הרב אבינר: נושא ארץ ישראל חשוב אך לא היחיד

הרב אבינר התייחס לתמיכתו במפלגת יחד והחשש שיפגע בנושא ארץ ישראל ותקף את הבית היהודי: לא מסר את הנפש על הסטטוס קוו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/02/15 13:18 כב בשבט התשעה

הרב אבינר: נושא ארץ ישראל חשוב אך לא היחיד
דוברות הרב אבינר, צילום: דוברות הרב אבינר

"עניין ארץ ישראל הוא נושא מאד חשוב אבל לא היחיד, יש עוד נושאים למשל נושא הפגיעה באופי היהודי של המדינה", אמר הרב שלמה אבינר ברדיו 'קול חי' בתשובה לשאלה האם הוא אינו חושש שתמיכתו במפלגת יחד תפגע בבית היהודי ואולי במחנה הימני כולו. הוא הוסיף, כי הוא מקווה ששתי המפלגות תצלחנה בבחירות והן תחבורנה לגוש הימין.

"אלו אנשים יראי שמים שקשורים לארץ ישראל ועם ישראל והוכיחו את עצמם בעבר", הסביר הרב את תמיכתו ביחד, והסביר כיצד הוא מסתדר עם מועמדותו של ברוך מרזל אליו התנגד בעבר. לדבריו אנשי עצמה יהודית "הם אנשים טובים ויקרים אבל לא נראה שהם מתאימים להנהיג את המדינה".

הוא סירב להסביר מדוע הוא מתנגד אליהם ונימק כי צריך להסביר למה אדם מתאים להנהיג ולא מדוע הוא לא מתאים. "אני לא מכיר את כולם ב'יחד', אבל אלו שעומדים בראש ישי ושטבון הם אנשים יראי שמים ישרים שהוכיחו את עצמם בעבר".

הרב התייחס גם לבית היהודי ואמר: "יש הרבה מעלות בבית היהודי, הם עשו הרבה דברים טובים, אך עכשיו מדובר בפיקוח נפש, השמירה על האופי היהודי של המדינה. עד כה מאז קום המדינה אף מפלגה דתית לא ויתרה על הסטטוס קוו. הוא הושמץ על ידי הרבה אנשים חלקם דתיים, אך הם טועים טעות גדולה. הסטטוס קוו שומר את החותם של הקדושה והטהרה על המדינה ושומר על האפשרות לחיות יחד, כמו חוקה בלתי רשמית אך עובדתית איך יתנהלו הדברים של תורה ומדינה".

הרב התריע כי אם יפגעו בסטטוס קוו זה יגרום למתחים עצומים בתוך האומה. "הבית היהודי עבד קשה בתחומים רבים אך בתחום זה הוא לא מסר את הנפש", האשים הרב אבינר.

הרב הודיע כי לא יצטרף למועצת הרבנים של יחד. "צריך אנשים במדרגה פי 10 יותר ממני אני מוכן לעזור ולסייע אבל אני לא בדרגה של הנהגה. אם חבר כנסת מתקשר אליי באופן פרטי ורוצה שנחשוב יחד אני מוכן לחשוב יחד עם כל אחד אך אינני חש ראוי להיות בוועדה רוחנית של מפלגה", אמר הרב בענוותנותו.

הוא התייחס גם לחיבור בין החרדים לבין חובשי הכיפות הסרוגות ואמר כי זהו חיבור טבעי, "כל האומה צריכה להיות מחוברת ק"ו אנשים יראי שמים צריכים להיות מחוברים יחד, כפי שכתב הרב צבי יהודה קוק שקרא לזה 'המחנה הציוני' של עם ישראל. אנחנו והחרדים יש לנו אותה מטרה אך אנו מחולקים באמצעים להגיע אליה. אנחנו והחילונים זו לא אותה מטרה ולכן צריך לחזק את המחנה הציוני כפי שהיה בקום המדינה שהייתה רשימה מאוחדת".

הוא הוסיף כי החיבור אמנם נראה יכול להראות משונה, ומוזר ויש קשיים פסיכולוגיים לשבת באותה מפלגה כיפות שחורות וסרוגות אך זה הרגל שצריך לתקן אותו.

"המשותף הוא לעין ערוך יותר מהמפריד והניכור לא מוצדק. הרבה חילוקי דעות נובעים מאי הבנה, כאשר יושבים ומדברים יחד מגלים שהמטרות דומות. הפוליטיקאים אוהבים להקצין את ההבדלים ומתפרנסים מהמחלוקות האלו, אך זה לא דבר אמתי ומוצדק ולכן ההתאחדות היא בשורה גדולה - מהפך היסטורי רוחני ואני מקווה שיסתדרו יחד וזה יפלס דרך של אחדות לאומה כולה", סיים הרב אבינר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן