הפתעה לילד הבר מצווה: תמונה מהעליה לתורה בשבת

כשידידיה בן דוד, נער בן 13 מלוד, עלה לתורה בשבת בר המצווה שלו הוא לא האמין שיזכה לצפות בתמונות מהעליה שצולמו בתוך בית הכנסת

חדשות כיפה ירדן ירחי, כיפה 04/11/14 18:31 יא בחשון התשעה

שבת בבוקר, בית כנסת, נער בן 13עומד מול ספר התורה וקורא בו בהתרגשות. בעזרת הנשים נמחית דמעה מזווית העין וסוכריות מחולקות בשפע ווילונות מוסטים, בעזרת הגברים אבא עוקב בדריכות והחברים מקיפים את הבמה נסערים - חלקם כבר עמדו שם, חלקם מתכוננים ליום שלהם שיגיע בקרוב. רגעים שלא יחזרו. ובדור כמו שלנו - רגעים שלא יכולים לעבור בלי צלם מקצועי שידאג לאלבום תמונות מעוצב, או לפחות סלפי משפחתי שיעלה לרשת. כמה חבל שדווקא בבר מצווה שבתית אי אפשר לצלם והתיעוד היחיד שיישאר יהיה זיכרון מתוק.

אז זהו, שלא בכל המקרים.

בשבת שעברה חגג ידידיה בן דוד בר מצווה בבית הכנסת של קהילת אוהל אברהם בלוד, יחד עם משפחתו וחבריו. חגיגת בר מצווה רגילה. כך זה נראה לפחות בינתיים.

כשעלה לבמה בחשש הוא ממש לא הבחין בגבר הזר שישב בפינת בית הכנסת, האיש שעומד להפוך את האירוע הזה לקצת פחות שגרתי.

אותו גבר אלמוני, אביה של אחת המתפללות שהיא גרת-צדק, אינו יהודי. הוא נוכח לראשונה בחייו בשמחת בר מצווה. חווה לראשונה את ההמולה בבית הכנסת, הופתע מהילדים הזוחלים על הרצפה בניסיון לאסוף את הסוכריות הצבעוניות, מנסה להבין את ההתרחשות סביבו, נבהל מהצהלולים שנשמעים מעזרת הנשים, מביט בתימהון על הטליתות ומנסה לעקוב אחר סדר התפילה. בתו הזכירה לו שבבית הכנסת ישאיר את הסלולרי בכיס, כדי לשמור על קדושת המקום, אך כשידידיה התחיל לקרוא בקול עדין ומהוסס את פרשת השבוע בטעמים, הוא לא היה מסוגל להתאפק, שלף את הסמארטפון וצילם את המעמד.

“הוא עמד מאחור וכמעט אף אחד לא שם לב שהתמונה צולמה", מספר אריאל בן דוד, אביו של ידידיה. "בצאת השבת פנה אלי אחד המתפללים, אמר ששם לב להתרחשות הקטנה בפינת בית הכנסת והציע לברר עם בתו של הצלם האם באמת המעמד צולם. היא התקשתה להאמין, הרי היא ביקשה מאביה מראש לא לחלל את השבת בבית הכנסת, אך ביררה עבורי ואכן לאחר כמה ימים נחתה בתיבת המייל שלי התמונה".

(צילום: באדיבות המשפחה)

משפחת בן דוד לא ציפתה למזכרת שתישמר מבר המצווה, אך הרוויחה בלי להתכוון גם תיעוד ספונטני ואותנטי של הרגע המרגש וגם סיפור שקשה לשכוח. “חבר שיחגוג בר מצווה לבנו בעוד שבועיים שאל אותי אם יש אפשרות לארגן גם בשבילם צילום כזה", מספר אריאל וצוחק, “אבל כנראה שזה מהדברים שאי אפשר לסדר והם פשוט קורים".

“הכלל ההלכתי הוא", מסביר רב השומרון, הרב אליקים לבנון, אליו פנינו לברר האם באמת הדבר מותר הלכתית, “שנוכרי העושה פעולה למען עצמו, מותר ליהודי ליהנות מאותה פעולה. חכמים מספרים על האמורא, שמואל, שישב במקום חשוך בשבת, ובא נוכרי והדליק נר. שמואל היסב את פניו כדי שלא ליהנות מאור הנר. אחר כך ראה שהנוכרי קורא מכתב לאור הנר, והסיק מכך שהוא הדליק לצורך עצמו. לכן, חזר שמואל ונהנה מהאור. גם במקרה שלפנינו, ודאי שהנוכרי צילם כדי לשמור לעצמו תמונה מהמעמד המרגש, ולכן מותר להשתמש בתמונה זו”.

"בנוסף”, מסביר הרב לבנון, "מאחר ומדובר על הנאה מהסתכלות בתמונה, והתמונה שהגיעה לידי המשפחה היא למעשה העתק של התמונה המקורית, זו סיבה נוספת להתיר הנאה זו. והעיקר- מזל טוב למשפחת בר המצווה ולבן המצוות עצמו!”