הרבצ"ר: גלעד הוא אנחנו, הערבות ההדדית היא עוצמתנו

הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, מברך על חזרתו של רס"ל גלעד שליט לישראל. על העסקה, אמר: "זו עוצמתנו, ולא חלילה חולשתנו"

חדשות כיפה תא"ל הרב רפי פרץ 24/10/11 19:21 כו בתשרי התשעב

הרבצ"ר: גלעד הוא אנחנו, הערבות ההדדית היא עוצמתנו
דובר צהל, צילום: דובר צהל

ראש השנה, יום כיפור, חג הסוכות ושמיני עצרת - שמחה תורה, עברו חלפו להם ובשנה זו זכינו ליום מיוחד במהלך חול המועד סוכות - יום שובו של גלעד שליט משביו.

במשך חמש שנים וחצי כל אחד מאתנו דאג לשלומו של גלעד. לא היה אדם אחד בעם ישראל שהיה אדיש להימצאותו של חייל יהודי בשבי האויב. עקרון יסודי ומהותי ביותר טבוע בנו מימים ימימה: "כל ישראל ערבים זה בזה" (תלמוד בבלי, שבועות ל"ט, א'). כולנו איברים שונים של גוף אחד ומאוחד.

הערבות ההדדית, תחושת האחדות והאחריות לכל אחד ואחד מישראל, מלווה את קורות - עמנו בכל שנות קיומו. ערבות זו מתבטאת בחגי תשרי בכלל ובחג הסוכות ושמחת תורה בפרט. "כל ישראל ראויים לישב בסוכה אחת" (תלמוד בבלי סוכה, כ"ז, ב')- יש מקום לכולם. אנו נוטלים את כל ארבעת המינים, המסמלים את הגוונים השונים בעם ישראל . לאחר חג הסוכות אנו שמחים ורוקדים עם התורה, המתאימה לאופיינו הלאומי והאישי. לכל אחד מאיתנו יש חלק בתורה, על פי המסורת היהודית, כל אחד מאיתנו הוא "אות התורה" - וכידוע, בספר התורה נצרכות האותיות כולן.

משום כך, חזרתו של גלעד דווקא בימי חג הסוכות ושמחת תורה מתאימה מאוד לרוח התקופה. הפה והלב של עם ישראל נשאו תפילה חרישית למען שובו של גלעד, העין הזילה דמעה כאשר הוא ירד ממסוק היסעור עם מדי צה"ל, האוזן ביקשה להתעדכן במצב בריאותו.

כי גלעד, כמו כל אחד מעמנו, הוא אח שלנו, הוא הבן שלנו, הוא אנחנו. כל אחד מאיתנו, וכולנו כעם - ערבים בו ולו. הוא לוחם שעם ישראל שלח אותו למערכה.

במשך הדורות כולם, הבינו אויבינו כי האחדות בינינו היא אבן-יסוד בבניין הלאומי שלנו, ובה הם ניסו לפגוע - ללא הצלחה. אף בעת האחרונה, בשואה האיומה, ניסו חיות-הטרף הנאציות למחוק את צלם האנוש שלנו בדחיקתנו למצבים קשים פיזית ומוסרית - אך גם במקום האפל והחשוך ההוא ראינו גילויים מעוררי השתאות של ערבות הדדית, כאשר אנשים הסתכנו בחייהם כדי להציל את חבריהם.

אבן דרך חשובה בתקומתנו, הופיעה לפני 172 שנה, כאשר יהודי מאנגליה ושמו משה מונטפיורי מבטא את הערבות ההדדית העצומה שבינינו, פועל ומשקיע רבות לטובתם של יהודים בקצה השני של העולם, ומציל את יהודי דמשק מעלילת דם נוראה. בימינו, אנו רואים כיצד עם ישראל פועל להעלות את אחיו מרוסיה, מאתיופיה ומכל קצוות תבל ומי כחיילי צה"ל ומפקדיו הפועלים לילות כימים, לעתים תוך סיכון חייהם למען ההגנה של עם ישראל וארצו יודעים וחווים זאת יום יום. זו עוצמתנו, ולא חלילה חולשתנו. ואשרינו שזה עמנו וצבאנו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן