הצעת חוק: מי שהוכחה יהדותו, יירשם כיהודי

עד כה נמנעה המדינה מלאשר את יהדותם האזרחית של מי שהוכרו הלכתית כיהודים בבתי הדין הרבניים השונים. ב"צהר" יזמו חקיקה כדי לשנות את המציאות האבסורדית הזו

חדשות כיפה אורי פולק 20/07/11 11:23 יח בתמוז התשעא

הצעת חוק: מי שהוכחה יהדותו, יירשם כיהודי

הצעת חוק חדשה אותה יזם ארגון רבני "צהר" מבקשת לחייב את משרד הפנים להכיר בפסקי דין של בתי דין רבניים שקבעו, על פי בירורים, אם האדם שבא לפני הם יהודי. נכון להיום, לא בהכרח שמי שהוכר הלכתית כיהודי, אך יירשם כיהודי במרשם האוכלוסין הישראלי, זאת מפני שעל פי החוק הקיים מסרב מרשם האוכלוסין להכיר ביהדותו של מי שלא נכנס לישראל כיהודי.

על פי הנתונים הנמצאים ברשות ארגון "צהר", כ-4,000 ישראלים פונים מדי שנה לבירור יהדותם בבתי דין רבניים, זאת בדרך כלל במסגרת תהליכי רישום נישואין, המחייבים זאת כחוק. אלא שעל פי החוק המקובל היום, רק בית משפט או בית דין מוסמך יכולים לסתור מידע קודם הקיים ברישום האוכלוסין ולשנות את הסטטוס של אותו אדם מלא-יהודי, ליהודי.

יוזמת "צהר", שאושרה השבוע על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה, גורסת כי מעתה יוכנס תיקון לחוק, כך שרק בית המשפט ובתי הדין הרבניים מוסמכים לשנות את יהדותו של אדם. במידה ותתקבל היוזמה על ידי מליאת הכנסת, הרי שתשתנה המציאות הנוכחית המאלצת יהודים רבים להירשם כ"חסרי דת", יחד עם בניהם ובנותיהם, על אף שבית דין הלכתי פסק אחרת.

בעבר עלתה ההצעה בפני בג"ץ על ידי קבוצת עותרים שטענה כי יש לשנות את הרישום האזרחי שלהם, בעקבות הפסיקה ההלכתית. אלא שבג"ץ נמנע בשעתו מלקבוע כללים עקרוניים בנושא - כך שהמציאות נותרה כשהייתה, עד כה.

"עוד לא פגשתי אדם אחד שסיפרתי לו סיפורים כמו אלה, ולא חשד בי שאני שקרן. זה נשמע אבסורדי שאדם שמוכר יהודי לפי ההלכה אינו מוכר יהודי על פי המדינה", טוען הרב אוריאל גנזל, מי שעומד בראש יוזמת החקיקה של "צהר". ההצעה החדשה זוכה כעת לתמיכתם של חברי כנסת מסיעות שונות וביניהם ח"כ איתן כבל, ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אזולאי וח"כ פאינה קירשנבאום.