הצעת חוק: "תעודת כשרות" לחברת החשמל

משרד התשתיות מקדם הצעת חוק שתחייב את חברת החשמל לעבודה בשבתות על פי דרישות ההלכה, תוך הצבת פקחים והענקת "תעודות כשרות". המטרה: חיבור חוגים חרדים לתשתית החשמל הלאומית

חדשות כיפה אורי פולק 08/12/11 14:50 יב בכסלו התשעב

הצעת חוק: "תעודת כשרות" לחברת החשמל
pittaya-cc-by, צילום: pittaya-cc-by

משרד התשתיות מקדם הצעת חוק שתחייב את חברת החשמל ואת יצרני החשמל הפרטיים לעבוד לפי דרישות ההלכה בשבתות ובחגים - כך דיווח העיתון הכלכלי "גלובס". על פי הדיווח, היוזמה הוגשה בעקבות לחץ מצד גורמים חרדים, שאף ביקשו למנוח פקחים מטעם הרבנות הראשית, שתוודא כי העובדים בתחנות הכוח של חברת החשמל בשבתות, אינם יהודים.

השבוע פרסם משרד התשתיות תזכיר מיוחד, ממנו עולה כי "בעל רישיון ספק שירות חיוני ובעל רישיון ייצור (חברת החשמל - א.פ) לא ימכרו חשמל בשבתות ובחגים, אלא אם קיבלו אישור לפעילות לפי חוק הרבנות הראשית".

במידה ותאושר ההצעה, הרבנות הראשית תספק מעין "תעודות כשרות" לחברות המייצרות חשמל, לרבות הצבת פקחים שיאכפו פעילות החברות ותחנות הכוח בשבתות. התנאי להכשר יהיה הפעלת תחנות הכוח והמתקנים על ידי גויים, בשבתות ובמועדי ישראל, נוסף על הטמעת מערכות אוטומטיות שיחליפו מערכות ידניות הנמצאות כיום בשימוש חברת החשמל.

בעיתון דווח כי חברת החשמל מעוניינת ב"הכשרת" העבודה בשבתות, כולל הטמעת מערכות טכנולוגיות שיאפשרו ייצור חשמל בשבת, באופן אוטומטי ועל פי ההלכה. האינטרס הברור של חברת חשמל היא לחבר לשירותיה גם חוגים חרדיים, העושים כיום שימוש בגנראטורים עצמאיים, היות והחברה מחללת שבתות.

מחברת החשמל נמסר כי "משרד התשתיות, הממונה על אכיפה של התחברויות לא חוקיות, הנחה את חברת החשמל לסייע בהכנת תקן שימוש בחשמל שיאפשר ללקוחות במגזר החרדי להתחבר לחשמל בצורה בטוחה וחוקית. בשנים האחרונות נרשמו מקרי התחשמלות רבים שחלקם נסתיימו במוות, ואף גרמו נזק למערכת התפעולית של חברת החשמל".