הצעת חוק: עד 3 שנות מאסר למוהל שלא יעמוד בקריטריונים

הצעת חוק חדשה מבקשת להסדיר את הכשרת המוהלים ואופן עבודתם. משרד הבריאות יפקח על תנאי ההגיינה וההדרכה הרפואית

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 04/12/16 08:39 ד בכסלו התשעז

הצעת חוק: עד 3 שנות מאסר למוהל שלא יעמוד בקריטריונים
Chesdovi-cc-by, צילום: Chesdovi-cc-by

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בקרוב בהצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן מסיעת "יש עתיד" שתסדיר את עבודת המוהלים בישראל. עד היום עבודת המוהלים בישראל נעשתה ללא פיקוח, על פי הצעת החוק תוקם ועדה משותפת למשרד הבריאות ומשרד הדתות שתסדיר את עבודת המוהלים, תקבע קריטריונים ותחלק תעודות רק למוהלים שיעמדו בקריטריונים.

על פי הצעת החוק אדם לא יורשה להציג את עצמו כמוהל אלא כן הוא עונה על ההגדרות הקבועות בהצעת החוק. על מוהלים שיפרו את הכללים בהצעת החוק ואנשים שיציגו עצמם כמוהלים על אף שאינם עומדים בקריטריונים- יוטלו סנקציות. בחוק ייקבעו כללי הגיינה, הדרכה, התמחות ועוד, העובר עליהם דינו עד שלוש שנות מאסר.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ברית מילה הינה מצווה דתית בעיקרה. מרבית בריתות המילה בישראל מבוצעות על-ידי מוהלים שעברו הכשרה בהיבטים הדתיים של הפעולה, ומיעוט הבריתות על-ידי רופאים. בעוד שרופאים כפופים לדינים מתחום הרפואה המסדירים את התנאים והפיקוח על פעולתם, מוהלים שאינם רופאים פועלים ללא כל פיקוח והסדרה. במציאות הנוכחית אין שום הסדרה חוקית לטיפול בתלונות כנגד מוהלים, לחקירת מקרים בהם אירעו סיבוכים רפואיים בעקבות ברית מילה, לקביעת תנאי סף לפעולתם של מוהלים ולהטלת סנקציות על מוהלים שנמצא שהתרשלו בפעולתם".

כזכור בשבוע שעבר התפרסם תחקיר תאגיד השידור הציבורי "כאן", הנוגע להכשרת מוהלים תוך התנסות של מוהלים חסרי נסיון על תינוקות אריתראים, סודנים ואתיופים. בתחקיר נחשף המוהל הרב אליהו אסולין באמירות גזעניות במיוחד, לאחר מכן התנצל אסולין והשהה עצמו מהדרכת מוהלים.

(צילום: צילום מסך)