הרבנית פיוטרקובסקי על הציונות הדתית: "אין מוכיח בשער"

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי מצביעה על הקצנה דתית ופוליטית בציונות הדתית, לצד אובדן הנהגה המאיים על התפוררותה. "הדתיים מתרחקים ממנהיגים הרוחניים – ואי אפשר להאשים אותם"

חדשות כיפה אורי פולק 24/07/11 08:16 כב בתמוז התשעא

הרבנית פיוטרקובסקי על הציונות הדתית: "אין מוכיח בשער"

"אני קוראת את ביטאון 'בשבע' מכריכה לכריכה. פעם עסקו שם בנשים מוכות? הקוראים שלנו יכולים לחוש הזדהות רק כשמדברים על ארץ ישראל? וזה הכאב הגדול שלי, שבמקום שהתורה תהיה מגויסת לתחומי החיים הנוספים, במיוחד בין אדם לחברו, היא מגויסת היום לשני דברים בלבד: הקצנה דתית והקצנה פוליטית", כך טוענת הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, ממובילת לימוד התורה לנשים בישראל וחברת פורום "תקנה", בראיון אישי שפורסם בסוף השבוע האחרון בעיתון "מעריב".

במסגרת הראיון מתחה פיוטרקובסקי ביקורת על ההתנהלות בציונות הדתית, אשר מורכבת לדבריה בעיקר מהזרם החרד"לי ומחלקים מתונים אשר הולכים ומתרחקים משמירת ההלכה. "החרד"לים מאמצים את הגישה החרדית, מתרחקים ממקצועות כלליים, מפרידים בין בנים ובנות בבתי הספר ובתנועות הנוער... יותר ויותר מתלבטים אם להתפלל לשלום המדינה ואני שואלת את עצמי "האם זה אחי הציוני דתי כמוני?... החצי השני הוא הדתי הפושר, כשיותר ויותר דתיים לאומיים מקלים ראש במצוות שהן אושיות הדת. למשל, מערכות יחסים בין המינים. בתקופתי, קיום יחסי אישות לפני החתונה היה טאבו מוחלט. נכון שחבר'ה בבני עקיבא לפעמים התחבקו והתנשקו, אבל דאגו להסתיר ולהתבייש", טוענת פיוטרקובסקי.

לטענת פיוטרקובסקי, במציאות הנוכחית בציונות הדתית "יש חיפוף גדול בכל התחומים ההלכתיים, והכל בריש גלי. החצי הזה בציבור שלנו מורכב מאנשים אוטונומיים, שחיים בעולם פוסט מודרני בלי אמת מוחלטת. האירועים האחרונים הרחיקו אותם מהמנהיגים הרוחניים. הם אומרים, תראו על מה הרבנים חותמים, מה הם אומרים ובעיקר מה הם לא אומרים. ומה הכי נורא? שהם לגמרי צודקים".

פיוטרקובסקי התייחסה בראיון גם לדבר חקירתו ומעצרו של הרב דב ליאור, זאת על רקע הסכמתו לספר "תורת המלך", באומרה כי "הוא היה חייב להתייצב לחקירה". פיוטרקובסקי הסבירה כי "בהלכה כתוב שצריך להתייצב לימינה של מלכות, שאם לא כן איש את רעהו חיים בלעו. כשראיתי את הגייסות האדירים של הרב ליאור לבי בכה בקרבי פעמיים. הרב ליאור גייס המונים לתהליך הרסני שמונע על ידי מוטיבציה נגד המדינה, ואת אותם ההמונים הוא היה יכול לגייס לצדק חברתי. חצי מילה של הרב ליאור הייתה שולחת אלפים לשביתת הקוטג'".

היא ביקרה בחריפות את העובדה כי הרב ליאור בחר להסתתר, לדבריה, מאחורי הסכמתו ל"תורת המלך", בטענה כי רק הסכים עקרונית לספר ולא הסית לעמדות הכתובות בו. "אני מצטערת, כשרב מקבל לידו כתב יד בנושא כל כך טעון, אני דורשת ממנו לעיין בו עיון קפדני ביותר. כי מה לעשות, למרות שההסכמה הוצגה כמשהו זניח, היא עדיין סוג של תמיכה בדברים הכתובים. קראת את הספר, אתה עומד מאחוריו, אז מה הבעיה? זימנו אותך לחקירה על משהו שאתה תומך בו ויש לך משנה סדורה לגביו. בבקשה תסביר אותה למשטרה בצורה נעימה", אמרה בראיון.

פיוטרקובסקי הוסיפה כי לדבריה "הולך ופוחת דור הרבנים" בציונות הדתית. לדבריה, "אין לנו היום גדולי תורה שיכולים לעצב משנה סדורה על המציאות המורכבת. ההנהגה הרבנית בוחרת בדרך הקלה, דרך השתיקה. אולי בגלל שהיא חסרת אומץ לב ציבורי. אולי בגלל שלא פופולרי היום לצאת נגד ההקצנה, ואולי בגלל שהרבנים מבינים את התסכול של הציבור הדתי נגד מפקד אוגדת איו"ש ונגד שי ניצן".

עוד מתחה פיוטרקובסקי ביקורת על עמדות הרבנים שקראו שלא להשכיר דירות לערבים, כמו גם על הרבנים שתמכו בנשיא המורשע משה קצב, על רקע גזר הדין נגדו. "אתה חושב שגזר הדין לא נכון? תערער. רב, שלא יעז לומר שאין ספק שגזר הדין לא נכון. איך אתה מעז לכתוב מכתב תמיכה שמעקר מהותית את האמון ברשויות החוק שעליו אתה אמור לחנך את תלמידיך? זהו פשע הלכתי ומוסרי מאין כמוהו", קבעה.

הרבנית פיוטרקובסקי התייחסה בראיון למה שהיא מגדירה כהקצנה בחברה הדתית לאומית, שתומכת גם בפעולות "תג מחיר" נגד ערבים חפים מפשע. "יש לא מעט אצלנו שתומכים בתג מחיר ובעמדת הרבנים האוסרת להשכיר דירות לערבים. גם אם הקבוצה היא מיעוט מספרי, היא תא דומיננטי בציבור", קובעת פיוטרקובסקי, "האחרים שחושבים כמוני לא מאוגדים. לא מאוחדים. ולכן אין להם כוח".

"יש ייאוש, חוסר אמון ביכולת להסביר את המורכבות. וחוץ מזה, לא נעים לאף אחד להיות כלב השמירה של הציונות הדתית, זה שמוכיח בשער. חוץ מרבנים בודדים, דוגמת הרב יובל שרלו והרב בני לאו, אין מוחה בשער", סיכמה פיוטרקובסקי בראיון.