הצעת חוק תאפשר לתבוע את האיחוד האירופי בגין בנייה בלתי חוקית

עיר פלסטינית בלתי חוקית צומחת סמוך למעלה אדומים במימון מלא של האיחוד האירופי. הצעת חוק חדשה תאפשר לתבוע את האיחוד ולבטל את חסינותו הדיפלומטית

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/11/16 20:05 א בחשון התשעז

הצעת חוק תאפשר לתבוע את האיחוד האירופי בגין בנייה בלתי חוקית
shutterstock, צילום: shutterstock

בנייה בלתי חוקית של פלסטינים הממומנת על ידי האיחוד האירופי הובילה להצעת חוק שתאפשר לפתוח לפתוח בהליכים משפטיים נגד האיחוד. בנייה בלתי חוקית ענפה, מתרחשת מזה חודשים רבים סמוך לכביש, 1 באיזור מעלה אדומים, מבדיקה של עמותת "רגבים" עלה כי הבנייה כולה נתמכת וממומנת על ידי האיחוד האירופי ועל חלק מהמבנים אפילו מוטבע הסמל שלו.

תושבי מעלה אדומים והאיזור זועמים על הבנייה, "הכביש הופך להיות ציר פילדלפי" אומרים התושבים. יחד עם עמותת 'רגבים' וח"כ עודד פורר מסיעת 'ישראל ביתינו', הוגשה היום הצעת חוק שתאפשר לתבוע את האיחוד האירופי בגין בנייה בלתי חוקית.

על פי ההצעה, פעולות בניה בלתי חוקית שיבוצעו על ידי האיחוד יוחרגו מהחסינות המוקנית לו בפעילותו בישראל, ויאפשרו לתבוע את האיחוד האירופי. על ההצעה חתומים, בין היתר, חברי כנסת רוברט אילטוב, יוליה מלינובסקי, בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב, שולי מועלם, איתן ברושי, יהודה גליק ונורית קורן.

אביחי שורשן, אושיית פייסבוק ימנית ותושב כפר אדומים שפנה אל חברי הכנסת בנושא טען כי "יום יום אני עובר ורואה איך צומחת לי עיר בלתי חוקית מול העיניים, שמסכנת אותי ואת שלוש בנותיי. אני לא מוכן להפוך את כביש 1 לציר פילדלפי. זוהי פצצה מתקתקת אמיתית שאף אחד לא מטפל בה, עד שיקרה חלילה אסון. אם היו בונים מבנים כאלה על נתיבי איילון הם לא היו מחזיקים יותר מיום, אבל כנראה כשמדובר בנו הכל מותר".

בעמותת "רגבים" מסבירים כי "החוק בא למנוע ממדינות זרות או מגורמים מדיניים אחרים, להשתמש באופן מכוון בחסינותם המדינית לשם קידומם של עניינים המנויים בחוק זה טרור, סחר בבני אדם - בעיקר סחר בנשים ובניה בלתי חוקית המשמשת לפגיעה בשלטון באזורים מסוימים, והוא יאפשר לדון גופים אלו, או יחידים הפועלים בשליחותם - בהליכים משפטיים רגילים".

ח"כ עודד פורר מגיש החוק אמר היום בכנסת כי "החסינות הניתנת למדינות זרות, חשובה ככל שתהיה, אינה יכולה להעניק לגיטימציה לפעילויות שבסופן יש פגיעה במדינת ישראל ובאזרחים ישראלים. האפשרות הניתנת כיום לגורמים זרים לפעול במכוון על מנת לקדם, גם אם בעקיפין, עידוד של טרור ובנייה בלתי חוקית הפוגעת בשלטון הישראלי, יכולה ליצור פגיעה ממשית בביטחונה של מדינת ישראל".

"החסינות הדיפלומטית לא ניתנה כדי לאפשר פעולות בלתי חוקיות החותרות תחת מדינות ריבוניות. ככל שמשתמשים בה כדי לקדם בנייה בלתי חוקית, הרי שיש לבטלה ולכן הגשתי את הצעת החוק. לכשתאושר ההצעה היא תקל על ההתמודדות מול אותן תופעות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן