הקבינט החליט: יישוב חדש לעמונה וריסון הבנייה ביו"ש

רגע לפני שתאריך היעד לו התחייבה הממשלה עבר, החליטה הממשלה על הקמת יישוב חדש למפוני עמונה וקידום אלפיים יחידות דיור. במקביל, הוחלט באופן 'חד צדדי' כי הבנייה ביישובים תוגבל לגבולות היישובים

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/17 09:23 ד בניסן התשעז

הקבינט החליט: יישוב חדש לעמונה וריסון הבנייה ביו"ש
עמוס בן גרשום, לע"מ, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בישיבת הקבינט שהסתיימה הלילה (שישי) עידכן ראש הממשלה בנימין נתניהו את השרים במדיניות הבנייה החדשה של ישראל ביהודה ושומרון. נתניהו הודיע כי החליט על מדיניות שתגביל את הבנייה לתוך קו השטח הבנוי של התנחלויות, או בצמוד לו.

נתניהו הציג בישיבה פירוט של המדיניות החדשה שגובשה בהבנה עם ממשל טראמפ: ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר ניתן. היכן שהדבר אינו מתאפשר - ישראל תבנה בצמוד לקו הבנייה הקיים. לדבריו, היכן ששני הקריטריונים הללו אינם מתאפשרים בשל אילוצים משפטיים, ביטחוניים וטופוגרפיים, ישראל תאפשר בנייה בשטח הקרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים. כמו כן, ישראל לא תאפשר הקמה של מאחזים בלתי חוקיים חדשים.

מוקדם יותר החליט הקבינט על יוצא הדופן במדיניות: אישור הקמה ליישוב חדש למפוני עמונה בגוש שילה. הקבינט הסמיך את שר הביטחון לקדם את תוכניות הבנייה והכשרת השטח וכן, לקדם מגורים זמניים בשטח עד להשלמת מבני הקבע.

שר שהשתתף בישיבת הקבינט אמר לברק רביד מעתון 'הארץ' כי נתניהו הבהיר שחרף כמה שבועות של דיונים בנושא - לא הושגו הבנות בין ישראל לארה"ב בנושא הבנייה בהתנחלויות והמחלוקות בין הצדדים נותרו בעינן. "אין הבנות עם האמריקאים ולא מדובר בסיכום עם הממשל, אלא בהגבלות שישראל לוקחת על עצמה בשל בקשת הנשיא", אמר השר הבכיר והוסיף: "בכל מקרה, ה'תשלום' לאמריקאים בנוגע להתנחלויות לא הסתיים".

לדברי שר נוסף שנכח בישיבה, נתניהו עדכן את השרים כי הצדדים החליטו "להסכים שלא להסכים". עם זאת, ישראל הביעה נכונות לאמץ מדיניות שתיקח בחשבון את דאגתו של הנשיא טראמפ מהמשך הבנייה בהתנחלויות באופן שיימנע הקמת מדינה פלסטינית בעתיד. "זה לא הסכם עם האמריקאים, אלא מדיניות חד-צדדית של ממשלת ישראל", אמר השר, "האמריקאים הבהירו כי הם, בכל מקרה, לא נותנים את הסכמתם לבנייה בהתנחלויות. אבל הם יוכלו לחיות עם זה ולא יהיה משבר בינלאומי על כל בית חדש שייבנה".