הקצינים הדתיים המבטיחים בצה"ל

מסגן הרמטכ"ל ועד למאו"גים ולמג"דים, הכיפה הסרוגה שולטת בצה"ל לא רק בשורות החטיבות הלוחמות כי אם גם בדרגות הקצונה הבכירות. הכירו את הסרוגים שהגיעו הכי רחוק – על מדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/11/12 17:42 כו בחשון התשעג

הקצינים הדתיים המבטיחים בצה"ל

יאיר נווה, אלוף. סגן הרמטכ"ל

סגן הרמטכ"ל, הקצין הבכיר הדתי ביותר בתולדות צה"ל. נווה הוא גרסה מתונה יותר מזו של אלעזר שטרן (חברו לספסל הלימודים בישיבה התיכונית "נתיב מאיר"): איש צבא אמיתי, שהתקדם במעלה שדרת הפיקוד ושימש כמפקד פלחה"ן גולני, כמפקד חטיבת גולני, כקצין חי"ר וצנחנים ראשי, כמפקד אוגדת עזה, כמפקד פיקוד העורף וכמפקד פיקוד המרכז - עד שהרוויח ביושר את תפקידו הנוכחי.

הרוויח ביושר את התפקיד (נווה. צילום: דובר צהל)



הרב רפי פרץ, תא"ל. הרב הצבאי הראשי

הרבצ"ר (או כפי שקוראים לו בלשכה: הרב רפי), הגיע לכס הרב הצבאי הראשי היישר מכסאו כראש המכינה הקדם צבאית "עצם" (עצמונה), תפקיד אליו ככל הנראה יחזור עם תום תקופת כהונתו הצבאית, בעוד כשנתיים. הרבצ"ר המכהן מגיע מהשטח, אחרי שהשתחרר מצה"ל בדרגת רס"ן כטייס מסוקים, תפקיד אותו מילא גם במילואים. הרבצ"ר למד בישיבת "מרכז הרב" ובישיבת "הכותל" וזכור לציבור הרחב בעיקר בשל החלטתו להוביל לפינוי ללא התנגדות בכוח במהלך יישום תוכנית ההתנתקות.

הרב הטייס (הרב פרץ. צילום: דובר צהל)



אופק בוכריס, תא"ל. מפקד עוצבת "נתיב האש" בפיקוד הצפון

הקצין הבכיר שגדל והתפתח בחטיבת גולני. במהלך שירותו כלוחם וכמפקד פעל רבות בדרום לבנון. הוא גם נלחם בג'נין ובשכם, בה נפצע באורח אנוש ואיבד שישה מחייליו. מהקרב ההוא הוא הצליח להתאושש ולשוב לשורות החטיבה, לא לפני שקיבל צל"ש מהרמטכ"ל דאז, שאול מופז. לאחר שחזר לצה"ל פיקד על חטיבת "אגוז" ופיקד בין היתר על בסיס האימונים אליקים ועל חטיבת מילואים. במפגש עם תלמידים, כששימש כמח"ט גולני, אמר כי הוא לא בוחר את פקודיו "לפי מה שיש להם על הראש".

(בוכריס. צילום: דובר צהל)



רחל טבת-ויזל, תא"ל - יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים

טבת-ויזל היא הקצינה הדתייה הבכירה ביותר בתולדות צה"ל, שבעבר שירתה ביחידת בתי הדין הצבאיים וכיהנה כנשיאת בית הדין הצבאי של פיקוד המרכז וחיל האוויר בבית הירוק ביפו. היא גדלה בקריית אונו במשפחה ציונית דתית ומגיל צעיר התחנכה ב"בני עקיבא", כשאביה יצחק היה אחד מראשי התנועה. בתפקידה הנוכחי היא אמונה על קידום שירותן של נשים בצה"ל, וכמו גם על שיפור ושילוב גיוסן של נשים דתיות בשורות הצבא. טבת-ויזל, נשואה ואם לשלושה, מתגוררת כיום בשוהם.


