הרבנות הראשית איבדה שליטה: "רבני ערים עושים דין לעצמם"

מנאום סיכום כהונתו של השר לשירותי דת, יעקב מרגי, התברר מה גדול הכאוס ברבנות: לא מעט רבני ערים אינם מתגוררים במקום כהונתם וחברות קדישא מדירות נשים - נגד החוק

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 27/02/13 12:41 יז באדר התשעג

הרבנות הראשית איבדה שליטה: "רבני ערים עושים דין לעצמם"
יחצ, צילום: יחצ

השר לשירותי דת, יעקב מרגי, סיכם אמש (ג‘) את תקופת כהונתו בנאום שנשא במליאת הכנסת, ממנו התברר מה גדול הכאוס ברבנות הראשית לישראל - עד כדי כך שרבני ערים ויישובים עושים דין לעצמם.

ח“כ עליזה לביא ממפלגת ”יש עתיד“ שאלה את השר מרגי על ההפרדה בבתי העלמין והמניעה מנשים, חרף החלטות קודמות, מלהספיד את יקיריהן במהלך לוויות. ”המציאות כיום בה החברה קדישא מנהלת את בתי הקברות כממלכה פרטית ללא פיקוח ומעקב המניחים את הדעת, במיוחד ברגעיו הקשים ביותר של אדם כאשר מתו מוטל לפניו, היא מציאות בעייתית ביותר שלא ניתן להשלים עם קיומה“, אמרה לביא למרגי, ”לא מדובר כאן בעניין הלכתי, אלו החלטות מקומיות של אנשים שאין להם כל מנדט להחליט עבור נשים וגברים בבתי-הקברות“.

מרגי עצמו לא התכחש למציאות הזו והודה כי משרדו הודיע לחברה קדישא באופן חד משמעי ששלטי הפרדה יכולים להיות כהמלצה בלבד ואינם יכולים לכפות הפרדה. הוא ציין כי ”ישנם רבני ערים וחברות קדישא מקומיות שעושים דין לעצמם. אנחנו מודעים, אני לא מתחמק ולא שם את זה מאחורי גבי". הוא ציין כי לו באופן אישי ”אין עניין להדיר נשים מבתי עלמין“ וכי יש להילחם למען תיקון המציאות הזו.

כמו כן התייחס מרגי לשאילתא שהגיש ח“כ הרב אלי בן דהן ממפלגת ”הבית היהודי“, שטען כי רבני ערים רבים אינם מתגוררים במקומות כהונתם - חרף חוק שהעבירה הכנסת - ובכל זאת הם לא הועמדו לדין משמעתי. מרגי השיב כי ”הסמכות להדחת רבני ערים נתונה לשר המשפטים. כנראה שמי קבע זאת כיוון גבוה והיה מודע לפוליטיקה, משרד המשפטים קשה יותר". הוא ציין כי דעתו בנושא ”מגובה בדעתו של מרן הרב עובדיה יוסף שאמר שרב עיר שלא גר במקום, גוזל את הציבור וחייב לגור במקום כהונתו".