הרבנות הצבאית פסקה: חיילים דתיים לא יעזבו טקסים הכוללים שירת נשים

בחוות דעת הלכתית שכתב רמ"ח הרבנות, אל"מ הרב אייל קרים, הובאו שיקולים הלכתיים הקובעים כי חיילים דתיים אינם צריכים לעזוב טקסים הכוללים שירת נשים, כל עוד החיילים נמנעים מלהביט בזמרת

חדשות כיפה אורי פולק 21/09/11 11:11 כב באלול התשעא

הרבנות הצבאית פסקה: חיילים דתיים לא יעזבו טקסים הכוללים שירת נשים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הרבנות הצבאית קובעת בחוות דעת הלכתית כי חיילים דתיים אינם צריכים לעזוב טקסים הכוללים שירת נשים, כל עוד החיילים נמנעים מלהביט בזמרת או להקשיב לקולה. בחוות דעת שכתב ראש מחלקת הרבנות, אל"מ הרב אייל קרים, נכתב עם זאת כי בטקסים צבאיים רשמיים ראוי להתחשב בחיילים הדתיים ולא לשתף זמרות בתוכנית האומנותית.

על פי חוות הדעת שפורסמה לראשונה באתר YNET, נכתב כי "ראוי ליצור אופי טקסי המכבד את השקפותיהם של כלל הנוכחים בטקס, ולשם כך להביא זמר ולא זמרת... כאשר הדבר אינו מתאפשר מסיבות שונות, יש לפטור את אלו שהדבר פוגע ברגשותיהם מהנוכחות בטקס ולמצוא להם תפקיד חילופי במידת האפשר. מי שנאלץ בכל זאת להיות נוכח בטקס, יימנע מהבטה בזמרת ומהקשבה לקולה, ובזה אינו עובר על שום איסור".

הפסיקה ההלכתית, שהובאה בשלב זה לחוות דעתו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, נשענת על מגוון רחב של מקורות הלכתיים הפוסקים לקולא בעניין שמיעת שירת נשים. עם זאת, בפסיקה הודגש כי "האיסור לשמוע קול זֶמֶר של אישה - מקורו בגמרא, ונפסק להלכה בראשונים, באחרונים ובשולחן ערוך בלא חולק". עם זאת, הרב קרים ציין כי ניתן להקל בשמיעת קול אישה במידה והאירוע איננו קלות ראש או פריצות.

שיקול נוסף לקולא מתבסס על כך שאם אדם מגיע למקום מסויים לצורך פעילותו, מותר לו לשמוע קול אישה, מפני שזו "הנאה הבאה לו לאדם בעל כורחו" - במיוחד אם מדובר בטקס זיכרון רשמי. "מסתבר לומר שבמידה ואדם מסיח דעתו מלהאזין לקול זמרתה, אין דעה האוסרת שמיעת קול זמר של אישה", נכתב במסמך ההלכתי. "גם אדם שנהנה מקול זמר של אישה, אולם הגעתו למקום הייתה בגדר 'ליכא דרכא אחריתי' (אין דרך אחרת), אינו עובר על האיסור", נטען.

גורם בכיר ברבנות הצבאית אישר לכיפה את עיקרי הדברים בחוות הדעת והזכיר כי ברבנות הצבאית עמלו על כתיבתה בשל הוראה שהגיעה מהרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, אשר ביקש את הרבצ"ר לגיבוש חוות דעת ברורה לעניין התנהלותם של חיילי צה"ל ביחס לשירת נשים בטקסים רשמיים. הגורם הדגיש בשיחה עם כיפה כי לאחר אישור חוות הדעת, תתפרסם הפסיקה באמצעות הרבנות הצבאית הראשית אל כלל מפקדי צה"ל וחייליו, כמו גם בתדרוך של הרבנים הצבאיים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "חובת השירות בצה"ל והמחויבות לשוויון בנטל יוצרות, מטבע הדברים, דילמות הנוגעות לשירות המשותף ולשילובן של כלל האוכלוסיות בחברה הישראלית המשרתות בצה"ל. דילמות אלה מחייבות שיח פנימי ושיקול דעת של המפקדים, שבסיסם הקפדה על כבודם של כל חייל וחיילת. בימים אלה מתקיים באגף כוח האדם תהליך רחב שנועד להסדיר סוגיות שונות הנוגעות לשירות המשותף. עם השלמתו של התהליך, יינתן ביטוי לתוצריו".