הצעת חוק: הטבות מס ישללו ממי שאינו פועל לטובת המדינה

נציגים מכל סיעות הקואליציה הצטרפו לח"כ בצלאל סמוטריץ´ בהצעת חוק שעברה היום את וועדת שרים לעניינית חקיקה: רק ארגון שפועל בזיקה ישירה לאזרחי מדינת ישראל או יהדות התפוצות ואינו פועל נגד מדינת ישראל בעולם יהיה זכאי להטבת מס על חשבון משלמי המיסים הישראלי

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/17 19:43 ג באדר התשעז

הצעת חוק: הטבות מס ישללו ממי שאינו פועל לטובת המדינה
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מוסד הפועל לטובת מדינת ישראל) של ח"כ סמוטריץ' אושרה היום בועדת שרים לחקיקה ותעלה בשבוע הבא להצבעה במליאה. על פי הצעת החוק רק ארגון שפועל בזיקה ישירה לאזרחי מדינת ישראל או יהדות התפוצות ואינו פועל נגד מדינת ישראל בעולם יהיה זכאי להטבת מס על חשבון משלמי המיסים הישראלי.

חוק מס הכנסה קובע כי מי שתרם לעמותות שעמדו בדרישות החוק יהיה זכאי להחזר מס בערך של 35% מערך התרומה. בדרך זו מסייעת המדינה לעמותות באופן עקיף.

בחוק מוצע כי להגדרה 'מוסד ציבורי' תתווסף ההגדרה: "ובלבד שהמוסד הציבורי אינו פועל נגד מדינת ישראל בעולם; לעניין זה יראו מוסד ציבורי המפרסם פרסומים המאשימים את מדינת ישראל בביצוע פשעי מלחמה וכן מוסד ציבורי המשתתף בקריאה לחרם על מדינת ישראל או מי מאזרחיה כמוסד ציבורי הפועל נגד מדינת ישראל בעולם".

עד לפני כשנתיים, תנאי לקבלת האישור היה שמרבית פעילות הארגון מבוצעת לרווחתם של תושבי מדינת ישראל. תנאי זה נקבע בנוהל של שר האוצר, אולם בתקופתו של שר האוצר הקודם, שונתה ההגדרה לארגון שפועל 'בזיקה למדינת ישראל', וכך גם עמותות שאינן פועלות לטובת אזרחי ישראל יכולות לקבל את האישור.

ההיגיון מחייב דווקא את הנוהל הקודם - פטור ממס על תרומות מהווה מעין מימון של אזרחי המדינה את העמותות הפועלות למטרות ציבוריות ומן הראוי שהוא יינתן לאלו הפועלות לטובת תושבי ישראל. אזרחי ישראל אינם צריכים לממן מכיסם פעילות שאינה מבוצעת לרווחתם. הם יכולים לעשות זאת כמובן מרצונם החופשי, אולם אי אפשר לכפות זאת עליהם באמצעות מערכת המס הממשלתית.

משום כך מוצע לעגן כעת בחוק את הדרישה לפיה המטרה הציבורית שמקדם המוסד הציבורי תהיה כזו המבוצעת בזיקה ישירה לאזרחי ישראל או יהדות התפוצות. בכך תשקף מדינת ישראל, שוב, את מחויבותה ליהדות התפוצות בכל העולם.

בנוסף, מוצע לקבוע כי יתווסף תנאי נוסף ולפיו עמותה שפועלת נגד מדינת ישראל בעולם ומשתתפת במסע הדה-לגיטימציה ובקריאות לחרם נגדה לא תקבל את האישור. במדינה דמוקרטית לא ניתן, אולי, למנוע מעמותה לפעול, אולם המדינה לא חייבת לעזור לה לפעול נגדה ולממן אותה באמצעות הכרה בתרומות לצורכי מס.

ח"כ סמוטריץ': "במדינה נורמלית היינו מוצאים קונצנזוס מקיר לקיר סביב החוק הזה. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת יכולת הכלה רחבה של חופש ביטוי ולכן חופש ביטוי רחב מאד כן, אבל אין שום סיבה בעולם שאזרחי ישראל יממנו שליש מפעילותה של מי שפועל נגדם בעולם. נמשיך בעז"ה לשמור על אזרחי ישראל".