הרבנים לקיצוניים: הגזמתם

במודעה שעתידה להתפרסם השבת בעולם קטן, קוראים הרבנים לקנאים להתרחק מהאלימות.

חדשות כיפה יאיר פלדמן 14/05/08 00:00 ט באייר התשסח

"חדלו חדלו חדלו", כך קוראים רבנים מרכזיים בציונות הדתית כלפי קבוצת בני נוער שעוסקת לאחרונה בתקיפה אובססיבית של אנשי מועצת יש"ע.

בעצומה שתפורסם בעלון "עולם קטן" של השבת הנוכחית כותבים הרבנים "הזדעזענו לשמוע כי בימים האחרונים הותקפו ראשי מועצת יש"ע ע"י קבוצת אנשים ובני נוער עד כדי פגיעה ברכושם, חבלות בכלי רכב, תקיפה מילולית וקריאות גנאי שאין הדעת סובלתם, וכן ניסיון לשבש ביום העצמאות את העצרת הגדולה לחיזוק היישוב מגרון".

במודעה, עליה חתומים הרב דב ליאור, הרב חיים דרוקמן, הרב אליקים לבנון ועוד עשרות רבנים ממגוון רחב של דעות, פונים הרבנים באמירה נרגשת המלווה ברמיזה היסטורית "היסרו ידכם מהדרך הרעה - שריפת אסמי התבואה בירושלים הנצורה ע"י הקנאים".

"להקיא ולהוקיע"

הרקע לדברים הינו שיחות אותם כפי הנראה מנהלים לאחרונה אנשי מועצת יש"ע עם גורמי הממשלה בנושאי המאחזים ביש"ע, שיחות שמתנהלות על רקע האיומים לפינויו של היישוב מיגרון.

את העצומה ארגנו מספר אישים, חלקם ממועצת יש"ע, כשאחד המארגנים הוא יעקב שטרנברג, מ"מטה מאמץ", שבשיחה עם כיפה מבהיר כי עשה את הדברים כאדם פרטי, וללא קשר למטה מאמץ. "מה שקרה הוא שביום העצמאות האחרון היה אירוע מכובד ויפה במיגרון לחיזוק ההתיישבות, כשלפתע קבוצה של אנשים ובעיקר בני נוער, ניסו לפוצץ את האירוע", מספר שטרנברג.

"הדברים הגיעו למצב שהרב של מיגרון עלה באופן מיוחד לבמה וביקש והזהיר שהעצרת תהיה לחיזוק מיגרון, ולכן הוא מבקש מפורשות שלא להפריע לעצרת. הרב הסביר את עמדתו, ואמר שמי שהדברים לא מקובלים עליו יכול לצאת מהאירוע, אלא אותה קבוצה המשיכה בניסיונותיה, תוך שהם מפגינים חוצפה ממדרגה ראשונה. זה פשוט בושה שיש בני נוער שלא מבינים שיש מושג שנקרא מארא דאתרא. אני גם הבנתי שלמחרת גם ניקבו את צמיגי המכוניות של פנחס ולרשטיין וזמביש.

אני חושב שאין שום בעיה לנהל מחלוקות בשאלה איך להיאבק על א"י, מה לעשות ומה לא לעשות, אבל בשום אופן לא יתכן שיבואו צעירים שאין להם ניסיון ולא יודעים מה עשו אנשי מועצת יש"ע ומה לא עשו, וישתמשו באלימות. צריך להקיא ולהוקיע אנשים כאלה מתוך המחנה שלנו".

מדובר באוהבי הארץ

למרות דבריו של שטרנברג, יש מי שהחסירון של חתימותיהם מעורר מספר תהיות. כך למשל, חתימתו של הרב זלמן מלמד איננה נמצאת, ובמאמר שפרסם בגיליון האחרון של "קוממיות", גיליון אליו קשור הרב מלמד ישירות, תקף בצלאל סמוטריץ את חברי מועצת יש"ע על התנהלותם. לדבריו "הסכמה שלנו לפינוי מרצון, תהיה תמורתה אשר תהיה, לא זו בלבד שאינה מקדמת את האינטרסים של התיישבות, אלא אף מסייעת בידי מבקשי רעתה לעקור חלילה את הכל. עוד לא דיברנו על שאלת המסחר בארץ ישראל, תודעת המאבק שנעלמה, כוח ההרתעה שנפגע אנושות, ועל עוד שיקולים רבים השוללים אף הם את הסכמי המאחזים". סמוטריץ אף מסיים את דבריו באמירה ישירה "אנו קוראים לחברינו היקרים במועצת יש"ע לחדול לאלתר מקיום המגעים בעניין, ולהודיע בשער בת רבים כי על כל קרוואן ועל כל מכולה תהיה מלחמה. להודיע ולקיים".

"הרב מלמד אמר שהוא משתדל באופן כללי שלא לחתום על עצומות", אומר שטרנברג בתוגבה, "אני גם מכיר את בצלאל, והוא עצמו ישב עם אנשי מועצת יש"ע לא פעם, ואני לא חושב שהוא תומך במעשים מהסוג הזה. זה בהחלט לגיטימי לכתוב ולנסות לשכנע שאנשי מועצת יש"ע פועלים בצורה לא נכונה. העצומה לא טוענת שצריך להסכים עם אנשי מועצת יש"ע, וגם אני לא תמיד מסכים עם מעשיהם. מצד שני, ביטויים כמו בוגדים שהוטחו באנשי המועצה הם פשוט שערוריה. גם אם הם טועים, מדובר בפירוש באוהבי ארץ ישראל במלוא נפשם".