הרבנות הראשית על כשרות מוצרי תלמה: אנחנו מסתמכים על החלטת משרד הבריאות

ברבנות הראשית אומרים היום ל'כיפה' כי מוצרי תלמה הנגועים בחיידק הסלמונלה אינם כשרים וכי יש "לדאוג לכך שבמתן הכשרות ליצרנים המושגחים, חומרי הגלם לא יפגעו בבריאות הציבור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/08/16 17:15 ד באב התשעו

הרבנות הראשית על כשרות מוצרי תלמה: אנחנו מסתמכים על החלטת משרד הבריאות
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

בימים האחרונים סערו הרוחות סביב מוצרי יונילוור, המייצרים בין היתר עבור תלמה את דגני הבוקר, מאחר ובסדרת ייצור מסויימת, ששווקה ברשתות המזון, נתגלה חיידק הסלמונלה.

במערך הכשרות של הרבנות הראשית, אומרים היום ל'כיפה' כי גם הכשרות של מוצרים אלה, (בתאריכים ובסדרה הנגועים בלבד), אינה בתוקף מאחר ולא ניתן לספק כשרות למוצר המכיל חומרי גלם שנקבעו כמסוכנים לציבור. "קיים כלל בהלכה האומר 'חמירא סכנתא מאיסורא' ועל כן ככלל, על נותן הכשר המוסמך על פי חוק - דהיינו הרב המקומי, לדאוג לכך שבמתן הכשרות ליצרנים המושגחים על ידו, חומרי הגלם לא יפגעו בבריאות הציבור".

בהמשך הדברים אומרים ברבנות כי הגורם המוסמך לקבוע את טיב חומרי הגלם הוא משרד הבריאות ועליו נסמך מערך הכשרות, "המוסמך לקבוע מה הוא חומר הפוגע בבריאות הציבור הינו משרד הבריאות. ככל שהדבר נקבע והוברר , על נותן ההכשר להימנע ממתן הכשר הן מצד ההלכה והן מצד החוק ככל משרד אחר הכפוף למוסדות המדינה".

בעניין אחר, ביקשנו את תגובת הרבנות לעדכון הכשרות האחרון (13) בו נכתב בסעיף 5, "לשאלת רבים, הננו להבהיר כי המוצרים "כרוב ניצנים מוקפא" ו"מדליוני תרד" במותג "סנפרוסט" אינם מאושרים לשימוש בעסקים המושגחים הואיל ותוצרת מיובאת זו לא קיבלה את אישור מחלקת היבוא של הרבנות הראשית לישראל כנדרש על פי החוק, ובנוסף לזאת גם לא נבדקה שיטת הגידול ובדיקות התוצרת במעבדה לעניין עמידה בדרישות נהלי הרבנות הראשית לישראל ביחס לנגיעות חרקים".

לשאלתנו האם האיסור תקף גם ללקוחות פרטיים ענו במערך הכשרות כי המוצרים כלל לא מגיעים לרשתות השיווק ועל כן אין סכנה שיגיעו לידי הציבור "לשון ההודעה לגבי סנפרוסט התייחס למשגיחי הרבנויות. מדובר על יבוא תוצרת ללא אישור מחלקת היבוא בניגוד לנוהל". לשון התגובה.