הנציגה הדתית (טבל-ויזל. צילום: במחנה)



עופר וינטר, אל"מ. מפקד החטיבה הדרומית בעזה

צמח בסיירת מטכ"ל ומילא שורה של תפקידים ביחידת דובדבן. בעבר פיקד על גדס"ר גבעתי במהלך עשרות מבצעים מיוחדים ברצועת עזה. על פעילותו בעזה קיבל מאלוף פיקוד דרום דאז, דן הראל, את עיטור "העוז".

100% קרבי (וינטר. צילום: דובר צהל)



נוחי מנדל, אל"מ. לשעבר מח"ט הבקעה וכיום במב"ל

מילא שורה של תפקידים בחטיבת גולני והנח"ל. הוא נשוי ואב לשישה מכרמי צור שבגוש עציון, תלמיד ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים שהחל את דרכו בגולני ושירת בהמשך במגלן תחת פיקודו של דרור ויינברג ז"ל. בנח"ל שירת כסגן מפקד גדוד 50 וכמפקד בסיס האימון החטיבתי, ואף פיקד על גדוד "חרוב" בשנים 2003 עד 2005, תפקידים שהתאפיינו בלחימה קשה מאוד בטרור ביהודה ושומרון. בהמשך שימש כסגן מפקד חטמ"ר יהודה, מפקד חטיבת המילואים ירושלים וכמפקד בסיס האימון של פיקוד המרכז "לכיש".

(מנדל. צילום: דובר צהל)



הרצי הלוי, תא"ל. מפקד עוצבת "הגליל", יתמנה בקרוב למפקד פו"ם

גם הלוי עשה את שירותו הצבאי בסיירת מטכ"ל, עליה אף פיקד. כמו כן פיקד על חטיבת הצנחנים ועל חטיבת ההפעלה המבצעית באמ"ן. הוא מגדיר עצמו "בעל כיפה שקופה", כלומר - אדם דתי שאיננו חובש כיפה, שלקח חלק בעברו גם בחטיפתו של מוסטפא דיראני ובמבצע לשחרורו של נחשון וקסמן ז"ל. הלוי הוא בוגר התיכון הדתי "הימלפרב" בירושלים. קצינים בכירים מעריכים כי בעוד מספר שנים נראה אותו מתמודד על תפקיד הרמטכ"ל.

הו הא מי זה בא? (הלוי. צילום באדיבות ישיבת פ"ת)

הוד בצר, אל"מ. עוזר הרמטכ"ל

לא הרבה מכירים את דמותו של הקצין הדתי שנמצא תמיד, אבל תמיד, בסביבתו של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. בצר הגיע לתפקידו הנוכחי היישר מתפקידו כראש מטה הרבנות הצבאית, עם מינויו של גנץ לרמטכ"ל. גנץ זוכר את בצר עוד כשזה שימש כראש לשכתו בעת שגנץ היה אלוף פיקוד הצפון. בצר, בן 43, הוא תושב אלקנה ובוגר ישיבת "אור עציון".

קרוב לצמרת(בצר, שני מימין, צילום: דובר צהל)



סא"ל שי קלפר - מג"ד 51 גולני

התגייס לגולני בגיל 20, לסיירת של החטיבה - והמשיך בתפקידים שונים עד שפיקד על הסיירת. בראשית דרכו הצבאית הגדירו אותו "עילוי". הוביל עשרות מבצעים ביהודה ושומרון וברצועת עזה והגיע עם לוחמים להישגים חסרי תקדים. באופן אישי נקלע עשרות פעמים לאירועי לחימה בהם הפגין קור רוח ואומץ לב. על אחד המבצעים קיבל צל"ש מטעם מפקד אוגדה 36 דאז, גרשון הכהן.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)


סא"ל ט' - מפקד פלגת הלוחמים של שייטת 13

סא"ל ט' מחזיק בתפקיד הנחשב ל"מספר שתיים" בקומנדו הימי. סא"ל ט' היה מי שפיקד על הלוחמים במבצע "רוחות שמים", מבצע ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה" שהסתבך. בעבר התגורר בנווה דקלים ובנערותו זכה בתואר חתן חידון התנ"ך. סא"ל ט' נחשב כאחד הלוחמים הטובים בצה"ל והשתתף במבצעים סודיים רבים מעבר לקווי האויב ומי שעוד צופים לו גדולות.

(צילום אילוסטרציה: נטעאל בנדל)