הרבנות הראשית תכיר בשפת הסימנים לצורך רישום לנישואין

הרב בני לאו הוביל את המהלך והרב הראשי דוד לאו - אישר: הרבנות תקבל את האדם החרש לרישום נישואין ולמעמד טקס הנישואין, ככל שאר האדם בישראל

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 10/12/13 10:56 ז בטבת התשעד

הרבנות הראשית תכיר בשפת הסימנים לצורך רישום לנישואין
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

הרב הראשי לישראל דוד לאו החליט להכיר בשפת הסימנים כשפה קבילה השווה לדיבור של בן דעת רגיל - כך אומר היום (ג‘) הרב בני לאו, ראש פרויקט זכויות אדם ויהדות בשטח במכון הישראלי לדמוקרטיה, לכבוד היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות המצוין היום בכנסת.

"הרבנות הראשית לישראל עומדת להאיר את פניה ולקדם את מעמדו של החרש הנזקק לשירותיה“, אמר הרב לאו, ”על פי מידע שבידי הרב הראשי מתכוון להוציא בקרוב חוזר לכל רשמי הנישואין ובו יכלול את הפסיקה הזו“.

הרב לאו הסביר כי "כשמגיע אדם המדבר רק בשפת סימנים מגדירים אותו, על פי ההנחיות המקובלות כיום, כ"ספק בן דעת". מדובר על אנשים מן השורה המסוגלים לנהל חיים עצמאיים ובעלי קישורי חיים ככל שאר בני האדם. הפער הזה בין מעמדו של האדם המדבר בשפת סימנים או בדיבור עילג לבין אדם המדבר בשפה מובנת אינו קיים בשום מקום אחר בשרות הציבורי“.

הרב בני לאו פנה בנושא אל ראשי מחלקת הנישואין בירושלים - הרב יצחק רלב"ג, חבר מועצת הרבנות הראשית והרב דוד בנינו, ראש מחלקת רישום נישואין ובעצה אחת איתם ניסח מסמך המתאר את התפתחות מעמדם של החרשים בהלכה לאורך הדורות, עד ימינו. ”את המסמך הזה הם הפנו לרבנים הנחשבים לקובעי מדיניות בישראל. כמה מגדולי המשיבים כתבו תשובות לשאלה והביעו את עמדתם שהרבנות יכולה לקבל את האדם החרש לרישום נישואין ולמעמד טכס הנישואין ככל שאר האדם בישראל“, אמר הרב לאו.

לדבריו, "יש הרבה מחסומים ודלתות נעולות בפניה אך צעד קטן זה יכול להיות ראשיתו של תהליך גדול“.