"הקו" הפיץ בבתי הספר בחמ"ד חוברות בגנות התוכנית החדשה לתנ"ך

בניסיון להשפיע על דעת הקהל של המורים בחמ"ד, הופצו חוברות העוסקות בלימוד תנ"ך על-פי חז"ל, תוך מתיחת ביקורת נוקבת על התוכנית החדשה, אשר לטענתם "מסוכנת ומנוגדת לתורה"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/08/12 12:06 יג באלול התשעב

"הקו" הפיץ בבתי הספר בחמ"ד חוברות בגנות התוכנית החדשה לתנ"ך
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

דווקא כשחשבנו שהצדדים הגיעו לפשרה, מאבק התנ"ך ממשיך ובגדול: שתי חוברות חדשות מופצות בימים אלה בישיבות הציונות הדתית ובחדרי המורים בחמ"ד אשר יוצאת כנגד תכנית התנ"ך החדשה וכנגד הרבנים המצודדים בה. החוברת - "פשט - מסיני חובת הזהירות הגדולה מרוחות זרות בפירוש פשטי תורה" - מציגה מאמרים ומכתבים העוסקים בחשיבות לימוד התנ"ך שלא על דרך הפשט, מה שמכונה על-ידי המתנגדים 'תנ"ך בגבוה העיניים', אלא על דרך פירוש הדרש של רבים מחז"ל.

החוברת השנייה היא "כבוד רועי ישראל- בירורי דברים לעומת המעליבים במלאכי האלוקים" אשר מציגה בפני הקורא מאמרים ומכתבי רבנים בנוגע לחוסר היכולת לבקר ולנתח את דרכי אבותינו וליחס להם דבר מה שלילי.

החוברת פותחת בגנותה של התכנית החדשה ללימודי תנ"ך, תוך שימת דגש על כך שגורמים רבים התריעו מפני "הכיוון המסוכן אשר יפרוץ את החמ"ד לרוחות זרות אשר אינן עולות בקנה אחד עם הקדושה והיראה הראויה ללימוד התנ"ך, אך דבריהם לא נשמעו". מחברי החוברות מקווים כי הן "תפקחנה את עיני הציבור להכיר בסכנה", וקוראים לפתוח במחאה ציבורית.

"הננו בטוחים כי אם יקום הציבור ויאמר בפה מלא את אשר בלבבו, אם הורי ילדי החמ"ד ידרשו ממנהלי המוסדות להתנהל בגבורה ולא להסכים בשום אופן להפעיל תכנית זו בבית ספרם, אזי אין שום כוח בעולם אשר יוכל להכיר את בתי הספר ללמד תכנים מקולקלים אלו, ונוכל גם לדרוש שבראש מערכת לימודי הקודש בכלל ולימודי התנ"ך בפרט יעמדו אל ורק תלמידי חכמים מובהקים אשר יונקים את כל דבריהם רק מהתרה שבעל פה אשר קיבלנו מסיני", נכתב בחוברת.

בהמשך החוברות מצורפות דוגמאות מתוך תכנית התנ"ך החדשה אשר מוצגות שם כפרטים "המעידים בצורה מחרידה כי המערכת נפרצה לתכנים אשר מי שיראת ה' טהורה חיה בליבו לא יוכל לסובלם". כותבי החוברת טוענים כי "בהמשך הזמן נתגלו גם חומרים המזעזעים אפילו כל מי שצלם אלוקים שלו לא התעוות על-ידי הכבוד השקרי לכל דבר נבלה".

חשוב לציין כי מחברי החוברות בחרו להישאר מאחורי הקלעים ונמנעו מלחשוף את שמותיהם, אולם הם מציינים כי הם תלמידיהם של הרבנים "אשר נקטו בדרך המחאה הציבורית... צרפנו מאמרים בבירור דרך האמת של לימוד תנ"ך מתוך דברי חז"ל, בבירור המשמעת של הפשט ובביקורת על השיטה שלחרפתנו תופסת עתה מקום נכבד בהנהלת החמ"ד". עוד פרט מעניין המופיע ממש בשורות האחרונות של החוברות והוא פניה בה נאמר כי מורים אשר מעוניינים בימי עיון על דרך כותבי החוברת יוכלו לפנות ל"מדרשת אוריה" או ל"מדרשת הרובע" - מדרשות הדגל של "הקו".

לחוברות מצורפים גם שני מכתבי תמיכה של רבנים אולם דיוק בכתוב בהם ובתאריך בהם פורסמו מעלה ומדגיש את העובדה כי מכתבי הרבנים אמנם מתנגדים לתכנית התנ"ך החדשה אולם אינם מביעים תמיכה בהוצאת החוברות.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il