הצעת חוק: נשים ירכיבו רבע מהוועדה שתבחר את הרבנים הראשיים

עוד הציעו הח"כים שטרן והרב פירון כי הרבנים הראשיים יהיו חייבים להיות בעלי ניסיון או השכלה בתפקידם. שטרן: "כיום קבוצת רבנים מחליטה בעצמה ומנתקת את הרבנות מהחברה"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 12/03/13 17:04 א בניסן התשעג

הצעת חוק: נשים ירכיבו רבע מהוועדה שתבחר את הרבנים הראשיים
Lior Golgher-cc-by-sa, צילום: Lior Golgher-cc-by-sa

חברי הכנסת אלעזר שטרן והרב שי פירון הגישו היום (ג‘) הצעת חוק הקוראת לשנות את הגוף הבוחר לרבנות הראשית, כך ש-25% מחברי הגוף הבוחר, שמורכב כיום בעיקר מגברים, יהיו נשים.

על הצעת החוק חתמו בנוסף גם חברי הכנסת יצחק הרצוג (העבודה), אורי אורבך (הבית היהודי), דוד צור(התנועה) ועליזה לביא (יש עתיד). עוד נקבע, על פי ההצעה, כי הרבנים הראשיים חייבים להיות בעלי נסיון ולהיבחר מגוף שנותן ייצוג לעם.

ההצעה עשויה לטרוף את הקלפים לקראת הבחירות לרבנות הראשית שתתקיים בחודשים הקרובים, זאת מכיוון שלפיה רב ראשי ייבחר רק כזה שיש לו ניסיון או השכלה בשני התפקידים של הרב הראשי, רבנות עיר, ודיינות. חשוב לציין כי עד כה הניסיון וההשכלה באחד משני התחומים לא היה נדרש ונבחרו רבנים שלא עמדו בדרישות התפקיד.

בנוסף, הצעת החוק דורשת להגדיל משמעותית את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים מ-150 שקיימים היום ל-200 ולתת ייצוג הולם של לפחות 25% נשים באותו הגוף.

(צילום: יחצ)

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי במשך שנים לא זכו הנשים לכל ייצוג בגוף הבוחר, וגם כיום מספרן קטן ביותר, כ-2% בלבד, בעוד שחלקן באוכלוסייה הוא כ-50%. מעבר לעקרון היסוד של השוויון המגדרי, קיימת בגוף הבוחר בהרכבו הנוכחי אפליה מובנית מראש נגד נשים, מכיוון שלמעלה מ-50% מהגוף הבוחר מורכב מרבנים, וממילא באופן אוטומטי נשים מודרות מייצוג בחלק זה. לפיכך מוצע שבאמצעות מנגנון של איזון מגדרי יהיה בגוף הבוחר ייצוג של לפחות 25% נשים.

ח"כ אלעזר שטרן אמר היום כי "במצב הנוכחי לא משנה מה הוא רצון העם ואף לא רצונה של המנהיגות הנבחרת, אלא קבוצה של רבנים ממונים עלולה להנציח את ניתוקה של הרבנות מצרכיה של החברה הישראלית. באין שינוי תמשיך הרבנות הראשית להיות מנותקת מהחברה הישראלית. 2 אחוז בלבד של נשים בקרב הגוף הבוחר, היא רק אחת הדוגמאות לכך".