הצעת חוק חדשה תרחיב ההרשאות לעריכת חופה וקידושין

על פי ההצעה שיזמה ח"כ ציפי חוטובלי בעקבות משבר 'צהר' ומשרד הדתות, ישונו באופן מהותי הקריטריונים הנתונים המרשים לרב לחתן. הרב סתיו: החלטנו להיות "הבד"ץ של החילונים"

חדשות כיפה אורי פולק 14/11/11 16:36 יז בחשון התשעב

הצעת חוק חדשה תרחיב ההרשאות לעריכת חופה וקידושין
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ ציפי חוטובלי, יוזמת הצעת חוק שתשנה את הקריטריונים לרב הרשאי לחתן, זאת בעקבות החיכוכים בין ארגון הרבנים "צהר" לבין המשרד לשירותי דת, שהגיעו בשבוע שעבר לשיאם בסגירת מיזם הנישואין בחינם שהפעיל הארגון ובפתיחתו מחדש לאחר כשתי יממות בשל סיכומים בין שני הצדדים.

בדיון שקיימה היום בוועדה לקידום מעמד האישה, סיפרה חוטובלי כי על פי הצעת החוק החדשה שהיא מעוניינת לקדם, החוק יקבע כי כל מי שהוסמך בבחינות הרבנות הראשית, קיבל הרשאה מאחד מרבני הערים ועבר הכשרה לעריכת חופה וקידושין, יהיה רשאי לחתן ולרשום לנישואין. החוק יסדיר גם את זכותה של אישה לבחור מדריכת כלות. "המשבר הנוכחי הנו הזדמנות להסדיר את עריכת ורישום הנישואין בישראל. אסור לאפשר לפשרה זמנית לסגור את הצהר שנפתח ליצור שינוי אמיתי בנושא שמוסדר היום בצורה ארכאית, מפלה ולא סבירה", אמרה חוטובלי.

"מידת האמת מעוותת כששר דתות זה או אחר צריך להקצות מכסות חיתון", הוסיפה חוטובלי. לדבריה, "אדם שהוסמך על ידי הרבנות, עבר מבחנים ונושא בתואר רב, למה הוא צריך לפני כל חופה לשלוח פקסים ולקבל אישורים. חייבים לתקן מצב שגוי ולאפשר לכל זוג לבחור רב אורתודוקסי שקרוב אליו".

יו"ר סיעת "הבית היהודי", ח"כ אורי אורבך, אמר בדיון כי "ההתנכלות לרבני 'צהר' התחילה מהרבנות הראשית, למרות שהתגוללו על משרד הדתות. אלה שתי זרועות שחונקות את הגוף המאיים על הרבנות, כי הוא מציג אותה בקלונה - הצלחת 'צהר' אומרת: אתם לא מצליחים לעשות את מה שאתם אמורים לעשות".

"לא היה צריך את 'צהר' אם הייתה רבנות סבירה", הוסיף אורבך, שציין כי "הרבנות הראשית, היא שמנעה מרבנים ציונים דתיים לערוך חופות. תפרו קריטריונים לפיהם כל רב שמוכר רק לחסידיו יכול לחתן, ורב הכי גדול, אם הוא ציוני, הוא לא עונה לקריטריונים".

יו"ר ארגון רבני 'צהר', הרב דוד סתיו, ציין בדיון כי "כבר שלוש שנים שאנו מעבירים מסרים לחברי הכנסת שהרבנות הראשית אינה מאפשרת לזוגות חילונים להינשא באמצעות רבני 'צהר'. התחלנו לעשות מה שהבד"צים עושים - הם הגיעו להסכמים עם כל מיני רבנויות מקומיות. נהיינו אנחנו הבד"ץ של החילונים".