הצלחה לשרת המשפטים בבחירת השופטים

השרה איילת שקד הצליחה להביא למינויים של שופטים לבית המשפט העליון, שלפחות מחציתם עתידים לנקוט בקו שמרני כפי שהיא מעוניינת. הישג נוסף הוא בלימה של שופטים עם קו אקטיביסטי ואג'נדת שמאל. שקד: "היום הזה עשינו היסטוריה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/02/17 21:21 כו בשבט התשעז

הצלחה לשרת המשפטים בבחירת השופטים
Emil Salman/POOL, צילום: Emil Salman/POOL

הישג גדול לשרת המשפטים איילת שקד. בין ארבעת השופטים שנבחרו לשמש כשופטים בבית המשפט העליון, שניים מהם משתייכים לציונות הדתית ויותר מכך, לפחות שניים מתוך הארבעה דוגלים בקו השמרני אותו היא מנסה להתוות. הישג נוסף לא פחות חשוב הוא בלימה של שופטים הנחשבים למובילי קו אקטיביסטי ובעלי אג'נדת שמאל מובהקת.

שופטי העליון שנבחרו הערב בוועדה הם, ד"ר דוד מינץ, שופט מחוזי ירושלים, שופטת המחוזי בחיפה, יעל וילנר, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, יוסף אלרון ושופט מחוזי תל אביב, ג'ורג' קרא. רביעיית השופטים שנבחרה תחליף את ארבעת השופטים היוצאים: נשיאת ביתה המשפט העליון מרים נאור, אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן וצבי זילברטל. כמו כן הוועדה החליטה למנות את פרופסור דוד האן לשופט מחוזי.

השופטת וילנר למדה בתיכון חורב בירושלים ושירתה שירות לאומי בקרית שמונה. בתחילת שנות ה-80 סיימה לימודי משפטים באונ' העברית, כשבמהלך הלימודים שימשה כעוזרת פרלמנטרית. וילנר התמחתה אצל השופטת לשעבר דורית בייניש עד שהוסמכה בעו"ד. לאחר כ- 15 שנה מונתה, בשנת 1998, לכהונת שופטת בבית המשפט השלום בחיפה. החל מ- 2006 היא משמשת כשופטת בבית המשפט המחוזי בחיפה. השופטת וילנר נחשבת כשופטת יעילה ובעלת מזג שיפוטי. בנוסף לכך, היא מיודדת עם שופט העליון, יצחק עמית.

השופט מינץ (57) למד בישיבה התיכונית מדרשיית נעם בפרדס חנה, ולאחר מכן בישיבת הר עציון. בצבא שירת כקצין בחיל השריון עד שנת 1982. לאחר שיחרורו למד לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, כשבמהלך לימודיו, שימש כעוזר מחקר לפרופ' אליאב שוחטמן ולפרופ' ברכיהו ליפשיץ באוניברסיטה העברית בירושלים. את התמחותו עשה אצל השופט יהודה וייס, נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים.

בשנת 1987 החל לעבוד כעורך דין, בתחילה כשכיר ובהמשך כשותף במשרד עורכי-דין, במקביל החל באותה שנה ללמוד הסמכה לרבנות במכון אריאל בירושלים. בשנת 1998 מונה לכהן כשופט בית משפט השלום בירושלים. בשנת 2008 סיים בהצטיינות תואר שני במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. שלוש שנים לאחר מכן, מונה לשופט בית המשפט המחוזי בירושלים. מינץ נשוי ואב לילדים ומתגורר ביישוב דולב.

דוד האן, בנו של מזכיר המפד"ל ומזכיר הכנסת לשעבר, אריה האן. נולד בתל אביב. בילדותו היה חניך בתנועת בני עקיבא ולמד בישיבת נתיב מאיר בירושלים. בצה"ל שירת כקצין ב- 8200 והשתחרר לאחר שמונה שנים. ב-1993 סיים לימודי תואר ראשון במשפטים בהצטיינות יתרה באוניברסיטת בר-אילן. הוא התמחה אצל שופט בית המשפט העליון גבריאל בך, ובמשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות'. בתום ההתמחות סיים תואר שני ושלישי במשפטים באוניברסיטת ניו יורק. בשובו לישראל השתלב בסגל אוניברסיטת בר-אילן, ב-2002 מונה למנהל תוכנית הלימודים לתואר שני לרואי חשבון ועורכי דין באוניברסיטה.

האן משמש ככנס הנכסים הרשמי ונחשב חוקר חלוץ בישראל בתחום חדלות פירעון. הוא חיבר את הספר "דיני חדלות פירעון" ומחברם של מאמרים רבים בישראל ובחו"ל בתחומי התמחותו. מתגורר באורנית, נשוי ואב ל-5 ילדים.

שרת המשפטים, איילת שקד אמרה: "היום הזה עשינו היסטוריה. הערב מינתה הוועדה לבחירת שופטים שבראשותי ארבעה שופטים לבית המשפט העליון, וזאת לאחר שבחרנו כבר כמאה וחמישים שופטים מתחילת הקדנציה ועד כה. מינויי השופטים הערב מביאים לידי ביטוי את הגיוון האנושי והמשפטי שכל כך נדרש לנו כחברה ושהיה כל כך חסר, עד היום, בערכאה המשפטית הגבוהה. ההגאים של ספינת הדגל המשפטית שלנו שינו הלילה את כיוונם.

חוזקה של המערכת המשפטית טמון בגיוונה ובשונות הקיימת בהרכבה האנושי. המינויים החדשים מביאים לידי ביטוי את התפיסה הזו ובקרוב מאוד יכניסו לאולמות בית המשפט העליון קולות וגוונים שלא היו מוכרים בו. אין לי ספק שהמסלול החדש שקבענו הערב לספינה יעזור לה לצלוח את הגלים המשפטיים שעוד נכונו לנו. לחיי מסלולה החדש של הספינה".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור הגיבה גם היא למינויים החדשים ואמרה: "ברכותיי לכל המועמדים אשר נבחרו היום לכהונת שופטים בבית המשפט העליון, נקבל את כולכם בברכה. תודות לחברי הוועדה לבחירת שופטים".

נפתלי בנט הגיב בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "כל הכבוד לשרת המשפטים איילת שקד שעשתה את הלא-יאומן והובילה למהפך אמיתי בוועדה למינוי שופטים, עם בחירת שופטים שמרנים מצוינים. מברוק איילת!".

נחי אייל מנכ״ל הפורום המשפטי בירך את הועדה לבחירת שופטים על מינוי שופטי העליון וכן מינוי פרופ׳ האן למחוזי: "זהו ניצחון ענק של השרה שקד ותומכי הקו השמרני בוועדה. אכן נבחרו שופטים ראויים והפורום המשפטי מברך את חברי הוועדה על בחירתם של שופטים שמרנים, מקצועיים וערכיים שיהיו חלק ממערכת משפט של צדק ואמת".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי: "ברכות לשרת המשפטים בתום תהליך משמעותי למדינת ישראל. בחירתם של שופטים שאינם מבית המדרש של האקטיביזם השיפוטי היא תנאי חשוב לשמירה על הפרדת הרשויות במדינת ישראל. הכנסת תפקידה לחוקק ובית המשפט תפקידו לשפוט.

השופטים דוד מינץ, יעל וילנר, יוסף אלרון וג'ורג' קרא בעלי ניסיון עשיר וכניסתם לתפקיד היא הישג של שרת המשפטים איילת שקד ושל הבית היהודי, ובעיקר הישג של מערכת המשפט והחברה הישראלית שכן תפיסת האקטיביזם השיפוטי פגעה מאוד במעמדו הציבורי של בית המשפט העליון , והגיוון וכניסתם של השופטים החדשים תביא ליצירת אמון מחדש".

מזכ"ל תנועת הנוער עזרא, שאול דה-מלאך ברך את בוגרת התנועה השופטת יעל וילנר: "התנועה מברכת את השופטת יעל וילנר ,לרגל בחירתה לשופטת בית משפט העליון. כתנועה תורנית אנו מאמינים בהעמדת עמוד שידרה תורני המשתלב ומוביל את החיים כולם. אנו גאים בבוגרי התנועה שממשיכים את דרכה החינוכית בהובלת המדינה ובהנהגתה".