הרבנות הראשית: עד הגשת תלונה לוועדת משמעת לא יישלל תוארו של הרב מצגר

למרות התקדים שקבע הרב מצגר בעצמו, כי יישלל תוארו של רב שהורשע בפלילים, וועדת המשמעת של הרבנות הראשית לא תעסוק בכך עד להגשת תלונה אותה יכול להגיש כל אחד

חדשות כיפה משה מאירסדורף 08/02/17 18:19 יב בשבט התשעז

הרבנות הראשית: עד הגשת תלונה לוועדת משמעת לא יישלל תוארו של הרב מצגר
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני ארבע שנים, כשהרב יונה מצגר כיהן כרב הראשי לישראל נקבע תקדים ברבנות הראשית. בהחלטה ראשונה מסוגה נקבע שהרב יהודה רוזיליו, שכיהן כרב המושב ברוש והורשע על פי הודאתו בגניבת ספרי תורה מבית הכנסת של היישוב, לא יוכל עוד לעסוק ברבנות.

מועצת הרבנות הראשית לישראל בראשות הרב הראשי יונה מצגר החליטה כי לא ראוי שמי שהורשע בעבירות חמורות, או בכאלו הקשורות לתפקידו כרב - ימשיך לשאת את התואר. ברבנות הבטיחו אז כי צעדים דומים יינקטו מעתה ואילך כלפי כל רב הנושא תעודה שיורשע במעשים מהסוג הזה.

"המועצה ביקשה להעביר מסר שרב שסרח איננו עובר רק על איסור הלכתי, מוסרי או ערכי - אלא הדבר עלול לסכן את המשך כהונתו ומעמדו כרב בישראל", אמר הרב הראשי דאז, יונה מצגר. במקביל, זומן אז לשימוע גם הרב יוסי בן הרוש שהואשם בכ-15 מקרים של זיוף כתובות ורישיונות לעריכת חופות.

לפני כשבוע וחצי הורשע הרב יונה מצגר על פי הודאתו בשורה של עבירות מס, שוחד ומרמה ויירצה מאסר של שלוש שנים וחצי. ברבנות הראשית לא ממהרים לשלול את סמכויותיו כגון עריכת חתונות ומחכים לתלונה שתוגש לוועדת המשמעת, ותלונה כזו מסתבר, יכול להגיש כל אחד.

בוועדת המשמעת של הרבנות הראשית חברים: יו"ר הוועדה, הדיין הרב נחום גורטלר - אב"ד בבית הדין הרבני ברחובות, וחברי מועצת הרבנות הראשית הרב יצחק פרץ והרב יצחק רלב"ג. כמו כן, מכהנים כמ"מ חברי הוועדה למקרה שנבצר מאחד החברים הקבועים מלהשתתף: חברי המועצה, ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא ורב העיר צפת, הרב שמואל אליהו. את הוועדה מלווה היועץ המשפטי של הרבנות עו"ד הראל גולדברג.

(צילום: לשכת הרב לאו)

לוועדת המשמעת מספר סמכויות: הסמכות הראשונה היא לדון בתלונות המתקבלות לעניין התנהלותם של רבנים רושמי נישואין, ולגבש המלצות בפני המועצה. השנייה, לדון בתלונות המתקבלות כנגד התנהלותם של בעלי תעודות כשירות לרבנות, לרבות רב עיר, רב שכונה, רב אזורי וכיוצ"ב, ושל בעלי תעודות כשירות לדיינות, ולגבש המלצות בפני הגורם שהוסמך להעניק להם כשירות. הסמכות השלישית נוגעת לביטול הסמכה של חברי צוותי שחיטת חו"ל והרביעית, לדון בביטול אישור לעריכת חופה וקידושין.

הוועדה, כך לדברי הרבנות הראשית, דנה בתלונות המגיעות אליה ומגישה את המלצתה למועצת הרבנות הראשית ולרבנים הראשיים והם אלו שמכריעים האם לקבל את ההמלצה. עוד נמסר מהרבנות הראשית כי כל אדם רשאי להגיש תלונה לוועדת המשמעת.

באשר לשאלה האם הרבנות הראשית תדון בסוגית הרב מצגר נמסר ל'כיפה' כי כל עוד לא תוגש תלונה לוועדת המשמעת הם אינם מתכוונים לעסוק בכך.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן