הרבנות הראשית מחמירה את נהלי השחיטה

נהלים חדשים של הרבנות הראשית נועדו להסדיר את נושא השחיטה בחו"ל בתוספת קריטריונים מסודרים המחייבים את כל שחיטות ה"מהדרין"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/05/16 12:16 ב באייר התשעו

הרבנות הראשית מחמירה את נהלי השחיטה
יחצ, צילום: יחצ

הרבנות הראשית לישראל פירסמה את הקריטריונים החדשים שהיא מציבה ליבואני הבשר הכשר מחו"ל בכשרות הרבנות ובכשרות מהדרין. בין השינויים המשמעותיים שמבצעים ברבנות - צמצום הזיקה בין היבואנים לשוחטים ולמשגיחי הכשרות, זאת על מנת שהשוחטים לא ירגישו מחויבים ליבואנים ויקפידו על כל נהלי הכשרות.

על פי הנהלים החדשים שמתפרסמים יבואני הבשר לא יוכלו להעסיק את השוחטים במשך יותר מ-2 עונות שחיטה. עונת שחיטה מוגדרת כתקופה שלאחר חג סוכות ועד לחג הפסח, ומאחר חג הפסח עד סמוך לראש השנה, זאת כאמור כדי למנוע קשר בין השוחטים ליבואנים וכדי לאפשר ליבואן גמישות בבחירת הצוות.

משגיחי הכשרות לא יוכלו לעבוד במשך יותר מ-2 עונות שחיטה, ויאלצו להמתין 2 עונות צינון לפני חזרתם לעבודה אצל היבואן. לדוגמא: אם חבר צוות שובץ אצל יבואן במהלך עונת חורף תשע"ז, ועבד אצלו במשך כל העונה או בחלקה, היבואן יהיה רשאי לשוב ולשבצו גם בעונת קיץ תשע"ז, והוא יהיה מנוע לאחר מכן לשוב ולשבצו בעונות חורף וקיץ תשע"ח.

הרבנות הודיעה כי בכוונתה להגביל גם את תקופת העבודה של השוחטים ומשגיחי הכשרות למשך פרק זמן שאינו עולה על שמונה שבועות ב"עונת שחיטה". נכון לעתה, שלב זה לא יבוצע בעקבות מחסור בכוח אדם.

במקביל להחמרת הנהלים למשגיחי הכשרות ולשוחטים, הרבנות מגדירה לראשונה כללים בסיסים למושג "מהדרין" בשחיטת בשר. הכללים שקבעה הרבנות לכשרות מהודרת שלה יחייבו גם את הבד"צים הפרטיים. על פי הנהלים החדשים - כל בשר שישווק תחת "כשר למהדרין", "כשר גלאט", "כשר חלק", "בד"ץ", יחויב לעמוד בנהלים שמפרסמת הרבנות הקשורים למספר אנשי הצוות תקופת העבודה שלהם וקצב העבודה (עד 300 ראשי בקר ליום ומקסימום 70 בשעה) ועמידה תחת פיקוח הרבנות על מינוי אנשי הצוות ומספרם. כמו כן שכר השוחטים צריך להיות גלובלי ולא על פי הספק השחיטה שלהם כדי למנוע הזדרזות יתר.

יצוין, כי צוותים שיעמדו בנהלים החדשים יוכלו להיות משובצים גם למעלה משתי עונות אך עד 3 שנים ברציפות אז בכל מקרה יש צורך בצינון של שתי עונות.