הקרדינל של פאריז לרבנים הראשיים: עשרת הדיברות הן המקור למוסר האנושי

הרבנים הראשיים לישראל נפגשו בבית הרבנות הראשית עם הקרדינל של בורדו והקרדינל של פאריז, שעמדו בראש משלחת של כמרים ובישופים מצרפת

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/10/13 17:06 כ בחשון התשעד

הקרדינל של פאריז לרבנים הראשיים: עשרת הדיברות הן המקור למוסר האנושי
הרבנות הראשית, צילום: הרבנות הראשית

הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, נפגשו היום (ה‘) עם הקרדינל של בורדו והקרדינל של פאריז, שעמדו בראש משלחת של כמרים ובישופים מצרפת. בין הרבנים הראשיים לבין הקרדינלים התקיים דיון ער בשאלות של יחסי דת ומדינה, ותפקיד הדתות כמשכינות שלום בעולם.

"אני מברך אתכם שתעשו שלום בין כל הדתות", פתח את המפגש הראשון לציון, הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף. "בשני לוחות הברית נכתבו מצוות שבין אדם למקום על הלוח הימני ומצוות שבין אדם לחברו על הלוח השמאלי. אבל שני הלוחות הורדו מהר סיני יחד - ללמדנו שהם תלויים זה בזה. אדם יכול לקיים מצוות שבין אדם לחברו, כבוד בין אדם לאדם, בין דת לדת - רק כשיש לו אמונה בקדוש ברוך הוא".

הרב הראשי לישראל הרב לאו חיזק את ידי הקרדינלים: "זאת השעה שבה מנהיגים רוחניים צריכים ליטול את ההובלה ולדבר על הכבוד ההדדי בין אדם לחברו. חשוב שמנהיגי הדתות יקראו לאזרחי העולם לכבד כל אחד את עברו ואת עבר זולתו. אני בטוח שנמשיך לכבד אחד את השני ולמצוא שפה משותפת לעולם טוב יותר ולערכים משותפים של בין אדם לחברו, ידידות ושלום".

הקרדינל של פאריז, אנדרה ואנטרואה, ציין כי למנהיגי הדתות "יש שליחות לפרש את עשרת הדיברות, שהם המקור האתי והמוסרי להתנהגות האנושית". הקרדינל שאל את הרבנים מה המקום של מנהיגות דתית במדינה שבה רבים בוחרים שלא לקיים אורח חיים דתי - בצרפת כמו בישראל.

הרב לאו השיב: "במגילת העצמאות התווה בן גוריון את מודל המדינה וקבע שהיא תהיה יהודית ודמוקרטית. ברור שישנם ערכים יהודיים שצריכים להתקיים במדינה. אבל אין סתירה בין שני המושגים, משום שהיהדות היא שמלמדתנו שהולכים אחר הרוב - אחרי רבים להטות".

הקרדינל של בורדו, ז'אן פייר ריקארד, שאל את הרבנים הראשיים מה מקומה של מנהיגות דתית בדאגה לשלום בין העמים. הרב יצחק יוסף השיב: "ההסתכלות בפלאי העולם כולו מחזקת את האמונה של אדם באלוקים. כמה שאנשים יאמינו יותר, כך יגבר השלום בעולם".

בסיום המפגש קראו הרבנים הראשיים להגביר את שיתוף הפעולה בין הדתות, למנוע שנאת זרים ואנטישמיות, לאחד בין העמים והערכים המשותפים ולפעול ליצירת דו קיום ושלום בין העמים.

לאחר מכן פגשו הרבנים את הקרדינל הראשי של וושינגטון, תאודור אדגר מקאריק. בפגישה ציינו הרבנים את הצורך בהמשך שיתוף הפעולה בין מנהיגי הדתות לצורך השמירה על בתי קברות, בתי תפילה ומקומות קדושים בכל רחבי העולם והבטיחו כי יסייעו לכל יוזמה של קירוב בין העמים. הרבנים והקרדינל גינו בכל תוקף כל פגיעה במקומות קדושים באשר היא.