הצעת חוק חדשה מבקשת לשלול פינוי יישובים בשעות הלילה

כך מציע ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ בעקבות הפינוי הלילי במגרון, השבוע, במהלכו נהרסו מבני קבע ביישוב. "מטרת ההצעה – לשמור על כבוד האדם וחירותו כבן אנוש", מסביר כצל'ה

חדשות כיפה אורי פולק 06/09/11 16:05 ז באלול התשעא

הצעת חוק חדשה מבקשת לשלול פינוי יישובים בשעות הלילה

בעקבות הפינוי הלילי במגרון במהלכו נהרסו אמש (שני) שלושה מבני קבע ביישוב, הגיש ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ ("האיחוד הלאומי) הצעת חוק, לפיה המדינה לא תאשר פינויים ליליים של מאחזים או יישובים ביהודה ושומרון.

הצעתו של כצל'ה מבקצת לקבוע כי גם אם בית המשפט אישר את פינוי היישוב על פי חוק, הרי שהמדינה תורה לכוחות הביטחון לפנות את המקום רק בשעות היום, זאת כדי להימנע מפגיעה בכבוד האדם. "מטרת הצעת חוק זו היא לשמור על כבוד האדם וחירותו כבן אנוש. כאשר מבוצע צו הריסה ע"י מי מן הרשויות, יש לדאוג כי למרות קיום הדין בהריסת הנכס, שאר זכויות האדם של בעל הנכס ישמרו", הסביר כצל'ה בדברי ההסבר להצעת החוק.

לטענתו "זכות אנוש בסיסית היא שבית מגורים לא יפונה מתושביו באישון לילה. לא יעלה על הדעת שאנשים המוצאים מבתיהם בכפייה, גם אם בצדק, יוותרו בחוץ ללא יכולת סבירה למצוא מחסה". עוד הוסיף כצל'ה כי "גם אם הנכס שעליו הוצא צו ההריסה אינו חוקי וראוי להריסה, הנכסים שבתוכו אינם הפקר ולכן יש לאפשר לבעל הנכס לשמור עליהם ולפנותם לפני הריסת הנכס".

על פי הצעת החוק, צו ההריסה לא יבוצע בין השעות שש בערב לשמונה בבוקר למחרת. עוד מציע כצל'ה כי "בעת ביצוע הצו יינתן לבעל הנכס לפנות את מיטלטליו" וכי "אם הצו בוצע שלא על פי הוראות אלו, יהיה זכאי בעל הנכס לפיצוי על נזקים שנגרמו לו".