הרבנות קבעה שיש לדחות את ל"ג בעומר, בקרית ארבע ובבית אל מתעלמים

בקרית ארבע ובבית אל בחרו להתעלם מקריאת הרבנות הראשית לדחות את ל"ג בעומר ליום ראשון ויקיימו את המדורות במוצאי שבת. מועצת קרית ארבע: אין עניין לדחות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/05/14 13:54 יא באייר התשעד

הרבנות קבעה שיש לדחות את ל"ג בעומר, בקרית ארבע ובבית אל מתעלמים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מועצת הרבנות הראשית לישראל החליטה הבוקר (א') כי גם השנה תידחה הדלקת המדורות בל"ג בעומר, ממוצאי שבת ליום ראשון בערב. משרד החינוך דחה את חופשת ל"ג בעומר, והיא תתקיים ביום שני. לפי החלטת מועצת הרבנות הראשית, כאשר ערב ל"ג בעומר חל במוצאי שבת יידחו המדורות ליום ראשון על מנת למנוע חילול שבת. ההוראה ניתנה באופן גורף אף שעיקר חילול השבת הצפוי יהיה במירון שם יתאספו מאות אלפים אשר יגרמו לשוטרים לעבוד בשבת.

בעוד בציונות הדתית מפנים אצבע מאשימה כלפי החרדים וטוענים כי הם מעדיפים לאפשר חילול שבת ולא להישמע לדרישות הרבנות הראשית, מתברר כי יש ישובים אשר שמים פס על הוראות הרבנות ומקיימים את האירועים במוצאי שבת בתואנה כי לא יקיים חילול שבת ועל כן יש לקיים את האירועים במועדם.

בידיעון המחולק לתושבי קרית ארבע כתב אבי שושן, מנהל אגף חינוך וחברה במועצה כי לאור החלטת הרבנות המקומית יקויימו המדורות במוצאי שבת. בשל קיום המדורות במועד זה לא יתקיימו לימודים ביום ראשון ולעומת זאת, בניגוד להוראות משרד החינוך יתקיימו לימודים ביום שני.

ביישוב בית אל גם יתקיימו מדורות בניגוד להחלטת הרבנות הראשית במוצאי שבת. בידיעון המועצה נכתב כי תתקיים מדורת 'שבט הוותיקים בקהילה' במוצאי שבת יחד עם שיחה, נגינה וריקודים. בשונה ממועצת קרית ארבע, בבית אל יתקיימו ביום ראשון לימודים וביום שני לא יתקיימו לימודים במערכת החינוך.

למרות שאכן כפי הנראה לא ייתכן חילול שבת בשטח היישובים הדתיים, יש לציין כי ניכר שמדובר בשבירת סמכותה של הרבנות הראשית, אשר מתקשה להחיל את סמכות זו על החרדים, וכעת מותקפת מבית.

מהמועצה המקומית בית אל נמסר בתגובה "הישוב בית אל מותיר את בחירת מועד הדלקת המדורות בידי התושבים. חלק מהרבנים קבעו להדליק במוצאי שבת משום שאין חשש מחילול שבת בבית אל ואחרים קבעו לדחות ליום א'. בידי כל תושב נתונה הבחירה בהתאם להבנתו ולפסיקת רבו. תנועות הנוער בישוב מדליקות ביום ראשון בהתאם להוראת משרד החינוך ואחרים מדליקים במוצאי שבת".

ממחלקת חינוך וחברה במועצה אזורית קרית ארבע חברון נמסר: "אנו מכבדים את פסיקת הרבנות הראשית אך יחד עם זאת אנו פועלים ע"פ הנחיית רב העיר הגר"ד ליאור שליט"א שפסק באופן מקומי שאין כאן חשש חילול שבת ומכיוון שעיקר המצווה היא בלג' בעומר נראה שאין עניין לדחות וכך עושים גם במירון".