הרב אבינר: אישה לא מתאימה לניהול בית הדין הרבני

הרב אבינר התייחס לסערה סביב רצונם של ארגוני הנשים למנות אישה לתפקיד מנהל בית הדין הרבני וקובע כי הדבר אינו ראוי על פי משנתו של הרב קוק

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/09/15 15:28 יח באלול התשעה

הרב אבינר: אישה לא מתאימה לניהול בית הדין הרבני
דוברות הרב אבינר, צילום: דוברות הרב אבינר

הרב שלמה אבינר התייחס היום לנושא דרישתם של ארגוני הנשים שאישה תמונה לתפקיד מנהלת בית הדין הרבני ואמר כי על פי ההלכה היהודית אין שאלה שאישה אינה יכולה להתמנות מנהלת בתי-הדין הרבניים.

הרב ציטט את דבריו של הרב קוק בנוגע למינוי אישה לתפקידים ציבוריים, "אנו תלמידיו של מרן הרב קוק: "בתורה בנביאים ובכתובים, בהלכה ובהגדה, הננו שומעים קול אחד, שחובת עבודת הצבור הקבועה מוטלת היא על הגברים ש'האיש דרכו לכבש ואין האישה דרכה לכבש', ושתפקידים של משרה, של משפט ושל עדות, אינם שייכים לה, וכל כבודה היא פנימה. וההשתדלות למנוע את תערובות המינים בקבוצים היא כחוט חורז במהלך התורה בכללה. וממילא ודאי שנגד הדין היא כל התחדשות של הנהגה צבורית המביאה בהכרח לידי התערבות של המינים בהמון, בקבוצה ובמסבה אחת, במהלך החיים התדיריים של הכלל" (מאמרי הראיה 189 - מ"צ).

דבריו של הרב אבינר נאמרו לאחר שאתמול הוציאו הרבנים הראשיים מכתב בו אמרו שאישה אינה מתאימה לתפקיד כיוון שאינה יכולה לשמש כדיין בבית הדין. במכתב עליו חתומים שני הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, הם מבהירים את עמדת הרבנות המתנגדת לעתירה: "תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים אינו תפקיד ניהולי - אדמיניסטרטיבי ולוגיסטי גרידא. הנושא בתפקיד זה חייב להכיר היטב את נושאי הלכה עליהם אמונה ואחראית מערכת בתי הדין הרבניים. כישורי פסיקה הלכתית דורשים למנהל בעיסוקו הוא בסדרי הדין וניהול הדיינים והם חלק מן הדין הדתי הנוהג בבתי הדין הרבניים".

"אנו חושבים, שרק מי שבא מתוך מערכת זו, ומכיר את נבכיה וכמובן את הפן ההלכתי שבמרחבו ניתן לפעול יכול לנהל מערך כזה כראוי. על כן עמדתנו חד משמעית כי רק מי שמכהן כדיין או בעל כושר לכהן כדיין ראוי למשרה זו".

מכתבם של הרבנים הראשיים עורר את זעמם של ארגוני הנשים והרבנית יהודית שילת הגיבה עליו והגדירה אותו כחילול ה' וזלזול באינטליגנציה. יצוין, כי מבחינה הלכתית גרידא אין איסור מפורש למנות אישה לתפקיד מנהלת בתי הדין והמאבק על הנושא צפוי להמשיך בימים הקרובים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן