הצעת חוק: לשריין ארבעה מקומות לנשים בועדה למינוי דיינים

חברות הכנסת עליזה לביא ושולי מועלם התגייסו להצעת חוק משותפת המבקשת לשריין ארבעה מקומות לנשים בוועדה למינוי דיינים, זאת כדי לאפשר לנשים "להשפיע ולעצב את אופיים של בתי הדין"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/03/13 14:31 כא באדר התשעג

הצעת חוק: לשריין ארבעה מקומות לנשים בועדה למינוי דיינים
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

לרגל יום האישה הבן-לאומי שיצויין השבוע, הגישו חברות הכנסת ד“ר עליזה לביא ושולי מועלם הצעת חוק משותפת, המבקשת לשריין ארבעה מקומות לנשים בועדה למינוי דיינים.

שתי חברות הכנסת, מ“יש עתיד“ ו“הבית היהודי“, ציינו בהצעת החוק כי ”בתי הדין הרבניים אמונים על סוגיית המעמד האישי של יהודים במדינת ישראל. בבתי הדין מכהנים, על פי ההלכה היהודית, דיינים גברים בלבד, כנהוג מקדמת דנא. בתי הדין עוסקים בשאלות המעמד האישי ומופיעים בפניהם גברים ונשים כאחד. בחברה מודרנית, פתוחה ודמוקרטית שמורה זכות השוויון המגדרי, אולם בשל אופיים של בתי הדין הרבניים, שוויון זה אינו בא לידי ביטוי בהרכב הדיינים בבתי הדין“.

הח“כיות ציינו כי ”הדרך היחידה בה נשים יכולות להשפיע ולעצב את אופיים של בתי הדין הרבניים היא דרך הועדה למיוני דיינים, אולם על אף שלאורך השנים כיהנו נשים בוועדה, כיום לא מכהנת בה אף לא אישה אחת“. על פי הצעת החוק מחצית מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין יהיו נשים ובנוסף לכך קובעת ההצעה כי טוענת רבנית תצטרף כחברה נוספת לוועדה ותשמש בה כחברה האחת עשרה.

”כולנו נזעקים כאשר אנו נתקלים במקרים של הדרת נשים במרחב הציבורי, אך מעלימים עין כאשר הדבר קורה בצורה הבוטה ביותר במקום בעל ההשפעה הרבה ביותר“, ציינה ח“כ לביא, ”הועדה למינוי דיינים משפיעה באופן ישיר בפרט על הנשים, והעובדה כי כיום אין בה ולו אישה אחת, מוכיחה כי עלינו לשריין בחקיקה ייצוג נשי הולם בועדה. כבר במסע הבחירות התחייבתי לפעול לשינוי המצב ועל כן זו הצעת החוק הראשונה שאני מגישה“.

לדברי ח“כ מועלם, ”חשיבותן של שילוב נשים בועדה למינוי דיינים הינו הכרחי ומחויב המציאות. 50% מהמתדיינים בפני בתי הדין הרבניים הן נשים, ומתוך שכך צעד זה הינו תחילתו של שינוי מבורך שיוביל את החברה הישראלית לחיזוק והעמקת הקשר עם יהדותה. מתוך ראייה ממלכתית ומתוך מחויבות למציאות החיים העכשווית וזאת במסגרת גדרי ההלכה“.