הרבצ"ר מתנגד לכך שנשים תשמשנה כמשגיחות כשרות

בישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל, טען הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, כי נשים אינן יכולות לשמש כמשגיחות כשרות בצה"ל מפני שהן יהיו "תחת לחץ צבאי - וזה מסוכן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/13 13:16 יט בתמוז התשעג

הרבצ"ר מתנגד לכך שנשים תשמשנה כמשגיחות כשרות
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הרב הצבאי הראשי, תא“ל הרב רפי פרץ, מתנגד לכך שנשים ישמשו כמשגיחות כשרות - בצה“ל בפרט ובישראל בכלל - כך עולה מפרוטוקול של ישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל מלפני כחצי שנה, שנחשף היום (ה‘) בגלי צה“ל.

הרבצ“ר טען באותו דיון אם ימונו באזרחות נשים כמשגיחות, הדבר יגיע גם לצה"ל, ולדבריו יש סכנה שנשים ישמשו בתפקיד הזה תחת לחץ המערכת הצבאית. מבחינה הלכתית, כידוע, אין מניעה לכך שנשים יפקחו על כשרות, אולם הרבנות הראשית ממשיכה להתנגד למהלך.

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, אמר באותו דיון ברבנות כי "בצפת יש כמה נשים שמשמשות עד היום כמשגיחות כשרות ואני לא רואה בכך כל פגם". גם הרב הראשי, הרב יונה מצגר, תמך ברעיון והציע כי אולי במטבחים בהם יש בעיקר נשים "זה גם יהיה יותר צנוע".

עם זאת, הרבצ“ר התנגד כאמור לרעיון ואמר: "אני חושש שאם יאשרו זאת באזרחות זה יגיע גם לצבא, ולזה אני מתנגד נחרצות... עד היום המשגיחים היו רק גברים, וההשלכות של העסקת משגיחות כשרות תחת לחץ צבאי מסוכנות".

יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, אמרה בתגובה לדברים כי ”אין כל מניע הלכתי שאישה תכהן כמשגיחת כשרות, ומצער לראות שדווקא הרבצ"ר הוא זה שחוסם את התפקיד בפני נשים. התפיסה לפיה "יש סכנה שנשים ישמשו בתפקיד הזה תחת לחץ המערכת הצבאית" היא תפיסה לא ראויה שאין לה בסיס הלכתי. כבר במאה ה-16 נשים היו שוחטות ואחראיות על תחום הכשרות. אם נשים יכולות להיות טייסות, לוחמות, ולשבת בחדרי מצב ולקבל החלטות בסיטואציות מלחיצות בהרבה, הן יכולות לשמש גם כמשגיחות כשרות, ועל כן תמוהה בעיניי עמדתו של הרבצ"ר“.

בדובר צה“ל אמרו כי "נושא שירות נשים כמשגיחות כשרות לא נידון עד כה בצה"ל, אם וכאשר יעלה, הצורך יבחן על ידי הגורמים הרלוונטיים".