אלא על כך שלא ניסה".

הרב אבינר מציין כי בשנת ת"ש, כשצרפת הפסידה בקרב כלשהו במלחמת העולם השניה, נתלתה כרזה של גנרל שארל דה גול בו נכתב שהיא הפסידה בקרב אך לא במלחמה. “הפסידו כאן בקרב. זה קורה במלחמה שלפעמים מפסידים קרב אחד. אז מה? אז כלום", אומר הרב אבינר. "צריך להיות אנשי אמת, צריך להילחם בשביל האידיאל גם אם לפעמים מפסידים. יש קרבות קצרי טווח וקרבות ארוכי טווח. זה קרב חשוב וארוך טווח. לכן לא צריך להיכנס למשבר, צריך להמשיך ולבנות את המאבק למען האופי היהודי של המדינה. זו דרך ארוכה. זו לא הכנסת הראשונה או האחרונה”.

"אין סיבה לעשות העלאת גרא נפשית, לגרד את הפצעים. רצינו שיחד תיכנס והיא לא נכנסה. זו לא טרגדיה. נקווה שבפעם הבאה היא תיכנס", מוסיף הרב אבינר. “ייתכן שהחרדים יכנסו לממשלה והם יחסמו את החוקים הבעייתיים. המלחמה על החוקים הללו נמשכת כבר שנתיים. ברוך השם היא לאט לאט נותנת את אותתיה. יש לקוות שלאט לאט נצליח לחסום את החקיקה נגד המדינה היהודית".

הרב אבינר מבהיר כי ארבעת המנדטים של מפלגת יחד לא אבדו, אלא חולקו בין חברי הכנסת, כך שגם המחנה הלאומי זכה לחלק מהכוח של יחד. “ארבעת המנדטים מתפזרים בין 120 חברי כנסת. הליכוד מקבל מנדט או שניים, המחנה הציוני מקבל מנדט. היינו חייבים לנסות את המהלך. אם לא היינו מנסים לא הייתה מדינה, לא היינו יוצאים למלחמת השחרור. חייבים לנסות דברים אם יש סבירות רצינית שהם יצליחו".